[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Należy wybrać typ rozbarwiania dostosowany do rodzaju papieru i wymagań drukarni.Aby dopasować typ rozbarwiania i metodę generowania czerni, należy:1 W oknie dialogowym Własny CMYK wybrać typ rozbarwiania.W obszarze Opcje rozbarwień jest wyświetlany wykres, pokazujący sposób rozbarwianiakolorów neutralnych.Na wykresie tym, nazywanym często gamą szarości, kolory neutralnezawierają równe porcje magenty, cyjanu i żółtego.Oś pozioma reprezentuje wartość koloruneutralnego, od 0% (biały) do 100% (czarny).Na osi pionowej są pokazywane ilości poszc-zególnych farb przypadających na daną wartość.W większości wypadków krzywa cyjanujest dłuższa od krzywych magenty i żółtego, ponieważwygenerowanie koloru w pełnineutralnego wymaga małej domieszki cyjanu.2 Jeśli wybrano metodę GCR, należy wybrać ustawienie opcji Generacja czerni:" Brak, aby tworzyć rozbarwienia bez użycia czerni." Ustawienia Lekkie i Ciężkie pozwalają zmniejszyć lub zwiększyć efekt ustawienia Zrednie(domyślnego).Najczęściej najlepsze wyniki daje ustawienie Zrednie." Maksimum, aby punkty szare były mapowane bezpośrednio na czerń.Opcja jestużyteczna w przypadku obrazków o dużej liczbie punktów czarnych na jasnym tle, naprzykład zdjęć ekranu komputera." Specjalna pozwala dopasować krzywą generowania czerni ręcznie.Przed wyboremopcji Specjalna, należ szą żądanemu sposobowi generowaniay wybrać opcję najbliżczerni (tj.jedną spośród opcji Lekkie, Zrednie, Ciężkie i Maksimum).W ten sposóbuzyskuje się krzywą początkową, którą można przekształcać dalej.Następnie należywybrać opcję Specjalna, ustawić kursor na krzywej i przeciągnąć go w celudopasowania kształtu krzywej czerni.Zmiana kształtu krzywej czerni pociąga za sobąautomatyczne zmiany kształtu krzywych cyjanu, magenty i żółtego.ABCPrzykłady generowania czerni:A.Brak generowania czerni (obrazek złożony, CMY, K)B.Wynik zastosowania opcji Zrednia (obrazek złożony, CMY, K)C.Wynik zastosowania opcji Maksimum (obrazek złożony, CMY, K)Korzystanie z Pomocy| Spis treści| Skorowidz Wstecz 135Pomoc Tworzenie trwałego koloru (Photoshop)Korzystanie z Pomocy| Spis treści| Skorowidz Wstecz 1363 Jeśli to konieczne, należy określić wartości w polach Black Ink Limit i Maksymalne nafar-bienie (maksymalna gęstość farby obsługiwana przez prasę).Decyzję o zmianie tychwartości należy skonsultować ze specjalistą.Na wykresie gamy szarości ograniczenia te wyznaczają punkty cięcia krzywych CMYK.4 Jeśli wybrano metodę GCR, należy określić ilość farb CMY, które mają być dodawane doobszarów wycieniowanych.Informacje o preferowanej wartości należy uzyskać odspecjalisty.W przypadkach wątpliwych należy pozostawić 0%.Metoda UCA pozwala zniwelować zmniejszenie gęstości farby w neutralnych obszarachcieni.Użycie dodatkowej farby powoduje pogrubienie i przyciemnienie obszarów cienio-wanych, które w przypadku stosowania samej czerni byłyby płaskie.Metoda ta zapobiegaponadto posteryzacji detali w cieniach.Tworzenie własnych profili skali szarości i kolorów dodat-kowychUż e tworzyć własne profile skali szarości lub kolorów dodatkowych.Powstająytkownik możone w oparciu o ustawienia urządzenia wyjściowego - ustawienia parametru gamma iprzyrostu punktu rastrowego.Użytkownik może ponadto wczytać konkretny profil CMYKdo menu Szarości przestrzeni roboczej i wygenerować na jego podstawie własny profilskali szarości.(Patrz Zapisywanie i wczytywanie profili przestrzeni roboczej nastronie 135.)Aby utworzyć profil skali szarości lub koloru dodatkowego na podstawie własnegoprzyrostu punktu rastrowego, należy:1 Wydrukować wersję próbną dokumentu z paskami kalibracji.(Patrz Określanie opcjiwyjściowych na stronie 538.)2 Zmierzyć gęstość rastra w jednym lub kilku punktach wydrukowanego paska kalibracji.3 Wykonać jedną z następujących czynności:" W systemie Windows lub Mac OS 9.x wybrać polecenie Edycja > Ustawienia koloru izaznaczyć opcję Tryb zaawansowany." W systemie Mac OS X wybrać polecenie Photoshop > Ustawienia koloru i zaznaczyćopcję Tryb zaawansowany.4 W obszarze Przestrzenie robocze ustawić opcję Szarości lub Dodatkowe jako Własnyprzyrost punktu.5 W polu Nazwa wpisać nazwę własnego profilu.6 Wykonać jedną z następujących czynności:" Obliczyć wymagane dopasowania na podstawie pomiarów gęstości i wprowadzić wpolach tekstowych odpowiednie wartości procentowe.Na przykład, jeśli określono 30-procentowy punkt rastrowy, a odczyt gęstości wynosi 36%,to przyrost punktu rastrowego półtonów wynosi 6%.Aby przyrost ten skompensować, wpolu tekstowym 30% należy wprowadzić 36%." Kliknąć, aby określić punkt zmiany na krzywej przyrostu, a następnie przeciągnąć tenpunkt w celu zmiany wartości.Zmieniona wartość zostanie wyświetlona w odpow-iednim polu tekstowym.Korzystanie z Pomocy| Spis treści| Skorowidz Wstecz 136Pomoc Tworzenie trwałego koloru (Photoshop)Korzystanie z Pomocy| Spis treści| Skorowidz Wstecz 137" Kliknąć na OK.7 Zapisać własny profil.(Patrz Zapisywanie i wczytywanie profili przestrzeni roboczej nastronie 135.)Aby utworzyć profil skali szarości na podstawie własnego parametru gamma, należy:1 Wykonać jedną z następujących czynności:" W systemie Windows lub Mac OS 9.x wybrać polecenie Edycja > Ustawienia koloru izaznaczyć opcję Tryb zaawansowany." W systemie Mac OS X wybrać polecenie Photoshop > Ustawienia koloru i zaznaczyćopcję Tryb zaawansowany.2 Wybrać opcję Zaawansowane.3 W obszarze Przestrzenie robocze ustawić opcję Szarości jako Własny gamma.4 W polu Nazwa wpisać nazwę własnego profilu.5 Określić żądaną wartość parametru gamma i kliknąć na OK.6 Zapisać własny profil.(Patrz Zapisywanie i wczytywanie profili przestrzeni roboczej nastronie 135.)Kompensowanie przyrostu punktu rastrowego na błoniefilmowej przy pomocy funkcji transferuProfile kolorów CMYK nie dają możliwości dostosowania przyrostu punktu rastrowego.Przyrost spowodowany złą kalibracją naświetlarki można jednak skompensować przypomocy funkcji transferu.Funkcje transferu umożliwiają kompensację różnic (przyrostów) punktów rastrowych, jakiezachodzą między obrazkiem i błoną filmową.Na przykład, dzięki nim 50-procentowepunkty obrazka mogą być wydrukowane na błonie filmowej równieżjako 50-procentowe.Podobnie jak w przypadku krzywych przyrostu punktu rastrowego użytkownik mamożliwość tworzenia własnych funkcji transferu.W tym celu może zmienić do 13 stopniszarości.W odróżnieniu od krzywych przyrostu punktu rastrowego funkcje transferu mająwpływ tylko na wydruk nie powodują żadnych zmian kolorów obrazka.Wybierając metodę kompensacji przyrostu punktu rastrowego, należy kierować sięnastępującymi zasadami:" Jeśli jest używany profil CMYK, należy zmienić ustawienia w oknie Własny CMYK [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Należy wybrać typ rozbarwiania dostosowany do rodzaju papieru i wymagań drukarni.Aby dopasować typ rozbarwiania i metodę generowania czerni, należy:1 W oknie dialogowym Własny CMYK wybrać typ rozbarwiania.W obszarze Opcje rozbarwień jest wyświetlany wykres, pokazujący sposób rozbarwianiakolorów neutralnych.Na wykresie tym, nazywanym często gamą szarości, kolory neutralnezawierają równe porcje magenty, cyjanu i żółtego.Oś pozioma reprezentuje wartość koloruneutralnego, od 0% (biały) do 100% (czarny).Na osi pionowej są pokazywane ilości poszc-zególnych farb przypadających na daną wartość.W większości wypadków krzywa cyjanujest dłuższa od krzywych magenty i żółtego, ponieważwygenerowanie koloru w pełnineutralnego wymaga małej domieszki cyjanu.2 Jeśli wybrano metodę GCR, należy wybrać ustawienie opcji Generacja czerni:" Brak, aby tworzyć rozbarwienia bez użycia czerni." Ustawienia Lekkie i Ciężkie pozwalają zmniejszyć lub zwiększyć efekt ustawienia Zrednie(domyślnego).Najczęściej najlepsze wyniki daje ustawienie Zrednie." Maksimum, aby punkty szare były mapowane bezpośrednio na czerń.Opcja jestużyteczna w przypadku obrazków o dużej liczbie punktów czarnych na jasnym tle, naprzykład zdjęć ekranu komputera." Specjalna pozwala dopasować krzywą generowania czerni ręcznie.Przed wyboremopcji Specjalna, należ szą żądanemu sposobowi generowaniay wybrać opcję najbliżczerni (tj.jedną spośród opcji Lekkie, Zrednie, Ciężkie i Maksimum).W ten sposóbuzyskuje się krzywą początkową, którą można przekształcać dalej.Następnie należywybrać opcję Specjalna, ustawić kursor na krzywej i przeciągnąć go w celudopasowania kształtu krzywej czerni.Zmiana kształtu krzywej czerni pociąga za sobąautomatyczne zmiany kształtu krzywych cyjanu, magenty i żółtego.ABCPrzykłady generowania czerni:A.Brak generowania czerni (obrazek złożony, CMY, K)B.Wynik zastosowania opcji Zrednia (obrazek złożony, CMY, K)C.Wynik zastosowania opcji Maksimum (obrazek złożony, CMY, K)Korzystanie z Pomocy| Spis treści| Skorowidz Wstecz 135Pomoc Tworzenie trwałego koloru (Photoshop)Korzystanie z Pomocy| Spis treści| Skorowidz Wstecz 1363 Jeśli to konieczne, należy określić wartości w polach Black Ink Limit i Maksymalne nafar-bienie (maksymalna gęstość farby obsługiwana przez prasę).Decyzję o zmianie tychwartości należy skonsultować ze specjalistą.Na wykresie gamy szarości ograniczenia te wyznaczają punkty cięcia krzywych CMYK.4 Jeśli wybrano metodę GCR, należy określić ilość farb CMY, które mają być dodawane doobszarów wycieniowanych.Informacje o preferowanej wartości należy uzyskać odspecjalisty.W przypadkach wątpliwych należy pozostawić 0%.Metoda UCA pozwala zniwelować zmniejszenie gęstości farby w neutralnych obszarachcieni.Użycie dodatkowej farby powoduje pogrubienie i przyciemnienie obszarów cienio-wanych, które w przypadku stosowania samej czerni byłyby płaskie.Metoda ta zapobiegaponadto posteryzacji detali w cieniach.Tworzenie własnych profili skali szarości i kolorów dodat-kowychUż e tworzyć własne profile skali szarości lub kolorów dodatkowych.Powstająytkownik możone w oparciu o ustawienia urządzenia wyjściowego - ustawienia parametru gamma iprzyrostu punktu rastrowego.Użytkownik może ponadto wczytać konkretny profil CMYKdo menu Szarości przestrzeni roboczej i wygenerować na jego podstawie własny profilskali szarości.(Patrz Zapisywanie i wczytywanie profili przestrzeni roboczej nastronie 135.)Aby utworzyć profil skali szarości lub koloru dodatkowego na podstawie własnegoprzyrostu punktu rastrowego, należy:1 Wydrukować wersję próbną dokumentu z paskami kalibracji.(Patrz Określanie opcjiwyjściowych na stronie 538.)2 Zmierzyć gęstość rastra w jednym lub kilku punktach wydrukowanego paska kalibracji.3 Wykonać jedną z następujących czynności:" W systemie Windows lub Mac OS 9.x wybrać polecenie Edycja > Ustawienia koloru izaznaczyć opcję Tryb zaawansowany." W systemie Mac OS X wybrać polecenie Photoshop > Ustawienia koloru i zaznaczyćopcję Tryb zaawansowany.4 W obszarze Przestrzenie robocze ustawić opcję Szarości lub Dodatkowe jako Własnyprzyrost punktu.5 W polu Nazwa wpisać nazwę własnego profilu.6 Wykonać jedną z następujących czynności:" Obliczyć wymagane dopasowania na podstawie pomiarów gęstości i wprowadzić wpolach tekstowych odpowiednie wartości procentowe.Na przykład, jeśli określono 30-procentowy punkt rastrowy, a odczyt gęstości wynosi 36%,to przyrost punktu rastrowego półtonów wynosi 6%.Aby przyrost ten skompensować, wpolu tekstowym 30% należy wprowadzić 36%." Kliknąć, aby określić punkt zmiany na krzywej przyrostu, a następnie przeciągnąć tenpunkt w celu zmiany wartości.Zmieniona wartość zostanie wyświetlona w odpow-iednim polu tekstowym.Korzystanie z Pomocy| Spis treści| Skorowidz Wstecz 136Pomoc Tworzenie trwałego koloru (Photoshop)Korzystanie z Pomocy| Spis treści| Skorowidz Wstecz 137" Kliknąć na OK.7 Zapisać własny profil.(Patrz Zapisywanie i wczytywanie profili przestrzeni roboczej nastronie 135.)Aby utworzyć profil skali szarości na podstawie własnego parametru gamma, należy:1 Wykonać jedną z następujących czynności:" W systemie Windows lub Mac OS 9.x wybrać polecenie Edycja > Ustawienia koloru izaznaczyć opcję Tryb zaawansowany." W systemie Mac OS X wybrać polecenie Photoshop > Ustawienia koloru i zaznaczyćopcję Tryb zaawansowany.2 Wybrać opcję Zaawansowane.3 W obszarze Przestrzenie robocze ustawić opcję Szarości jako Własny gamma.4 W polu Nazwa wpisać nazwę własnego profilu.5 Określić żądaną wartość parametru gamma i kliknąć na OK.6 Zapisać własny profil.(Patrz Zapisywanie i wczytywanie profili przestrzeni roboczej nastronie 135.)Kompensowanie przyrostu punktu rastrowego na błoniefilmowej przy pomocy funkcji transferuProfile kolorów CMYK nie dają możliwości dostosowania przyrostu punktu rastrowego.Przyrost spowodowany złą kalibracją naświetlarki można jednak skompensować przypomocy funkcji transferu.Funkcje transferu umożliwiają kompensację różnic (przyrostów) punktów rastrowych, jakiezachodzą między obrazkiem i błoną filmową.Na przykład, dzięki nim 50-procentowepunkty obrazka mogą być wydrukowane na błonie filmowej równieżjako 50-procentowe.Podobnie jak w przypadku krzywych przyrostu punktu rastrowego użytkownik mamożliwość tworzenia własnych funkcji transferu.W tym celu może zmienić do 13 stopniszarości.W odróżnieniu od krzywych przyrostu punktu rastrowego funkcje transferu mająwpływ tylko na wydruk nie powodują żadnych zmian kolorów obrazka.Wybierając metodę kompensacji przyrostu punktu rastrowego, należy kierować sięnastępującymi zasadami:" Jeśli jest używany profil CMYK, należy zmienić ustawienia w oknie Własny CMYK [ Pobierz całość w formacie PDF ]