[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Już nie obsadzisz uzbrojoną załogą tysiąca dwustu trier,nie skierujesz ich przeciw naszemu miastu ani nie ukryjesz pod ziemiąwód morskich, nie zdławisz lądu swymi żołnierzami i nie zmusisz ży-wiołów, by się podporządkowały twoim potrzebom.Przecież wiesz, żeprowadząc walki odniosłem zwycięstwo nad tym wszystkim, co ci da-wało przewagę.Z Babilonu57 wysłałeś wojska do ataku [361a] nanasze miasto, za pośrednictwem heroldów ustawiłeś przeciwko nammachiny wojenne, przez posłów podkopałeś zapał mieszkańców donajwspanialszych czynów: to wszystko nazywasz darami i dobro-dziejstwami! Nie! Na pomniki naszych zwycięstw odniesionych na lądziei morzu!.Jeśli więc sądzicie, że trzeba zdecydować, co należy robić,aby nie wykonać tego, coście postanowili, i że musicie podejmowaćbłyskotliwe uchwały, a potem nie czynić nic, żeby je wykonać, tosprawa ma się dobrze.Ktoś podejmuje jakieś wspaniałe postanowienie;jeśli się okaże, że nie następują po nim czyny, nie zyskuje pełnej pochwały,gdyż słowa uznania, jakie otrzymuje, są wątpliwe.Wszyscy bowiemoczekują na wynik jego działania, aby podziwiać pomysł.A ten, ktopodjął niebezpieczeństwa związane z właściwym działaniem, zasługujena podziw z dwóch powodów: z powodu podjętego postanowienia orazz powodu działania, gdyż jego słowa nie pozostały w sprzecznościz czynami.Chętnie zapytałbym moich rozmówców, czy wyrazili sprzeciwwobec naszej decyzji zaprzestania wojny, czy zachowali spokój i uznali, żetrzeba było ustąpić naszym doradcom.Jeśli nie sprzeciwili się, to w spo-sób oczywisty postąpili tak nie tylko wobec nas, ale także wobec siebie,kiedy starali się obwinie tych, z których milczeniem godzili się w tymsensie, że ci mieli całkowitą rację.Przecież nie powiedzą oni, że z brakużyczliwości w pełni świadomie zataili to, co było naszym osiągnięciem.Oczywiście, jeśli wyrażając sprzeciw doznali porażki, to jakże nie bylibyoskarżeni o cynizm, kiedy by zaczęli opowiadać o powodach, dla któ-rych musieli spaść niżej w stosunku do swoich przeciwników.A jeśli my56Por.wyżej przyp.657Babilon - por.Cod.238 przyp.5. 116unieważnimy nasze uchwały, to, nie da się ukryć, odtąd będą nam za-rzucać jednocześnie i niestałość, i bezmyślność.Bezmyślność dlatego, żeod początku należało ukazać naszą przewagę, a myśmy tego nie potra-fili, a niestałość z tego względu, że szybko zmieniliśmy wcześniej zajętestanowisko.A przecież dotąd nie mówiłem jeszcze o większym za-rzucie: wyglądało na to, że my, powodowani koniecznością, zechcemygłosować przeciwko samym sobie, a to (sądzę) jest zarzut w pełniwiarygodny.Nawet nie biorąc pod uwagę tak ciężkiego oskarżenia, niedo zniesienia jest to, że jesteśmy uznawani za winnych popełnionegobłędu; jakże więc nie byłoby w ogóle niewybaczalne, jeśliby się oka-zało, żeśmy zmienili naszą hańbę w zysk? Jeśliby jeden ze sprzymie-rzeńców naszego miasta przyjął dary od króla, po czym odważył sięznieść uchwały miasta lub zerwać z nim przymierze wojskowe, to czy-byście się nie oburzyli i nie zażądali odszkodowania od tego, któryusiłował unieważnić wasze uchwały? Ja sądzę, że z pewnością [361b]tak.A potem kiedybyście innym zabronili podważyć którąś z waszychdecyzji, to czy nie patrzono by na was jak na tych, którzy sami postę-pują tak samo? A w sytuacji, w której nie znieślibyście tego, że z powodupostępowania jakiejś innej osoby nie otrzymacie odszkodowania, to czywydawałoby się, że samiście z własnej woli postąpili niewłaściwie? Pewnie,we wszystkich sprawach trzeba się wystrzegać, by nie zrobić czegoś,co jest rzeczywiście złe, i tego, co się złe wydaje, a zwłaszcza by niedokonać czegoś, co by się miało sobie pierwszemu do wyrzucenia.Tenbowiem, kto oburzałby się na jakieś sprawy uznane przez siebie za złe,a pózniej przystąpiłby do ich realizacji, byłby jednocześnie człowiekiempodłym i zbrodniczym; zbrodniczym dlatego, że przystępuje do robieniaczegoś, czego nie należy robić, podłym z tego względu, że sam przystę-puje do poszukiwania dla swej działalności tego, od czego usiłuje po-wstrzymać innych w ich postępowaniu, czemu pozornie daje wyrazw słowach.Przytocz mi, jeśli łaska, słowa naszych prawodawców! Wy-licz mi, jeśli taka twa wola, pomniki zwycięstw naszego miasta! Jabowiem uchwały powzięte przeciw wrogom nazywam sukcesami naszegomiasta [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Już nie obsadzisz uzbrojoną załogą tysiąca dwustu trier,nie skierujesz ich przeciw naszemu miastu ani nie ukryjesz pod ziemiąwód morskich, nie zdławisz lądu swymi żołnierzami i nie zmusisz ży-wiołów, by się podporządkowały twoim potrzebom.Przecież wiesz, żeprowadząc walki odniosłem zwycięstwo nad tym wszystkim, co ci da-wało przewagę.Z Babilonu57 wysłałeś wojska do ataku [361a] nanasze miasto, za pośrednictwem heroldów ustawiłeś przeciwko nammachiny wojenne, przez posłów podkopałeś zapał mieszkańców donajwspanialszych czynów: to wszystko nazywasz darami i dobro-dziejstwami! Nie! Na pomniki naszych zwycięstw odniesionych na lądziei morzu!.Jeśli więc sądzicie, że trzeba zdecydować, co należy robić,aby nie wykonać tego, coście postanowili, i że musicie podejmowaćbłyskotliwe uchwały, a potem nie czynić nic, żeby je wykonać, tosprawa ma się dobrze.Ktoś podejmuje jakieś wspaniałe postanowienie;jeśli się okaże, że nie następują po nim czyny, nie zyskuje pełnej pochwały,gdyż słowa uznania, jakie otrzymuje, są wątpliwe.Wszyscy bowiemoczekują na wynik jego działania, aby podziwiać pomysł.A ten, ktopodjął niebezpieczeństwa związane z właściwym działaniem, zasługujena podziw z dwóch powodów: z powodu podjętego postanowienia orazz powodu działania, gdyż jego słowa nie pozostały w sprzecznościz czynami.Chętnie zapytałbym moich rozmówców, czy wyrazili sprzeciwwobec naszej decyzji zaprzestania wojny, czy zachowali spokój i uznali, żetrzeba było ustąpić naszym doradcom.Jeśli nie sprzeciwili się, to w spo-sób oczywisty postąpili tak nie tylko wobec nas, ale także wobec siebie,kiedy starali się obwinie tych, z których milczeniem godzili się w tymsensie, że ci mieli całkowitą rację.Przecież nie powiedzą oni, że z brakużyczliwości w pełni świadomie zataili to, co było naszym osiągnięciem.Oczywiście, jeśli wyrażając sprzeciw doznali porażki, to jakże nie bylibyoskarżeni o cynizm, kiedy by zaczęli opowiadać o powodach, dla któ-rych musieli spaść niżej w stosunku do swoich przeciwników.A jeśli my56Por.wyżej przyp.657Babilon - por.Cod.238 przyp.5. 116unieważnimy nasze uchwały, to, nie da się ukryć, odtąd będą nam za-rzucać jednocześnie i niestałość, i bezmyślność.Bezmyślność dlatego, żeod początku należało ukazać naszą przewagę, a myśmy tego nie potra-fili, a niestałość z tego względu, że szybko zmieniliśmy wcześniej zajętestanowisko.A przecież dotąd nie mówiłem jeszcze o większym za-rzucie: wyglądało na to, że my, powodowani koniecznością, zechcemygłosować przeciwko samym sobie, a to (sądzę) jest zarzut w pełniwiarygodny.Nawet nie biorąc pod uwagę tak ciężkiego oskarżenia, niedo zniesienia jest to, że jesteśmy uznawani za winnych popełnionegobłędu; jakże więc nie byłoby w ogóle niewybaczalne, jeśliby się oka-zało, żeśmy zmienili naszą hańbę w zysk? Jeśliby jeden ze sprzymie-rzeńców naszego miasta przyjął dary od króla, po czym odważył sięznieść uchwały miasta lub zerwać z nim przymierze wojskowe, to czy-byście się nie oburzyli i nie zażądali odszkodowania od tego, któryusiłował unieważnić wasze uchwały? Ja sądzę, że z pewnością [361b]tak.A potem kiedybyście innym zabronili podważyć którąś z waszychdecyzji, to czy nie patrzono by na was jak na tych, którzy sami postę-pują tak samo? A w sytuacji, w której nie znieślibyście tego, że z powodupostępowania jakiejś innej osoby nie otrzymacie odszkodowania, to czywydawałoby się, że samiście z własnej woli postąpili niewłaściwie? Pewnie,we wszystkich sprawach trzeba się wystrzegać, by nie zrobić czegoś,co jest rzeczywiście złe, i tego, co się złe wydaje, a zwłaszcza by niedokonać czegoś, co by się miało sobie pierwszemu do wyrzucenia.Tenbowiem, kto oburzałby się na jakieś sprawy uznane przez siebie za złe,a pózniej przystąpiłby do ich realizacji, byłby jednocześnie człowiekiempodłym i zbrodniczym; zbrodniczym dlatego, że przystępuje do robieniaczegoś, czego nie należy robić, podłym z tego względu, że sam przystę-puje do poszukiwania dla swej działalności tego, od czego usiłuje po-wstrzymać innych w ich postępowaniu, czemu pozornie daje wyrazw słowach.Przytocz mi, jeśli łaska, słowa naszych prawodawców! Wy-licz mi, jeśli taka twa wola, pomniki zwycięstw naszego miasta! Jabowiem uchwały powzięte przeciw wrogom nazywam sukcesami naszegomiasta [ Pobierz całość w formacie PDF ]