[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Stworzenie w klasie atmosfery akceptacji dla różnorodnych cech każdego uczniamoże pozwolić uczniowi choremu  przy życzliwym i taktownym wsparciu ze strony na-uczyciela  na przyznanie siÄ™ do swojej choroby, wyjaÅ›nieniu jej mechanizmu, objawówi form pomocy, jakiej oczekuje od rówieÅ›ników.Pozwala to na unikniÄ™cie niezdrowej cie-kawoÅ›ci, spekulacji co do zachowania ucznia, niezrÄ™cznoÅ›ci w zachowaniu siÄ™ wobec niego.UczeÅ„ chory opowiadajÄ…c o swojej chorobie staje wobec rówieÅ›ników w roli eksperta  cozazwyczaj pozwala mu też zbudować pozycjÄ™ w klasie.Zwiadomość choroby wÅ›ród rówieÅ›ników dziecka i jego nauczycieli pozwala na tworze-nie bezpiecznych sytuacji, w których uczeÅ„ chory może aktywnie uczyć siÄ™ i odpoczywać.Nawet w przypadku poważnych chorób przewlekÅ‚ych, takich jak cukrzyca czy padaczka,możliwy jest udziaÅ‚ dziecka w zajÄ™ciach sportowych, wycieczkach i spotkaniach towarzy-skich (por.Witkowski, PietrusiÅ„ska, Szewczyk, Wójcik 2009, Józwiak 2009, por.też Najda2012, Cyparska 2012).Bardzo ważne jest także wspieranie chorego dziecka i dyskretne za-chÄ™canie go do aktywnego udziaÅ‚u w życiu klasy.W budowaniu relacji rówieÅ›niczych ważne jest dostarczenie wiedzy o danej chorobie.PomocÄ… w tym zakresie może być biblioterapia (SzczupaÅ‚ 2009, 124-130), a zwÅ‚aszcza czy-tanie wspólne z dziećmi książek, w których bohaterami sÄ… osoby z różnymi chorobami,które jednak pokonaÅ‚y spotykajÄ…ce je trudnoÅ›ci.Tacy bohaterowie literaccy mogÄ… stać siÄ™modelami dla uczniów chorych, a uczniom zdrowym pokazać osobÄ™ chorÄ… jako kogoÅ› god-nego podziwu, kto umiejÄ™tnie radzi sobie z przeciwnoÅ›ciami losu i zasÅ‚uguje na szacuneki podziw.5.2.Kochać  wsparcie rówieÅ›niczeNajważniejszym zródÅ‚em wsparcia ucznia z chorobÄ… somatycznÄ… w klasie szkolnej sÄ…jego rówieÅ›nicy.MogÄ… oni sÅ‚użyć wsparciem informacyjnym, przekazujÄ…c choremu koledzeczy koleżance formalne i nieformalne wiadomoÅ›ci dotyczÄ…ce życia klasy.Od jakoÅ›ci prze-kazania tych informacji zależy w dużej mierze, czy uczeÅ„ czuje siÄ™ wÅ‚Ä…czony w życie klasy(np.majÄ…c dostÄ™p do klasowych i szkolnych plotek i tzw.small talks), czy też jest jedynieformalnie informowany o przebiegu lekcji i zadanych pracach domowych.RolÄ… nauczycielajest dyskretny monitoring tego procesu i uÅ›wiadamianie uczniom zdrowym, że ich chorykolega czy chora koleżanka także sÄ… częściÄ… klasy i majÄ… potrzebÄ™ kontaktu z innymi, nawetjeÅ›li oznacza to dodatkowy wysiÅ‚ek i niesie ze sobÄ… pewne trudnoÅ›ci.RówieÅ›nicy sÄ… takżezródÅ‚em cennego dla ucznia wsparcia spoÅ‚ecznego, dziÄ™ki czemu uczniowie chorzy czujÄ…siÄ™ potrzebni, szanowani i lubiani.Ponownie rolÄ… nauczyciela jest uÅ›wiadomienie uczniomwagi tego rodzaju wsparcia i dyskretne zachÄ™canie uczniów do wÅ‚Ä…czania w zasiÄ™g wsparciatakże uczniów chorych.Pomóc w tym mogÄ… metody integrujÄ…ce klasÄ™ a także oddziaÅ‚ywa-nia wychowawcze opiekuna klasy.121 Ewa DomagaÅ‚a-ZyÅ›kJednÄ… z metod, które mogÄ… być stosowane w tym celu jest  KrÄ…g sÅ‚uchania (por.Doma-gaÅ‚a-ZyÅ›k).Metoda ta jest wzorowana na metodzie Magic Circle stosowanej jako programprofilaktyczny w rejonie Müenster w Niemczech.SkÅ‚ada siÄ™ z cyklu spotkaÅ„ prowadzonychprzez wychowawcÄ™, w czasie których uczniowie siedzÄ…c w krÄ™gu przekazujÄ… sobie wzajem-nie wÅ‚asne refleksje na zadany przez wychowawcÄ™ temat.Każde spotkanie skÅ‚ada siÄ™ z 4 eta-pów: 1.Zaproponowanie tematu przez wychowawcÄ™; 2.Wypowiedzi wszystkich uczniów  zgodnie z ruchem wskazówek zegara.JeÅ›li uczeÅ„ nie chce mówić, może po chwili mil-czenia przekazać gÅ‚os kolejnej osobie, 3.Wiederspielen: Uczniowie starajÄ… siÄ™ przypomniećsobie i gÅ‚oÅ›no powtórzyć wypowiedz każdego z uczniów, przy czym nauczyciel musi byćczujnym i sprawdzić, aby wszystkie wypowiedzi zostaÅ‚y przywoÅ‚ane.Na tym etapie zazna-czamy także, jeÅ›li któryÅ› z uczniów nie zabraÅ‚ gÅ‚osu (np.Marysia nic nie powiedziaÅ‚a) 4. Za-mkniÄ™cie sesji poprzez zebranie najważniejszych wÄ…tków rozmowy.Lista tematów, któremożna poruszyć może być tworzona przez wychowawcÄ™.Poniżej w tabeli zawarto przykÅ‚a-dowe tematy spotkaÅ„Tabela 1.Tematy zajęć KrÄ™gu sÅ‚uchania zwiÄ…zane z chorobÄ… i niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… (dla uczniów klasIV-VI)Nr Treść twierdzenia1 Jakie sÄ… twoje skojarzenia ze sÅ‚owem choroba?2 Kiedy ostatnio byÅ‚eÅ› chory  jak siÄ™ wtedy czuÅ‚eÅ›?3 Czego nauczyÅ‚a CiÄ™ choroba, której ostatnio doÅ›wiadczyÅ‚eÅ›?4 Czego można nauczyć siÄ™ od osób chorych?5 Co potrafiÄ… zrobić osoby chore, które znasz?6 Jakiej postawy oczekujÄ… ode mnie osoby chore przewlekle?7 Co mogÄ™ zrobić, żeby pomóc osobom chorym przewlekle w moim sÄ…siedztwie?Ważnym zródÅ‚em wsparcia dla uczniów chorych mogÄ… być osoby doÅ›wiadczajÄ…ce tejsamej choroby, które już poradziÅ‚y sobie z okreÅ›lonymi problemami.MogÄ… wtedy stać siÄ™wzorami radzenia sobie w trudnych sytuacjach.PrzykÅ‚ad takiego dziaÅ‚ania podaje Cypar-ska (2012, 81-82) w pracy dotyczÄ…cej cukrzycy.W pracy tej zamieszczono fragmenty dzien-nika zbuntowanej nastolatki, która pisze o swoich trudnoÅ›ciach w zaakceptowaniu choroby,ale także o wsparciu, jakie otrzymaÅ‚a na spotkaniach z chorÄ… na cukrzycÄ™ studentkÄ…:1 marca 2012Mama wczoraj kazaÅ‚a mi siÄ™ spotkać z jakÄ…Å› studentkÄ…, którÄ… poznaÅ‚a przez przypadekw trolejbusie.Co mnie to obchodzi, że ona też jest chora? Tak sobie pomyÅ›laÅ‚am, negujÄ…c122 Wspieranie ucznia z chorobÄ… przewlekÄ… w Å›rodowisku szkolnymwszelkie sÅ‚owa mamy, które przemawiaÅ‚y  za spotkaniem z tÄ… dziewczynÄ….Ale& w koÅ„culubiÄ™ spontan, raz siÄ™ żyje  pomyÅ›laÅ‚am.PoszÅ‚am.i.szczerze mówiÄ…c byÅ‚am oczarowana myÅ›laÅ‚am, że przyjdzie jakaÅ› ważniara, która wszystkie rozumy pozjadaÅ‚a, a ona& onaopowiedziaÅ‚a mi o swoich trudnoÅ›ciach zwiÄ…zanych z cukrzycÄ…, byÅ‚a tak miÅ‚a, jak miÅ‚a jestdla mnie tylko mama i bracia.Aż żaÅ‚ujÄ™, że nie byÅ‚am dla niej milsza&5 marca 2012Kłótnia z ojcem  niepotrzebna, bo jest 4+ a nie 5.No a przecież Kasia to, Kasia tamto&nie znoszÄ™ tego durnego porównywania z siostrÄ…, nienawidzÄ™! Jej też nienawidzÄ™! (& ) ByÅ‚amtaka wÅ›ciekÅ‚a, postanowiÅ‚am, że odezwÄ™ siÄ™ do mojej  nowej koleżanki z cukrzycÄ….NapisaÅ‚akilka słów wsparcia, zapewniÅ‚a o modlitwie.Hmm& PomyÅ›laÅ‚am, Ala  przecież musisz daćradÄ™! Dam, w sumie zanim ludzie przenosili góry, to zaczynali od kamieni&Powyższy fragment pokazuje, że dopiero spotkanie z osobÄ… przeżywajÄ…cÄ… podobne trud-noÅ›ci wynikajÄ…ce z choroby, a nie dziaÅ‚ania nauczycieli i rodziców okazaÅ‚y siÄ™ skutecznÄ…formÄ… wsparcia.5.3.Mieć  organizacja Å›rodowiska rzeczowegoDziaÅ‚ania podejmowane w ramach modelu dotyczÄ… zatem zarówno stwarzania realnychwarunków ekonomicznych i rzeczowych uÅ‚atwiajÄ…cych funkcjonowanie uczniom z choro-bÄ… przewlekÅ‚Ä…, jak i podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym.IstotnÄ… kwestiÄ… jest troska o zapewnienie uczniom chorym niezbÄ™dnego wsparcia material-nego, dziÄ™ki czemu bÄ™dÄ… mogli korzystać z udogodnieÅ„ poprawiajÄ…cych ich jakość życia np.wózków elektrycznych, podjazdów, pomp insulinowych czy innych urzÄ…dzeÅ„.Zdrowiuczniowie powinni także poczuć siÄ™ odpowiedzialni za wsparcie materialne, np [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odbijak.htw.pl