[ Pobierz całość w formacie PDF ]
."Ryc.7.5.Karykatura papieża wyśmiewająca sakramentalną naturę Kościoła katolickiego byłapopularna wśród protestantów w Anglii, Holandii i Niemczech.Postać papieża składa się zprzedmiotów używanych w obrzędach katolickich.Kapelusz jest przyozdobiony kropidłami,dzwonem kościelnym, usta są otwartym dzbanem do wina, oczy pokryte są świętymiopłatkami, policzki tworzy taca używana przy świętej komunii, bark to liturgiczna księga.Inny pisarz podkreślał, że ten, który potrafi już uwierzyć, że tam nie ma diabła, będzieniebawem wierzył, że tam nie ma Boga.".Podobnie jak kiedyś manichejczycy,zreformowani chrześcijanie uwypuklali wiarę w diabła, tak samo, o ile nie bardziej, niż wiaręw Boga.Na przykład, katechizm jezuity Kanizjusza częściej wymienia imię szatana niżJezusa.Zwiadomość mocy szatana rosła proporcjonalnie do rozprzestrzeniania się poglądówortodoksyjnych chrześcijan.Wiara w diabła jest narzędziem wymuszenia strachemposłuszeństwa.Kapłani reformacji nie różnili się od dawnych chrześcijan ortodoksyjnych,którzy strach uważali za niezbędny.W 1674 roku Christopher Schrader przekonywał innychkaznodziejów o konieczności.ogromnego strachu przed wszechmocnym i wspaniałym Bogiem, który wygnał z Niebazbuntowane anioły i naszych pierwszych przodków z raju, zniszczył potopem świat i zburzyłcałe królestwa i miasta.Diabeł jest niezbędnym odpowiednikiem takiego wszechmocnego i wspaniałego" Boga.Wykonuje Jego karę torturując potępionych na wieki grzeszników.Jest on, jak mawiał o nimkról Jakub I boskim katem".Podobnie jak w przypadku wielu innych doktryn i poglądówortodoksyjnych chrześcijan, wiara w diabła osłabia siły jednostki.Przypisywanie diabłuwrogości i wielu negatywnych cech zdejmowało z ludzi odpowiedzialność za czyny, alerównież pozbawiało ich mocy, albowiem jeżeli ktoś jest za coś odpowiedzialny, to musi cośz tym zrobić.Ale jeżeli negacja przychodzi od zewnętrznego diabła, człowiek nie potrafiwiele zrobić, lecz kuli się ze strachu lub atakuje tych, którzy są wysłannikami samego diabła.Podobnie jak wiara w brak wolnej woli, wiara w diabła rodzi uczucie słabości, ułatwiająctym samym sprawowanie kontroli nad ludzmi.Reformacja przyniosła z sobą głębokie zmiany.Władcy i całe narody deklarowali swojąniezależność od papieża.Przemianom podlegały zarówno średniowieczna strukturaspołeczna jak i system wartości.Prawdopodobnie najważniejszym faktem jest to, żereformacja zmieniła postrzeganie świata.Zwiat fizyczny, dotychczas przepojony boskością istworzony w magiczny sposób, był teraz rozumiany jako obcy Bogu, należący wyłącznie dodiabła.Droga rozwoju duchowego znaczona była cierpieniem, walką i karą.Demon ognia.Reformatorzy uważali, że Bóg nie jest już częścią fizycznego świata; świat jestkrólestwem diabła i demonów.Rozdział 8:Polowania na czarownice.Koniec magii i cudów 1450-1750r.Ruch reformatorski nie nawracał na chrześcijaństwo mieszkańców Europy wyłącznie przypomocy kazań i katechizmu.Wraz z nim rozpoczął się trwający przez 300 lat okres polowańna czarownice, określony przez R.H.Robbinsona wstrząsającym koszmarem, najbardziejhaniebną zbrodnią i najgłębszym wstydem zachodniej cywilizacji"~, który w ostatecznościdoprowadził do odrzucenia wiary w czary.Kościół najpierw stworzył szczegółowąkoncepcję diabelskich obrzędów i dopiero wówczas rozpoczął prześladowania, likwidującwszelkie odmienne poglądy, podporządkowując jednostkę autorytatywnej władzy i otwarcieoczerniając kobiety.Polowania na czarownice były wybuchem ortodoksyjno-chrześcijańskiego upodlenia kobiet, używając słów św.Pawła, bezwolnych naczyń".W IIwieku święty Klemens z Aleksandrii pisał, Każda kobieta powinna być przepełnionawstydem przez samo tylko myślenie, że jest kobietą".Ojciec Kościoła, Tertulian wyjaśniałdlaczego kobiety zasługują na swój los, jako że są pogardzonym i niższym bytem ludzkim: A czy ty wiesz, że jesteś Ewą? Wyrok Boga na pleć twojego rycia w tych czasach:wina także wynika z konieczności rycia [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
."Ryc.7.5.Karykatura papieża wyśmiewająca sakramentalną naturę Kościoła katolickiego byłapopularna wśród protestantów w Anglii, Holandii i Niemczech.Postać papieża składa się zprzedmiotów używanych w obrzędach katolickich.Kapelusz jest przyozdobiony kropidłami,dzwonem kościelnym, usta są otwartym dzbanem do wina, oczy pokryte są świętymiopłatkami, policzki tworzy taca używana przy świętej komunii, bark to liturgiczna księga.Inny pisarz podkreślał, że ten, który potrafi już uwierzyć, że tam nie ma diabła, będzieniebawem wierzył, że tam nie ma Boga.".Podobnie jak kiedyś manichejczycy,zreformowani chrześcijanie uwypuklali wiarę w diabła, tak samo, o ile nie bardziej, niż wiaręw Boga.Na przykład, katechizm jezuity Kanizjusza częściej wymienia imię szatana niżJezusa.Zwiadomość mocy szatana rosła proporcjonalnie do rozprzestrzeniania się poglądówortodoksyjnych chrześcijan.Wiara w diabła jest narzędziem wymuszenia strachemposłuszeństwa.Kapłani reformacji nie różnili się od dawnych chrześcijan ortodoksyjnych,którzy strach uważali za niezbędny.W 1674 roku Christopher Schrader przekonywał innychkaznodziejów o konieczności.ogromnego strachu przed wszechmocnym i wspaniałym Bogiem, który wygnał z Niebazbuntowane anioły i naszych pierwszych przodków z raju, zniszczył potopem świat i zburzyłcałe królestwa i miasta.Diabeł jest niezbędnym odpowiednikiem takiego wszechmocnego i wspaniałego" Boga.Wykonuje Jego karę torturując potępionych na wieki grzeszników.Jest on, jak mawiał o nimkról Jakub I boskim katem".Podobnie jak w przypadku wielu innych doktryn i poglądówortodoksyjnych chrześcijan, wiara w diabła osłabia siły jednostki.Przypisywanie diabłuwrogości i wielu negatywnych cech zdejmowało z ludzi odpowiedzialność za czyny, alerównież pozbawiało ich mocy, albowiem jeżeli ktoś jest za coś odpowiedzialny, to musi cośz tym zrobić.Ale jeżeli negacja przychodzi od zewnętrznego diabła, człowiek nie potrafiwiele zrobić, lecz kuli się ze strachu lub atakuje tych, którzy są wysłannikami samego diabła.Podobnie jak wiara w brak wolnej woli, wiara w diabła rodzi uczucie słabości, ułatwiająctym samym sprawowanie kontroli nad ludzmi.Reformacja przyniosła z sobą głębokie zmiany.Władcy i całe narody deklarowali swojąniezależność od papieża.Przemianom podlegały zarówno średniowieczna strukturaspołeczna jak i system wartości.Prawdopodobnie najważniejszym faktem jest to, żereformacja zmieniła postrzeganie świata.Zwiat fizyczny, dotychczas przepojony boskością istworzony w magiczny sposób, był teraz rozumiany jako obcy Bogu, należący wyłącznie dodiabła.Droga rozwoju duchowego znaczona była cierpieniem, walką i karą.Demon ognia.Reformatorzy uważali, że Bóg nie jest już częścią fizycznego świata; świat jestkrólestwem diabła i demonów.Rozdział 8:Polowania na czarownice.Koniec magii i cudów 1450-1750r.Ruch reformatorski nie nawracał na chrześcijaństwo mieszkańców Europy wyłącznie przypomocy kazań i katechizmu.Wraz z nim rozpoczął się trwający przez 300 lat okres polowańna czarownice, określony przez R.H.Robbinsona wstrząsającym koszmarem, najbardziejhaniebną zbrodnią i najgłębszym wstydem zachodniej cywilizacji"~, który w ostatecznościdoprowadził do odrzucenia wiary w czary.Kościół najpierw stworzył szczegółowąkoncepcję diabelskich obrzędów i dopiero wówczas rozpoczął prześladowania, likwidującwszelkie odmienne poglądy, podporządkowując jednostkę autorytatywnej władzy i otwarcieoczerniając kobiety.Polowania na czarownice były wybuchem ortodoksyjno-chrześcijańskiego upodlenia kobiet, używając słów św.Pawła, bezwolnych naczyń".W IIwieku święty Klemens z Aleksandrii pisał, Każda kobieta powinna być przepełnionawstydem przez samo tylko myślenie, że jest kobietą".Ojciec Kościoła, Tertulian wyjaśniałdlaczego kobiety zasługują na swój los, jako że są pogardzonym i niższym bytem ludzkim: A czy ty wiesz, że jesteś Ewą? Wyrok Boga na pleć twojego rycia w tych czasach:wina także wynika z konieczności rycia [ Pobierz całość w formacie PDF ]