[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.· Czy kiedykolwiek wysłałeś notatkę służbową, spodziewając się odpowiedzi i żadnej nie otrzymałeś?· Czy kiedykolwiek przygotowałeś stolik z poczęstunkiem w recepcji i zostałeś zignorowany przez przechodzących kolegów?· Czy kiedykolwiek przyłączyłeś się do małej grupy ludzi i nikt nie zechciał Cię przedstawić?Żaden pośpiech nie może Cię zwolnić od pamiętania o uprzejmości.Gdy ludzie coś dla Ciebie zrobią, nie uważaj tego za oczywiste.Powiedz: Dziękuję.Względy osobiste bardzo wiele dla innych znaczą.Jeśli mówisz, że w ciągu tygodnia wrócisz do kogoś z informacją, zwykła uprzejmość wymaga zrobienia tego, co obiecałeś.Przed upływem tygodnia zadzwoń lub wyślij obiecaną informację lub wyjaśnij, że nastąpi pewne opóźnienie.Jeśli jesteś uprzejmy, szanujesz godność innych ludzi.A to są te drobne sprawy, które tak wiele znaczą.Mógłbyś sporządzić swoją własną listę.SPOSóB 53PRZYJRZYJ SIę WIZERUNKOWI SWOJEJ FIRMYJak dotąd koncentrowaliśmy się w głównej mierze na Tobie, jako jednostce.Jesteś jednak także częścią firmy, która powinna się prezentować równie atrakcyjnie i profesjonalnie jak jej poszczególni pracownicy.Jaką wiadomość przekazuje Twoja firma? By odpowiedzieć na to pytanie, musimy wyjść poza pełne pochwał prospekty oraz wyszukane logo.Przejdź się trochę.Udawaj gościa.Spójrz na ulicę, na zewnątrz lub okolice parkingu, wejście oraz recepcję.Co najpierw rzuca Ci się w oczy? Czy okna i drzwi są czyste? Czy napisy są wyraźne i przyciągające uwagę? Co widzisz wchodząc? Stare gazety i czasopisma, brudne filiżanki po kawie, popielniczki zapełnione opakowaniami po słodyczach? Czy rośliny wyglądają na zwiędłe czy też są zadbane? Czy recepcjonista jest uprzejmy wobec wszystkich czy też tylko wobec tak zwanych „ważnych osób"? Czy gości wita się uśmiechem i wskazuje miejsce siedzące czy też się ich ignoruje? Czy biuro wygląda na brudne i zakurzone?Czy pojemniki na śmieci są pełne? Czy pracownicy uśmiechają się i pozdrawiają gości czy są zajęci tylko sobą? Czy toalety są dostępne i czyste?Niechlujne biura i nieuprzejme zachowanie świadczy o niedbalstwie i złym stosunku do innych, a być może i do pracy.Nie zapominaj o wiadomości, jaką przekazuje Twoja firma.Wizerunek Twojej firmy może zniechęcić Twoje audytorium.Firmy mogą działać odpychająco na audytoria.· Czy kiedykolwiek potraktował Cię ktoś nieuprzejmie dlatego, że połączony zostałeś z niewłaściwym numerem wewnętrznym?· Czy kiedykolwiek kazano Ci czekać w recepcji, gdzie mogłeś znaleźć tylko czasopisma sprzed dwóch lub trzech miesięcy lub stare kubki po kawie? A tymczasem recepcjonista rozmawiał na głos o swoich sprawach osobistych.Jeśli listy są niepoprawne gramatycznie, jeśli biura są niechlujne lub pracownicy aroganccy, obraz Twojej firmy będzie negatywny.XIREAKCJE AUDYTORIUMGdy otrzymujemy informacje na temat naszego zachowania lub działalności, niestety najczęściej uważamy, że spotyka nas krytyka.Ludzie odbierają słowo „krytycyzm" jako krzywdzące i szkodliwe.W rzeczywistości jednak znacznie częściej reakcja audytorium stwarza nam okazje do rozwijania i pogłębiania naszych umiejętności.A zatem oczekujmy reakcji.SPOSóB 54SłUCHAJ, SłUCHAJ, SłUCHAJReakcja audytorium pozwala Ci na zorientowanie się, co ludziom się podoba, co nie podoba, a czego potrzebują lub pragną.Zapewnia Tobie i Twojej firmie dopływ informacji.Dostarcza Ci wartościowych danych, które mógłbyś uzyskać nielicznymi innymi sposobami.Jeśli Ci powiedziano lub słyszysz, że sprawozdanie lub wystąpienie było zbyt długie, zbyt zagmatwane lub zbyt chaotyczne, rozważ tę informację.Przypuśćmy, że usłyszysz informację o tym, że pewien zespół nie pracuje wspólnie.Dowiedz się, dlaczego i wykorzystaj tę informację do usprawnienia ich pracy.Chociaż sam możesz uważać, że praca została dobrze wykonana, to jednak weź pod uwagę opinię innych.Słuchanie to jeden ze sposobów zorientowania się, jak przyjmowane jest to, co piszesz lub mówisz albo co inni mówią lub piszą.Słuchaj także uwag o charakterze ogólnym.Ludzie wyrażają swoje upodobania oraz niechęci.Wskazują na to, z czym nie mogą sobie poradzić lub czego nie znoszą.Jeśli Twoi współpracownicy sygnalizują, że nie lubią być trzymani w niepewności lub denerwują ich sprzeczne informacje, to powiedzą Ci o tym.Jeśli sekretarki mówią, że ich szefowie nigdy im nie mówią, dokąd wychodzą, to uzyskujesz informację nie tylko o tym, co sekretarki preferują, lecz także o tym, co kierownicy powinni robić.Jeśli słyszysz, że ludzie wyrażają swoje rozczarowanie tym, że nigdy nie pytano ich o zdanie, wówczas masz okazję poznać jeszcze inny sposób rozładowania niezadowolenia.Słuchaj, słuchaj, słuchaj.Zastanawiaj się nad tym, co słyszysz, a potem rozważ, jak na to zareagować lub uwzględnić tę informację w swoim własnym stylu komunikowania się.SPOSóB 55ZADAWAJ PYTANIASiedząc na zebraniu, w kawiarni lub idąc korytarzem możesz słuchać, co ludzie mówią, pomocne jest również zdecydowane zdobywanie informacji.Zadawaj pytania.Pytaj innych o ich opinie.Co sądzą o Twoim wystąpieniu? Co sądzą o przedstawionych przez Ciebie zaleceniach? Czy czytali Twoją notatkę służbową? Jak przyjęli to, co napisałeś? Zapytaj ich, dlaczego odrzucili Twój pomysł? Czego nie zrozumieli? Kto był najlepszym mówcą na konferencji? Dlaczego? Mówiąc innymi słowy, szukaj informacji o swojej pracy.Niektóre firmy dokonują regularnej oceny swoich pracowników.Inne nie.Jeśli Twoja firma stosuje oficjalny system oceny, a komunikacja nie podlega dyskusji, zapytaj o opinię swojego przełożonego.Jeśli firma nie prowadzi formalnych ocen, możesz porozmawiać ze swoim przełożonym, by uzyskać jego opinię, co robisz dobrze, a co wymaga zmiany.Postępuj w ten sam sposób ze swoimi podwładnymi.Upewnij się, że Twój personel nie odbiera Twoich wypowiedzi jako krytyki.Powinni oni rozumieć, że chcesz nimi pokierować w dążeniu do doskonałości.Przyjmij ten sam sposób postępowania wobec swoich podwładnych.Ludzie czują się pewniej i są bardziej motywowani, jeżeli są informowani, co robią dobrze a co wymaga poprawy.Bez określonej informacji działamy po omacku.Możemy poczynić założenia, co do właściwych procedur, których należy przestrzegać lub bezustannie zamartwiać się, że nie spełniliśmy oczekiwań.Poszukuj aktywnie informacji - zadawanie pytań zapewni Ci dodatkowy wgląd w sytuację.SPOSóB 56ZASTANAWIAJ SIęSłuchając innych i cierpliwie zadając pytania, możesz zdobyć informacje o Twoim stylu komunikowania się poprzez analizę uzyskanych odpowiedzi.Wyciągnij swoje własne wnioski.Jeśli często spotykasz się z tą samą reakcją, wówczas zastanów się, czy nie jest ona uzasadniona.Przypuśćmy, że od paru osób dowiadujesz się, że nie zawsze Cię słychać wyraźnie.Z pewnością może to oznaczać, że powinieneś mówić głośniej.Jeśli ludzie często dzwonią do Twojego biura, aby uzyskać wyjaśnienia dotyczące Twojej notatki służbowej, zastanów się, czy nie jest to ich reakcją.Widocznie to, co napisałeś nie jest jasne.Aby uniknąć problemu w przyszłości, przeczytaj jeszcze raz notatkę, by stwierdzić, co było źródłem nieporozumienia.Zastosuj to, czego się dowiedziałeś, w następnym opracowaniu pisemnym.Niektóre z usłyszanych stwierdzeń mogą być nieistotne.Natomiast inne mogą być pouczające.Bez względu na to, która z tych sytuacji występuje, nie traktuj tych informacji jako deprecjonujące.Uznaj je za pożyteczne.I nie zakladaj, że tylko kierownictwo może mieć rzetelne rozeznanie.Różni ludzie na różnych stanowiskach mają różną perspektywę [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odbijak.htw.pl