[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ADEIZM - Pogl¹d odrzucaj¹cy istnienie Boga i przecz¹cy istnieniu wszelkich si³ nadprzyrodzonych.Pojawi³ siê w pismach francuskiego filozofa przyrody Paula Holbacha.DEIZM - to owoc racjonalizmu przeciwstawiaj¹cego siê wiedzy objawionej i dogmatom wiary; deiœci uznawali istnienie Boga jako stwórcy œwiata, uznawali te¿ wagê nakazów moralnych p³yn¹cych z religii, odrzucali objawienie i wyznaniowe formy wiary; deistami byli Diderot oraz Wolter, obaj walcz¹cy z fanatyzmem religijnym.EMPIRYZM - (empiria = doœwiadczenie) - prekursorem by³ angielski filozof Francis Bacon (bejkn); k³ad³ nacisk na rolê doœwiadczenia w procesie poznawania œwiata, odrzucaj¹c to wszystko, czego nie da siêpotwierdziæ praktycznie.IRRACJONALIZM - to pogl¹d filozoficzny, g³osz¹cy, ¿e rzeczywistoœæ jest niedostêpna poznaniu rozumowemu i odwo³uj¹cy siê do przekonañ wyprowadzonych z intuicji, wiary, instynktu i tradycji; wykszta³ci³ siê pod koniec epoki oœwiecenia.KLASYCYZM - wyznacza³ poezji cele utylitarne (u¿ytkowe), stawia³ przed ni¹ zadania dydaktyczno-moralizatorskie, wyrastaj¹ce z przekonania o ogromnej roli s³owa jako narzêdzia oddzia³ywania na spo³eczeñstwo.Wa¿n¹ i charakterystyczn¹ dla sytuacji polskiej cech¹ klasycyzmu by³o traktowanie jego za³o¿eñ jako programu dzia³alnoœci literackiej, zaanga¿owanej w spo³eczno-kulturowe przemiany kraju.Sz³o za tym silne zwi¹zanie literatury z ¿yciem politycznym.Kontakt ze spo³ecznoœci¹ odbiorców sta³ siê w ró¿norodnych ujêciach centraln¹ spraw¹ ideow¹ i artystyczno - warsztatow¹ pisarstwa.RACJONALIZM - Twórc¹ racjonalizmu by³ Kartezjusz ("Rozprawa o metodzie"); przywi¹zywa³ on szczególn¹ wagê do roli rozumu w poznawaniu prawdy, by³ zwolennikiem systematycznego, rozumowego ³adu w dochodzeniu do prawdy, odrzuca³ wszelkie uprzedzenia i przes¹dy; przedstawicielami tego kierunku byli Wolter oraz Denis Diderot.SENSUALIZM - Ÿród³em wiedzy s¹ wra¿enia zmys³owe; twórc¹ by³ John Locke (czyt.lok); twierdzi³, ¿e cz³owiek rodzi siê jako "czysta karta" ("tabula rasa"), czyli ¿e nie ma doœwiadczeñ, wrodzonych idei czy zasad i kszta³tuj¹ siê one dopiero w ci¹gu ¿ycia.UTYLITARYZM - to pogl¹d etyczny (XVIII-XIX w.), g³osz¹cy, ¿e to, co dobre, jest po¿yteczne, ¿e miar¹ s³usznoœci postêpowania powinna byæ u¿ytecznoœæ jego skutków i ¿e celem dzia³ania moralnego, spo³ecznego, politycznego, powinna byæ przewaga przyjemnoœci nad bólem i najwiêksze szczêœcie najwiêkszej liczby ludzi; d¹¿enie do osi¹gniêcia celów utylitarnych, praktycznych, materialnych; najwy¿szy cel postêpowania to po¿ytek jednostki i spo³eczeñstwa.NATURALIZM - Twórca Emil Zola, sformu³owa³ on g³ówne za³o¿enia kierunku naturalistycznego:- literatura powinna naœladowaæ rzeczywistoœæ w sposób œcis³y i szczegó³owy, odtwarzaæ zaobserwowane fakty, d¹¿yæ do fotograficznej wiernoœci; - nie ma tematów zakazanych dla literatury, pisarz powinien siêgaæ równie¿ do spraw najciemniejszych i dra¿liwych; - pisarz podobnie jak uczony szuka przede wszystkim prawdy; ukazuje rzeczywistoœæ w sposób obiektywny [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.ADEIZM - Pogl¹d odrzucaj¹cy istnienie Boga i przecz¹cy istnieniu wszelkich si³ nadprzyrodzonych.Pojawi³ siê w pismach francuskiego filozofa przyrody Paula Holbacha.DEIZM - to owoc racjonalizmu przeciwstawiaj¹cego siê wiedzy objawionej i dogmatom wiary; deiœci uznawali istnienie Boga jako stwórcy œwiata, uznawali te¿ wagê nakazów moralnych p³yn¹cych z religii, odrzucali objawienie i wyznaniowe formy wiary; deistami byli Diderot oraz Wolter, obaj walcz¹cy z fanatyzmem religijnym.EMPIRYZM - (empiria = doœwiadczenie) - prekursorem by³ angielski filozof Francis Bacon (bejkn); k³ad³ nacisk na rolê doœwiadczenia w procesie poznawania œwiata, odrzucaj¹c to wszystko, czego nie da siêpotwierdziæ praktycznie.IRRACJONALIZM - to pogl¹d filozoficzny, g³osz¹cy, ¿e rzeczywistoœæ jest niedostêpna poznaniu rozumowemu i odwo³uj¹cy siê do przekonañ wyprowadzonych z intuicji, wiary, instynktu i tradycji; wykszta³ci³ siê pod koniec epoki oœwiecenia.KLASYCYZM - wyznacza³ poezji cele utylitarne (u¿ytkowe), stawia³ przed ni¹ zadania dydaktyczno-moralizatorskie, wyrastaj¹ce z przekonania o ogromnej roli s³owa jako narzêdzia oddzia³ywania na spo³eczeñstwo.Wa¿n¹ i charakterystyczn¹ dla sytuacji polskiej cech¹ klasycyzmu by³o traktowanie jego za³o¿eñ jako programu dzia³alnoœci literackiej, zaanga¿owanej w spo³eczno-kulturowe przemiany kraju.Sz³o za tym silne zwi¹zanie literatury z ¿yciem politycznym.Kontakt ze spo³ecznoœci¹ odbiorców sta³ siê w ró¿norodnych ujêciach centraln¹ spraw¹ ideow¹ i artystyczno - warsztatow¹ pisarstwa.RACJONALIZM - Twórc¹ racjonalizmu by³ Kartezjusz ("Rozprawa o metodzie"); przywi¹zywa³ on szczególn¹ wagê do roli rozumu w poznawaniu prawdy, by³ zwolennikiem systematycznego, rozumowego ³adu w dochodzeniu do prawdy, odrzuca³ wszelkie uprzedzenia i przes¹dy; przedstawicielami tego kierunku byli Wolter oraz Denis Diderot.SENSUALIZM - Ÿród³em wiedzy s¹ wra¿enia zmys³owe; twórc¹ by³ John Locke (czyt.lok); twierdzi³, ¿e cz³owiek rodzi siê jako "czysta karta" ("tabula rasa"), czyli ¿e nie ma doœwiadczeñ, wrodzonych idei czy zasad i kszta³tuj¹ siê one dopiero w ci¹gu ¿ycia.UTYLITARYZM - to pogl¹d etyczny (XVIII-XIX w.), g³osz¹cy, ¿e to, co dobre, jest po¿yteczne, ¿e miar¹ s³usznoœci postêpowania powinna byæ u¿ytecznoœæ jego skutków i ¿e celem dzia³ania moralnego, spo³ecznego, politycznego, powinna byæ przewaga przyjemnoœci nad bólem i najwiêksze szczêœcie najwiêkszej liczby ludzi; d¹¿enie do osi¹gniêcia celów utylitarnych, praktycznych, materialnych; najwy¿szy cel postêpowania to po¿ytek jednostki i spo³eczeñstwa.NATURALIZM - Twórca Emil Zola, sformu³owa³ on g³ówne za³o¿enia kierunku naturalistycznego:- literatura powinna naœladowaæ rzeczywistoœæ w sposób œcis³y i szczegó³owy, odtwarzaæ zaobserwowane fakty, d¹¿yæ do fotograficznej wiernoœci; - nie ma tematów zakazanych dla literatury, pisarz powinien siêgaæ równie¿ do spraw najciemniejszych i dra¿liwych; - pisarz podobnie jak uczony szuka przede wszystkim prawdy; ukazuje rzeczywistoœæ w sposób obiektywny [ Pobierz całość w formacie PDF ]