[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W ważnym wstępie, jaki zamieścił on w powtórnym wy­daniu z 1880 r., podaje następujące wyjaśnienia:Z dziejów sekt dowiadujemy się o istnieniu w XVI wieku, w cza­sach konwentu w Kolonii, tajnej organizacji, ograniczonej do jedy-17 „Współczesne wojny to tylko wojny domowe Rewolucji".to znaczy masonerii.Przez tę klasyfikację Leon de Poncins uświadamiał nam znaczenie i konsekwencje wzajemnych walk masońskich klanów.81nego patriarchy, znanego tylko małej grupce mistrzów.W XVIII wieku zakon templariuszy wypełniał wobec lóż masońskich rolę „zakonu wewnętrznego" i kierował pracami zwykłych masonów bez ich wiedzy: to za jego sprawą illuminizmowi18 udało się zdomino­wać wszystkie loże i wszystkie ryty u schyłku owego stulecia.Wyso­kie stopnie masonerii szkockiej służyły w tym czasie temu we­wnętrznemu zakonowi jako sanktuaria i z tej racji zawsze były uzna­wane przez „masońskie potęgi" pomimo protestów ze strony wielu masonów stopni symbolicznych, pomimo nawet krótkotrwałych rozłamów.Ale wysokie stopnie utraciły za naszych czasów owo znaczenie i to nie w ich kapitułach trzeba doszukiwać się ośrodka, w którym ukrywa się najwyższe kierownictwo światowej masonerii.Jednak kierownictwo to nadal istnieje.Dowodu na to można upatrywać w nagłej zmianie frontu, jaka się dokonała w masonerii, kiedy opuściła Napoleona I w 1808 r.Z drugiej strony mamy dokładne świadectwa o jego istnieniu w czasach Restauracji (1815-1830, uw.tłum.).Pewien pisarz masoński przypisuje tę rolę nadal istniejącemu zakonowi templariuszy.Mniej więcej w tym samym czasie rzymska Wysoka Wenta, której korespondencję przejął rząd Grzegorza XVI, miała niezaprze­czalną supremację nad karbonariuszami, jak też nad lożami ma­sońskimi we Francji i w Niemczech.Udało jej się nawet przez pewien czas narzucić swoją dominację Mazzini'emu aż do dnia, kiedy pozbył się on jej członków przez doraźne posunięcia, jakie miał w zwyczaju.Nieco później ośrodek kierownictwa przesuwa się i, jak dowiadujemy się od „brata" J.Malapert'a, „hasło dnia" prze­kazywane lożom całego świata wychodzi z Petersburga i z Berlina, a nie z Paryża.Około roku 1840 - dodaje on - loże ulegają prądom pangermanizmu i panslawizmu19.Po zacytowaniu wypowiedzi na ten temat Discraeli'ego i Henri Misley'a (osobistości, która była w ścisłym kontakcie z masońskimi ośrodkami we Włoszech), Claudio Jannet kon­kluduje:18 Chodzi o sektę illuminatów bawarskich, założoną przez Weishaupta w 1776 r.19 Wykład „brata" Malaperfa w loży „Alzacja-Lotaryngia", opubliko­wany w La Chatne d'union („Więź Jedności"), rok 1874, s.88-89 (przypis Claudio Janneta).82Przyjmując ciągłe istnienie najwyższego ośrodka kierowniczego, który objął dziedzictwo po dawnym „suwerennym patriarsze za­konu", jesteśmy skłonni sądzić, że władza tego ośrodka nie zawsze jest powszechnie uznawana, że wśród mnóstwa tajnych związków powstają nowe siły, które niekiedy wchodzą w konflikt z dawnymi stowarzyszeniami, starają się zawładnąć najwyższym kierownict­wem i poddają się tylko połowicznie jego rozkazom, czekając chwi­li, kiedy będą mogły same wedrzeć się do tego suwerennego ośrodka.Za naszych czasów Mazzini i rzymska Wysoka Wenta, Ludwik Napoleon i Mazzini, Karol Marks i Bismarck, pomimo łączących ich wzajemnych więzi, nigdy nie mogli się zgodzić ze sobą20.Opinia księdza E.BarbierW ciągu XIX wieku Wysoka Wenta wydaje się przejmować dziedzictwo illuminizmu w ogólnym kierownictwie tajnych sekt.Składa się ona z czterdzietu członków, być może kierowanych z ko­lei przez komitet mniej liczny i nie znany nikomu ze stowarzyszo­nych.Jest to tajny rząd, którego działania ujawniają znakomite prace pana Copin-Albancelli'ego21Opinia Leona de PoncinsNie szukajcie w masonerii - mówią jedni - międzynarodowego tajnego kierownictwa.Masoneria jest wyrazem filozofii antytrady-cyjnej i anty duchowej, która częstokroć jest nawet raczej wyczuwa­na, niż formułowana wyraźnie, i która spowodowała w trzech dzie­dzinach: politycznej, społecznej i religijnej konsekwencje, dla nas tak katastrofalne (.).Jednak - zaoponują inni - tajemniczość, jaką otacza się masone­ria, jest już sama w sobie bardzo podejrzana, a z drugiej strony masoneria nie ogranicza swojej działalności do dziedziny idei.Nie było w ciągu ubiegłego stulecia ani jednego ruchu rewolucyjnego, z którym by ona nie współdziałała.Czy siła jakiejkolwiek idei tłumaczy osiąganie takich wyników? Można powątpiewać.20 Les societes secretes et la societe, o.Deschamps, wstęp Claudio Jan-neta, t.I, s.XII do XCIV i XCVII.21 Ks.E.Barbier, op.cit.s.3.83Żeby posłużyć się przykładami świeższej daty: podczas rewolu­cji Młodej Turcji w 1905 r., portugalskiej w 1908 r., rosyjskiej w 1917 r., węgierskiej i niemieckiej w 1918 r., hiszpańskiej w 1931 r.- to masonerie przygotowały zmianę reżimu i przejęły władzę [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odbijak.htw.pl