[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na podstawie przedstawionego powyżej zestawienia widać, jak dynamicznierozwijała się prezentowana uczelnia w przeciągu 11 lat istnienia (1993-2004)362.Jednak361Wykaz opracowano na podstawie oficjalnej strony internetowej omawianej uczelni.Zob.http://www.janski.edu.pl/wydzialy/info.html#dlaczego; http://www.janski.edu.pl/edukacja/index.html#sst;http://www.janski.edu.pl/misja/index.html; http://www.janski.edu.pl/edukacja/uczelnia.html (25.01.2005).Autor niniejszej dysertacji nie podejmuje się skonfrontowania poszczególnych punktów charakterystykiszkoły ze stanem faktycznym.362Ks.M.Piwko za największy dotychczasowy sukces szkoły uważa to, że powstał zespół, gro-no, które daje Szkole gwarancje i bezpieczeństwo.Jednoczy ich wspólny cel.Nasza Szkoła będzie miećdalsze osiągnięcia, jeśli tworzący ją zespól ludzi będzie dalej miał wyobraznię i nie zabraknie mu praco-witości.Najniebezpieczniejsze są bowiem lenistwo, poprzestanie na rutynie i schematach, bez zastano-wienia, czy nie można lepiej, skuteczniej, taniej.Sukces naszej Szkoły to wyobraznia ludzi w niej pracu-jących, których osiągnięcia nie zadowolą i już za tydzień będą chcieć działać skuteczniej.Będzie możnaRozdział III.Historia i struktura Szkoły Wyższej im.Bogdana Jańskiego 86plany rozwojowe Szkół Jańskiego sięgają jeszcze dalej363.Przyszłość szkoły zostałazaprojektowana do 2020 r., a ów plan został podzielny kilka etapów.Obecnie szkołaznajduje się na etapie zaplanowanym na okres 2003-2007.W tym okresie: powinnonastępować pełniejsze utożsamianie się pracowników z misją uczelni i sposobem jejrealizacji; działalność edukacyjno-wychowawcza powinna prowadzić do dalszego roz-woju osobowości studentów i pracowników, dążąc do osiągnięcia osobowości zinte-growanej; powinno także nastąpić udoskonalenie funkcjonowania uczelni na płaszczyz-nie organizacji i zarządzania poprzez wprowadzenie systemu zarządzania przez jakość;zakłada się doskonalenie metodyki nauczania, wprowadzenie w większym stopniu wła-snych podręczników akademickich, a także większe zaangażowanie uczelni w badaniai rozwój wdrożeń naukowych; planowany jest rozwój współpracy zagranicznej orazdziałań o charakterze regionalnym; to czas na wypracowanie misji lokalnej dla każdegowydziału szkoły; plan finansowy szkoły powinien założyć zwiększenie środków pie-niężnych z działalności własnej uczelni z 15% w 2003 roku do 40 % w 2006 r., w celuzwiększenia ilości bezpłatnych lub częściowo odpłatnych miejsc na studiach dziennych;ma zostać powołany Instytut Zmartwychwstania jako następca prawny założyciela,który to instytut miałby także przejąć odpowiedzialność za misję i cele Szkół Jańskiegooraz pełnić funkcję nadzorczą nad szkołami; planuje się zakładanie szkół poza granica-mi Polski364.Wizja lat 2008-2014 to etap budowania środowiska kooperacyjnegoi korporacyjnego Szkół Jańskiego, to etap definiowania funkcji Uczelni w kreowaniurzeczywistości własnego środowiska przez promocje prawdy 365.W tym okresiepowinno nastąpić tworzenie instytucji badawczo-wdrożeniowych, organizacja podmiotówmówić o prawdziwym sukcesie, gdy absolwent naszej uczelni okaże się człowiekiem poszukującym.Onniekoniecznie musi wszystko umieć, ale jego celem będzie tak się rozwijać, by poradzić sobie ze stoją-cymi przed nim wyzwaniami.Mamy jedno życie.Nie ma co się frustrować, że inni potrafią, ale samemuzakasać rękawy i uruchomić wyobraznię. [cyt.za:] Nie można rezygnować z marzeń& , dz.cyt., s.3.363Ks.M.Piwko, na pytanie w jakim kierunku powinna zmierzać Szkoła Jańskiego? , odpo-wiada: Moim marzeniem jest, by nasza uczelnia, daj Boże kiedyś uniwersytet, potrafiła sama generowaćśrodki na swoje funkcjonowanie i potrafiła prowadzić inne podmioty (np.instytuty badawcze, ośrodkimyśli technologicznej).W ten sposób pokażemy, że szkoła wyższa niekoniecznie musi być obciążeniemdla państwa.Czesne powinno pokrywać tylko 30 proc.kosztów funkcjonowania uczelni, resztę powinnawypracować cała szkoła: profesorowie, pracownicy i studenci.Jeśli uczymy zarządzania nieruchomo-ściami, to stwórzmy firmy, które potrafią zarządzać tymi nieruchomościami, a jeśli mamy politologię, tozorganizujmy grono specjalistów dających opiniotwórcze, zobowiązujące ekspertyzy, będące wyzwaniemdla urzędników i polityków.To byłaby szkoła środowiskowa w pełnym tego słowa znaczeniu.A to śro-dowisko mogłoby stać się Instytucją. [cyt.za:] Nie można rezygnować z marzeń& , dz.cyt., s.3.364Przyszłość Szkół im.Bogdana Jańskiego, opr.S.URBACSKI, [w:] ZiE , nr 1/2003, s.271-273.365TAM%7łE, s.274.Rozdział III.Historia i struktura Szkoły Wyższej im [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Na podstawie przedstawionego powyżej zestawienia widać, jak dynamicznierozwijała się prezentowana uczelnia w przeciągu 11 lat istnienia (1993-2004)362.Jednak361Wykaz opracowano na podstawie oficjalnej strony internetowej omawianej uczelni.Zob.http://www.janski.edu.pl/wydzialy/info.html#dlaczego; http://www.janski.edu.pl/edukacja/index.html#sst;http://www.janski.edu.pl/misja/index.html; http://www.janski.edu.pl/edukacja/uczelnia.html (25.01.2005).Autor niniejszej dysertacji nie podejmuje się skonfrontowania poszczególnych punktów charakterystykiszkoły ze stanem faktycznym.362Ks.M.Piwko za największy dotychczasowy sukces szkoły uważa to, że powstał zespół, gro-no, które daje Szkole gwarancje i bezpieczeństwo.Jednoczy ich wspólny cel.Nasza Szkoła będzie miećdalsze osiągnięcia, jeśli tworzący ją zespól ludzi będzie dalej miał wyobraznię i nie zabraknie mu praco-witości.Najniebezpieczniejsze są bowiem lenistwo, poprzestanie na rutynie i schematach, bez zastano-wienia, czy nie można lepiej, skuteczniej, taniej.Sukces naszej Szkoły to wyobraznia ludzi w niej pracu-jących, których osiągnięcia nie zadowolą i już za tydzień będą chcieć działać skuteczniej.Będzie możnaRozdział III.Historia i struktura Szkoły Wyższej im.Bogdana Jańskiego 86plany rozwojowe Szkół Jańskiego sięgają jeszcze dalej363.Przyszłość szkoły zostałazaprojektowana do 2020 r., a ów plan został podzielny kilka etapów.Obecnie szkołaznajduje się na etapie zaplanowanym na okres 2003-2007.W tym okresie: powinnonastępować pełniejsze utożsamianie się pracowników z misją uczelni i sposobem jejrealizacji; działalność edukacyjno-wychowawcza powinna prowadzić do dalszego roz-woju osobowości studentów i pracowników, dążąc do osiągnięcia osobowości zinte-growanej; powinno także nastąpić udoskonalenie funkcjonowania uczelni na płaszczyz-nie organizacji i zarządzania poprzez wprowadzenie systemu zarządzania przez jakość;zakłada się doskonalenie metodyki nauczania, wprowadzenie w większym stopniu wła-snych podręczników akademickich, a także większe zaangażowanie uczelni w badaniai rozwój wdrożeń naukowych; planowany jest rozwój współpracy zagranicznej orazdziałań o charakterze regionalnym; to czas na wypracowanie misji lokalnej dla każdegowydziału szkoły; plan finansowy szkoły powinien założyć zwiększenie środków pie-niężnych z działalności własnej uczelni z 15% w 2003 roku do 40 % w 2006 r., w celuzwiększenia ilości bezpłatnych lub częściowo odpłatnych miejsc na studiach dziennych;ma zostać powołany Instytut Zmartwychwstania jako następca prawny założyciela,który to instytut miałby także przejąć odpowiedzialność za misję i cele Szkół Jańskiegooraz pełnić funkcję nadzorczą nad szkołami; planuje się zakładanie szkół poza granica-mi Polski364.Wizja lat 2008-2014 to etap budowania środowiska kooperacyjnegoi korporacyjnego Szkół Jańskiego, to etap definiowania funkcji Uczelni w kreowaniurzeczywistości własnego środowiska przez promocje prawdy 365.W tym okresiepowinno nastąpić tworzenie instytucji badawczo-wdrożeniowych, organizacja podmiotówmówić o prawdziwym sukcesie, gdy absolwent naszej uczelni okaże się człowiekiem poszukującym.Onniekoniecznie musi wszystko umieć, ale jego celem będzie tak się rozwijać, by poradzić sobie ze stoją-cymi przed nim wyzwaniami.Mamy jedno życie.Nie ma co się frustrować, że inni potrafią, ale samemuzakasać rękawy i uruchomić wyobraznię. [cyt.za:] Nie można rezygnować z marzeń& , dz.cyt., s.3.363Ks.M.Piwko, na pytanie w jakim kierunku powinna zmierzać Szkoła Jańskiego? , odpo-wiada: Moim marzeniem jest, by nasza uczelnia, daj Boże kiedyś uniwersytet, potrafiła sama generowaćśrodki na swoje funkcjonowanie i potrafiła prowadzić inne podmioty (np.instytuty badawcze, ośrodkimyśli technologicznej).W ten sposób pokażemy, że szkoła wyższa niekoniecznie musi być obciążeniemdla państwa.Czesne powinno pokrywać tylko 30 proc.kosztów funkcjonowania uczelni, resztę powinnawypracować cała szkoła: profesorowie, pracownicy i studenci.Jeśli uczymy zarządzania nieruchomo-ściami, to stwórzmy firmy, które potrafią zarządzać tymi nieruchomościami, a jeśli mamy politologię, tozorganizujmy grono specjalistów dających opiniotwórcze, zobowiązujące ekspertyzy, będące wyzwaniemdla urzędników i polityków.To byłaby szkoła środowiskowa w pełnym tego słowa znaczeniu.A to śro-dowisko mogłoby stać się Instytucją. [cyt.za:] Nie można rezygnować z marzeń& , dz.cyt., s.3.364Przyszłość Szkół im.Bogdana Jańskiego, opr.S.URBACSKI, [w:] ZiE , nr 1/2003, s.271-273.365TAM%7łE, s.274.Rozdział III.Historia i struktura Szkoły Wyższej im [ Pobierz całość w formacie PDF ]