[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. PewniepomyÅ›laÅ‚, \e mnie zÅ‚amaÅ‚, gdy poprzednio zachowaÅ‚em siÄ™ ugodowo".JeÅ›li chcesz ulegÅ‚oÅ›ci na dÅ‚u\szÄ… metÄ™, to lepiej jest zastosować inne po-dejÅ›cie, zwane technikÄ… stopy-w-drzwi.Wyra\enie stopa-w-drzwi" pochodzi od domokrÄ…\ców, którzy od-kryli, \e mogÄ… wiÄ™cej sprzedać (du\a proÅ›ba), gdy uda im siÄ™ skÅ‚onićPrawo i biznes 661Gdy ju\ zgodzimy siÄ™ na wejÅ›cie domokrÄ…\cy do domu, by zademonstrowaÅ‚ namswój produkt, jesteÅ›my bardziej skÅ‚onni go kupić.nabywcÄ™ do zaakceptowania wyjÅ›ciowej, malej proÅ›by, takiej jak wpusz-czenie ich do domu, by mogli zademonstrować swój towar.Jest to wiÄ™ctechnika zupeÅ‚nie odmienna ni\ metoda drzwiami-w-twarz.Czy dziaÅ‚a?By to stwierdzić, Jonathan Freedman i Scott Fraser (1966) przeprowadzilisonda\, czy wÅ‚aÅ›ciciele domów zgodziliby siÄ™, aby na frontowej Å›cianieich posiadÅ‚oÅ›ci umieÅ›cić du\e, brzydko wyglÄ…dajÄ…ce tablice, gÅ‚oszÄ…ce: Jedzostro\nie.ZgodziÅ‚o siÄ™ na to jedynie 17% po bezpoÅ›rednim przedstawie-niu owej propozycji.Co by siÄ™ jednak staÅ‚o, gdyby wczeÅ›niej wyrazilizgodÄ™ na speÅ‚nienie maÅ‚ej proÅ›by? Badacze poprosili najpierw innÄ… grupÄ™wÅ‚aÅ›cicieli o podpisanie petycji apelujÄ…cej o ostro\nÄ… jazdÄ™.Prawie ka\dyto uczyniÅ‚.Dwa tygodnie pózniej inna osoba prosiÅ‚a ich o umieszczenietych tablic na Å›cianie budynku.Pokazano im te same nieÅ‚adne tablice coosobom z grupy kontrolnej, z którymi siÄ™ wczeÅ›niej nie kontaktowano.Teraz trzykrotnie częściej wÅ‚aÅ›ciciele godzili siÄ™ umieÅ›cić jÄ… na frontowejÅ›cianie swego domu (patrz ryć.15.5).Technika stopy-w-drzwi jest skuteczna dziÄ™ki procesom samoosÄ…dza-nia, o których mówiliÅ›my w rozdziale 3.Kiedy ludzie zgadzajÄ… siÄ™ speÅ‚nićmaÅ‚Ä… proÅ›bÄ™, to spostrzegajÄ… siebie jako osoby, które udzielajÄ… pomocyw wa\nych dla spoÅ‚ecznoÅ›ci sprawach.Je\eli taka samoocena zostanieuksztaÅ‚towana, jesteÅ›my bardziej skÅ‚onni pozytywnie reagować na drugÄ…,wiÄ™kszÄ… proÅ›bÄ™, nawet gdy pojawia siÄ™ dwa tygodnie pózniej.Gdy wiÄ™czale\y ci na wywarciu dÅ‚ugotrwaÅ‚ej presji, to lepiej jest wywoÅ‚ać najpierwodpowiednie samowyobra\enie za pomocÄ… techniki stopy-w-drzwi.JeÅ›lizbierasz pieniÄ…dze na towarzystwo dobroczynne i pragniesz, by sÄ…siedzibyli staÅ‚ymi ofiarodawcami w dÅ‚ugim okresie, to poproÅ› ich najpierwo maÅ‚Ä… sumÄ™, jakieÅ› 50 centów lub jednego dolara.Gdy siÄ™ na to zgodzÄ…,662 RozdziaÅ‚ 15zacznÄ… spostrzegać siebie jako osoby, które Å‚o\Ä… na zbo\ny cel, co zwiÄ™-ksza prawdopodobieÅ„stwo, i\ w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… kontynuować to zacho-wanie.PodejÅ›cie to ma równie\ pewne ograniczenie.NamawiajÄ…c swegosÄ…siada do zaofiarowania 50 centów na organizacjÄ™ charytatywnÄ…, nieskÅ‚onisz go prawdopodobnie do takich darowizn, jeÅ›li nie bÄ™dzie innychofiarodawców.Sprawi to jednak, i\ chÄ™tniej zgodzi siÄ™ na speÅ‚nienie wiÄ™-kszych próśb ni\ wówczas, gdybyÅ› go wczeÅ›niej nie poprosiÅ‚ o maÅ‚Ä… kwotÄ™(patrz Burger, 1986; Cialdini, 1988; DeJong, 1979; Diiiard, Hunter, Burgo-on, 1984).trafność: to, na ile skutecznietest lub technika pomiaru (np.wywiad podczas staraÅ„o pracÄ™) wskazuje, czegomo\na oczekiwać (np.poziomu wykonywania pracy)Dobór pracowników: przepustka do Å›wiata biznesuMieliÅ›my dotychczas okazjÄ™ zapoznać siÄ™ z tym, jak reguÅ‚y psychologiispoÅ‚ecznej odnoszÄ… siÄ™ do zachowaÅ„ konsumenta.Obecnie wrócimy dowykorzystania wyników badaÅ„ psychologii spoÅ‚ecznej w staraniach o wej-Å›cie w Å›wiat biznesu poprzez uzyskanie pracy, a nastÄ™pnie w dochodze-niu do pozycji szefa.Zacznijmy od omówienia, w jaki sposób winna byćpodejmowana decyzja.Wyobrazmy sobie, \e jesteÅ› kierownikiem kadrdu\ego marketu.Sprzedaje siÄ™ tu ró\ne rzeczy i masz zadecydować, kogozatrudnić.Jakiego rodzaju informacjÄ™ pragniesz uzyskać od kandydatów?A kiedy ju\ masz takÄ… informacjÄ™, to jak jÄ… zastosujesz, by wcielić w \ycieswój zamysÅ‚?By odpowiedzieć na to pytanie, musimy znać zmienne, które pozwa-lajÄ… przewidzieć, kto bÄ™dzie dobrym pracownikiem.Nie jest to bÅ‚ahe za-gadnienie.Stosowanie zÅ‚ych zasad doboru pracowników jest oczywiÅ›cienie w porzÄ…dku wobec kandydatów, a kosztowne dla pracodawcy (Hun-ter, Hunter, 1984).Badania nad procedurÄ… doboru ludzi pokazujÄ…, \e wieleorganizacji polega głównie na jednym zródle informacji: wywiadzie uzy-skanym podczas staraÅ„ o pracÄ™.Nie jest to niespodziankÄ…, poniewa\ po-wszechne jest przekonanie, i\ du\Ä… ilość po\ytecznej informacji mo\nauzyskać, przeprowadzajÄ…c wstÄ™pnÄ… rozmowÄ™ z ubiegajÄ…cymi siÄ™ o pracÄ™.WiÄ™kszość pracodawców z tym siÄ™ zgadza; tak naprawdÄ™ wyjÄ…tkoworzadko siÄ™ zdarza, \e zatrudnia siÄ™ kogoÅ› na zasadzie kupowania kotaw worku.Jedynym rodzajem informacji, który jest częściej wykorzysty-wany ni\ wywiady, jest \yciorys kandydata i inne dostarczone przez nie-go materiaÅ‚y (Ash, 1981).Jak jednak siÄ™ przekonamy, badania sugerujÄ…,\e informacja uzyskana podczas wywiadu w rzeczywistoÅ›ci niewiele mó-wi o umiejÄ™tnoÅ›ciach kandydata (Arvey, Campion, 1982; Hunter, Hunter,1984; MayfieÅ‚d, 1964; Uirich, Trumbo, 1965; Whetzel, McDaniel, Schmidt,1985; Zedeck, Cascio, 1984).Michael Carrier wraz ze współpracownikami (1990) przebadaÅ‚, jakÄ…trafność ma informacja dostarczana w czasie wywiadu prowadzonegoz kandydatem, by na tej podstawie przewidywać jego przyszÅ‚e osiÄ…gniÄ™ciaw sprzeda\y polis ubezpieczeniowych na \ycie.ZadziwiajÄ…ce jest, i\ wra-\enia doÅ›wiadczonych osób, które prowadziÅ‚y owe wywiady, w maÅ‚ymtylko stopniu wykazujÄ… zwiÄ…zek z tym, jak kandydat ostatecznie poradzisobie w pracy.Na przykÅ‚ad korelacja miÄ™dzy oszacowaniami dokonanymiprzez prowadzÄ…cych rozmowy a wielkoÅ›ciÄ… rzeczywistej sprzeda\y polisprzez zatrudnionych agentów w ciÄ…gu pierwszego roku ich pracy siÄ™gnęłazaledwie.02.(Przypominasz sobie z rozdziaÅ‚u 2, \e korelacja mo\e siÄ™zawierać w przedziale od zera do ± l; gdy wynosi zero, oznacza to brakPrawo i biznes 663zwiÄ…zku miÄ™dzy zmiennymi).Korelacje, które wystÄ…piÅ‚y w tych bada-niach, byÅ‚y tak bliskie zera, \e znajomość oszacowaÅ„ dokonanych przezprowadzÄ…cych wywiady nie pozwoliÅ‚a ani badaczom, ani pracodawcomprzewidzieć, jak sprawnie bÄ™dÄ… dziaÅ‚ać kandydaci, gdy zostanÄ… zatrud-nieni.Hunter i Hunter (1984) dokonali przeglÄ…du badaÅ„ dotyczÄ…cych tejkwestii i stwierdzili, \e przeciÄ™tna korelacja miÄ™dzy efektywnoÅ›ciÄ… danejosoby przewidywanÄ… na podstawie wywiadu a rzeczywistym wykony-waniem pracy byÅ‚a bardzo maÅ‚a, bo.14.Jednym z powodów tak niskiej wartoÅ›ci danych uzyskanych w tensposób jest to, \e prowadzÄ…cy wywiady czÄ™sto koncentrujÄ… siÄ™ na niewÅ‚a-Å›ciwej informacji [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
. PewniepomyÅ›laÅ‚, \e mnie zÅ‚amaÅ‚, gdy poprzednio zachowaÅ‚em siÄ™ ugodowo".JeÅ›li chcesz ulegÅ‚oÅ›ci na dÅ‚u\szÄ… metÄ™, to lepiej jest zastosować inne po-dejÅ›cie, zwane technikÄ… stopy-w-drzwi.Wyra\enie stopa-w-drzwi" pochodzi od domokrÄ…\ców, którzy od-kryli, \e mogÄ… wiÄ™cej sprzedać (du\a proÅ›ba), gdy uda im siÄ™ skÅ‚onićPrawo i biznes 661Gdy ju\ zgodzimy siÄ™ na wejÅ›cie domokrÄ…\cy do domu, by zademonstrowaÅ‚ namswój produkt, jesteÅ›my bardziej skÅ‚onni go kupić.nabywcÄ™ do zaakceptowania wyjÅ›ciowej, malej proÅ›by, takiej jak wpusz-czenie ich do domu, by mogli zademonstrować swój towar.Jest to wiÄ™ctechnika zupeÅ‚nie odmienna ni\ metoda drzwiami-w-twarz.Czy dziaÅ‚a?By to stwierdzić, Jonathan Freedman i Scott Fraser (1966) przeprowadzilisonda\, czy wÅ‚aÅ›ciciele domów zgodziliby siÄ™, aby na frontowej Å›cianieich posiadÅ‚oÅ›ci umieÅ›cić du\e, brzydko wyglÄ…dajÄ…ce tablice, gÅ‚oszÄ…ce: Jedzostro\nie.ZgodziÅ‚o siÄ™ na to jedynie 17% po bezpoÅ›rednim przedstawie-niu owej propozycji.Co by siÄ™ jednak staÅ‚o, gdyby wczeÅ›niej wyrazilizgodÄ™ na speÅ‚nienie maÅ‚ej proÅ›by? Badacze poprosili najpierw innÄ… grupÄ™wÅ‚aÅ›cicieli o podpisanie petycji apelujÄ…cej o ostro\nÄ… jazdÄ™.Prawie ka\dyto uczyniÅ‚.Dwa tygodnie pózniej inna osoba prosiÅ‚a ich o umieszczenietych tablic na Å›cianie budynku.Pokazano im te same nieÅ‚adne tablice coosobom z grupy kontrolnej, z którymi siÄ™ wczeÅ›niej nie kontaktowano.Teraz trzykrotnie częściej wÅ‚aÅ›ciciele godzili siÄ™ umieÅ›cić jÄ… na frontowejÅ›cianie swego domu (patrz ryć.15.5).Technika stopy-w-drzwi jest skuteczna dziÄ™ki procesom samoosÄ…dza-nia, o których mówiliÅ›my w rozdziale 3.Kiedy ludzie zgadzajÄ… siÄ™ speÅ‚nićmaÅ‚Ä… proÅ›bÄ™, to spostrzegajÄ… siebie jako osoby, które udzielajÄ… pomocyw wa\nych dla spoÅ‚ecznoÅ›ci sprawach.Je\eli taka samoocena zostanieuksztaÅ‚towana, jesteÅ›my bardziej skÅ‚onni pozytywnie reagować na drugÄ…,wiÄ™kszÄ… proÅ›bÄ™, nawet gdy pojawia siÄ™ dwa tygodnie pózniej.Gdy wiÄ™czale\y ci na wywarciu dÅ‚ugotrwaÅ‚ej presji, to lepiej jest wywoÅ‚ać najpierwodpowiednie samowyobra\enie za pomocÄ… techniki stopy-w-drzwi.JeÅ›lizbierasz pieniÄ…dze na towarzystwo dobroczynne i pragniesz, by sÄ…siedzibyli staÅ‚ymi ofiarodawcami w dÅ‚ugim okresie, to poproÅ› ich najpierwo maÅ‚Ä… sumÄ™, jakieÅ› 50 centów lub jednego dolara.Gdy siÄ™ na to zgodzÄ…,662 RozdziaÅ‚ 15zacznÄ… spostrzegać siebie jako osoby, które Å‚o\Ä… na zbo\ny cel, co zwiÄ™-ksza prawdopodobieÅ„stwo, i\ w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… kontynuować to zacho-wanie.PodejÅ›cie to ma równie\ pewne ograniczenie.NamawiajÄ…c swegosÄ…siada do zaofiarowania 50 centów na organizacjÄ™ charytatywnÄ…, nieskÅ‚onisz go prawdopodobnie do takich darowizn, jeÅ›li nie bÄ™dzie innychofiarodawców.Sprawi to jednak, i\ chÄ™tniej zgodzi siÄ™ na speÅ‚nienie wiÄ™-kszych próśb ni\ wówczas, gdybyÅ› go wczeÅ›niej nie poprosiÅ‚ o maÅ‚Ä… kwotÄ™(patrz Burger, 1986; Cialdini, 1988; DeJong, 1979; Diiiard, Hunter, Burgo-on, 1984).trafność: to, na ile skutecznietest lub technika pomiaru (np.wywiad podczas staraÅ„o pracÄ™) wskazuje, czegomo\na oczekiwać (np.poziomu wykonywania pracy)Dobór pracowników: przepustka do Å›wiata biznesuMieliÅ›my dotychczas okazjÄ™ zapoznać siÄ™ z tym, jak reguÅ‚y psychologiispoÅ‚ecznej odnoszÄ… siÄ™ do zachowaÅ„ konsumenta.Obecnie wrócimy dowykorzystania wyników badaÅ„ psychologii spoÅ‚ecznej w staraniach o wej-Å›cie w Å›wiat biznesu poprzez uzyskanie pracy, a nastÄ™pnie w dochodze-niu do pozycji szefa.Zacznijmy od omówienia, w jaki sposób winna byćpodejmowana decyzja.Wyobrazmy sobie, \e jesteÅ› kierownikiem kadrdu\ego marketu.Sprzedaje siÄ™ tu ró\ne rzeczy i masz zadecydować, kogozatrudnić.Jakiego rodzaju informacjÄ™ pragniesz uzyskać od kandydatów?A kiedy ju\ masz takÄ… informacjÄ™, to jak jÄ… zastosujesz, by wcielić w \ycieswój zamysÅ‚?By odpowiedzieć na to pytanie, musimy znać zmienne, które pozwa-lajÄ… przewidzieć, kto bÄ™dzie dobrym pracownikiem.Nie jest to bÅ‚ahe za-gadnienie.Stosowanie zÅ‚ych zasad doboru pracowników jest oczywiÅ›cienie w porzÄ…dku wobec kandydatów, a kosztowne dla pracodawcy (Hun-ter, Hunter, 1984).Badania nad procedurÄ… doboru ludzi pokazujÄ…, \e wieleorganizacji polega głównie na jednym zródle informacji: wywiadzie uzy-skanym podczas staraÅ„ o pracÄ™.Nie jest to niespodziankÄ…, poniewa\ po-wszechne jest przekonanie, i\ du\Ä… ilość po\ytecznej informacji mo\nauzyskać, przeprowadzajÄ…c wstÄ™pnÄ… rozmowÄ™ z ubiegajÄ…cymi siÄ™ o pracÄ™.WiÄ™kszość pracodawców z tym siÄ™ zgadza; tak naprawdÄ™ wyjÄ…tkoworzadko siÄ™ zdarza, \e zatrudnia siÄ™ kogoÅ› na zasadzie kupowania kotaw worku.Jedynym rodzajem informacji, który jest częściej wykorzysty-wany ni\ wywiady, jest \yciorys kandydata i inne dostarczone przez nie-go materiaÅ‚y (Ash, 1981).Jak jednak siÄ™ przekonamy, badania sugerujÄ…,\e informacja uzyskana podczas wywiadu w rzeczywistoÅ›ci niewiele mó-wi o umiejÄ™tnoÅ›ciach kandydata (Arvey, Campion, 1982; Hunter, Hunter,1984; MayfieÅ‚d, 1964; Uirich, Trumbo, 1965; Whetzel, McDaniel, Schmidt,1985; Zedeck, Cascio, 1984).Michael Carrier wraz ze współpracownikami (1990) przebadaÅ‚, jakÄ…trafność ma informacja dostarczana w czasie wywiadu prowadzonegoz kandydatem, by na tej podstawie przewidywać jego przyszÅ‚e osiÄ…gniÄ™ciaw sprzeda\y polis ubezpieczeniowych na \ycie.ZadziwiajÄ…ce jest, i\ wra-\enia doÅ›wiadczonych osób, które prowadziÅ‚y owe wywiady, w maÅ‚ymtylko stopniu wykazujÄ… zwiÄ…zek z tym, jak kandydat ostatecznie poradzisobie w pracy.Na przykÅ‚ad korelacja miÄ™dzy oszacowaniami dokonanymiprzez prowadzÄ…cych rozmowy a wielkoÅ›ciÄ… rzeczywistej sprzeda\y polisprzez zatrudnionych agentów w ciÄ…gu pierwszego roku ich pracy siÄ™gnęłazaledwie.02.(Przypominasz sobie z rozdziaÅ‚u 2, \e korelacja mo\e siÄ™zawierać w przedziale od zera do ± l; gdy wynosi zero, oznacza to brakPrawo i biznes 663zwiÄ…zku miÄ™dzy zmiennymi).Korelacje, które wystÄ…piÅ‚y w tych bada-niach, byÅ‚y tak bliskie zera, \e znajomość oszacowaÅ„ dokonanych przezprowadzÄ…cych wywiady nie pozwoliÅ‚a ani badaczom, ani pracodawcomprzewidzieć, jak sprawnie bÄ™dÄ… dziaÅ‚ać kandydaci, gdy zostanÄ… zatrud-nieni.Hunter i Hunter (1984) dokonali przeglÄ…du badaÅ„ dotyczÄ…cych tejkwestii i stwierdzili, \e przeciÄ™tna korelacja miÄ™dzy efektywnoÅ›ciÄ… danejosoby przewidywanÄ… na podstawie wywiadu a rzeczywistym wykony-waniem pracy byÅ‚a bardzo maÅ‚a, bo.14.Jednym z powodów tak niskiej wartoÅ›ci danych uzyskanych w tensposób jest to, \e prowadzÄ…cy wywiady czÄ™sto koncentrujÄ… siÄ™ na niewÅ‚a-Å›ciwej informacji [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]