[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W stanach lękowych bowiem, wywołanych poczuciem niepewności, człowiek rozpaczliwie szuka solidnego oparcia i gotów jest przyjąć za absolutną prawdę każdą ideę, która zostanie mu zręcznie podsunięta.Potrzeba znalezienia poczucia pewności jest jedną z ważniejszych przyczyn, dla których współczesny człowiek, skazany na indywidualne poszukiwanie sensu, łatwo daje posłuch nawet przywódcom fanatycznych sekt (56).Tych jednak skutków odrzucenia prawdy postmodernistyczni filozofowie nie dostrzegają.W ich teoriach negacja prawdy jest ukazywana jako czynnik wyzwolenia człowieka.Do postulatów ponowoczesnej filozofii, które w znacznej mierze są realizowane w codziennym życiu, należy absolutyzacja ideału tolerancji.Współczesne życie społeczne charakteryzuje się maksymalnym pluralizmem zasad.Od nikogo już się nie oczekuje weryfikowania własnej wizji życia na drodze poszukiwania intersubiektywnych wartości.Każda orientacja życiowa otrzymuje prawo do absolutnego respektu, natomiast krytykowanie stylu życia oraz zachowań jakiegokolwiek rodzaju "odmieńców" jest niemal zakazana.Osoby, które odważą się na taką krytykę są oskarżane o fanatyzm, kołtunizm lub ciasnotę umysłową.Następstwem praktycznego przyznawania prymatu pluralizmowi i tolerancji oznacza nie tylko daleko posunięte deprecjonowanie uniwersalnych zasad, lecz w dalszej kolejności także rozpad lub rozczłonkowanie życia społecznego (57).W konsekwencji życie społeczne jawi się jako istnienie obok siebie suwerennych całostek, pomiędzy którymi nie występuje żadne porządkowanie, pionowe lub poziome, obecnie lub w przyszłości.Szczególnym aspektem zatomizowania jednostek w społeczności jest osłabienie relacji osobowych.Jednostki ludzkie wchodzą w relacje z innymi tylko dla doraźnych celów, aby zapomnieć o sobie, gdy "dalej już nie jest razem po drodze".Ponowoczesność nie zrozumie głębokich, emocjonalnych więzi osobowych.Dobitnie widać to w dziedzinie życia erotycznego, w której seks oddzielono od uczucia i trwałości związku, a lansowana jest tzw.wolna miłość.W społeczeństwie ponowoczesnym spotykamy i takie zjawiska, które postmodernistyczna filozofia ocenia negatywnie.Należy do nich komercjalizacja, konsumpcjonizm i uniformizacja.Wprawdzie postmodernistyczni filozofowie oskarżają o ten stan rzeczy nowoczesność, jednak postulowane przez nich zanegowanie prawdy oraz promocja pluralizmu myślenia i wartościowania wcale nie hamują konsumpcjonizmu ani też nie wyzwalają autonomii jednostek.Wprost przeciwnie, obserwujemy jak komercjalizacja, uniformizacja oraz konsumpcyjne nastawienie do życia stają się coraz powszechniejsze.Komercjalizacja struktur społecznych jest źródłem upowszechniania się i pogłębienia konsumpcyjnego stylu życia.Komercjalizacja dokonuje się i w głąb, i w szerz.Regułom zysku podporządkowywane są coraz to nowe dziedziny życia: nauka, oświata, kultura, sport, a nawet religia.Trudno dzisiaj znaleźć taką sferę struktury społecznej, która nie byłaby jeszcze podporządkowana zasadom gry rynkowej.Komercjalizacja nie tylko obejmuje wszystkie wręcz dziedziny życia, lecz także coraz bardziej je sobie podporządkowuje.Sport jest jednym z bardziej widocznych przykładów postępującego zniewalania przez komercję różnych sfer ludzkiej aktywności.Warunkiem ciągłego pochodu komercjalizacji jest wzrost konsumpcji.Ta zaś potrzebuje masowych klientów, których zadowala już piękne opakowanie towaru.Rozbudzaniu konsumpcyjnego stylu życia służą naukowo doskonalona sztuka marketingu i rozbudowany przemysł reklamowy.Społeczeństwo jest zatem stymulowane do bezmyślnego konsumowania dóbr.Dobrem, które człowiek współczesny konsumuje w największym nadmiarze, są chyba informacje.Postmodernistyczny człowiek zachłystuje się stworzonymi przez wyrafinowanych techników kolorowymi obrazami, w których propagowane są: ideał niczym nie skrępowanej wolności, potrzeba spontanicznego samostanowienia, konieczność porzucenia krępujących konwenansów.Fikcyjne obrazy traktuje on jak realną rzeczywistość.Oddając się ich niepohamowanej konsumpcji, traci kontakt z realnym światem.Na co dzień znajduje się jakby w stanie narkotycznego zamroczenia, w którym nie odróżnia wytworów ludzkiej fantazji od faktycznych wydarzeń.Mass media postrzegane są więc jako zasadniczy inspirator recepcji postmodernistycznych nowinek filozoficznych i upowszechniania się ponowoczesnego stylu życia (58).Kolejny, sprzeczny z ideałami postmodernizmu, aspekt ponowoczesnego społeczeństwa stanowi uniformizacja życia.Postmoderniści zakładają, że porzucenie ideału prawdy i obiektywnych wartości przyczyni się do indywidualizacji stylów życia.Dlatego też filozofia postmodernistyczna próbuje walczyć z unifikacją i uniformizacjąs9.Tymczasem w praktyce miejsce odrzucanej obyczajowości najbliższego danej osobie kręgu kulturowego zajmuje "masowy" styl życia, którego żąda komercja.Większe zyski osiąga się bowiem wtedy, gdy poszerza się krąg nabywców produkowanych towarów.Producenci, dostawcy usług i rozrywek są więc najbardziej zainteresowani, by ludzie wybierali ten sam styl życia.Aby to stało się możliwe należy skłonić ludzi do porzucenia własnej tradycji kulturowej oraz związanych z nią poglądów i wartości.Sfery biznesu popierają więc postmodernistyczną filozofię, która propaguje koncepcję człowieka wyzwolonego od wszelkich zależności kulturowych i światopoglądowych [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.W stanach lękowych bowiem, wywołanych poczuciem niepewności, człowiek rozpaczliwie szuka solidnego oparcia i gotów jest przyjąć za absolutną prawdę każdą ideę, która zostanie mu zręcznie podsunięta.Potrzeba znalezienia poczucia pewności jest jedną z ważniejszych przyczyn, dla których współczesny człowiek, skazany na indywidualne poszukiwanie sensu, łatwo daje posłuch nawet przywódcom fanatycznych sekt (56).Tych jednak skutków odrzucenia prawdy postmodernistyczni filozofowie nie dostrzegają.W ich teoriach negacja prawdy jest ukazywana jako czynnik wyzwolenia człowieka.Do postulatów ponowoczesnej filozofii, które w znacznej mierze są realizowane w codziennym życiu, należy absolutyzacja ideału tolerancji.Współczesne życie społeczne charakteryzuje się maksymalnym pluralizmem zasad.Od nikogo już się nie oczekuje weryfikowania własnej wizji życia na drodze poszukiwania intersubiektywnych wartości.Każda orientacja życiowa otrzymuje prawo do absolutnego respektu, natomiast krytykowanie stylu życia oraz zachowań jakiegokolwiek rodzaju "odmieńców" jest niemal zakazana.Osoby, które odważą się na taką krytykę są oskarżane o fanatyzm, kołtunizm lub ciasnotę umysłową.Następstwem praktycznego przyznawania prymatu pluralizmowi i tolerancji oznacza nie tylko daleko posunięte deprecjonowanie uniwersalnych zasad, lecz w dalszej kolejności także rozpad lub rozczłonkowanie życia społecznego (57).W konsekwencji życie społeczne jawi się jako istnienie obok siebie suwerennych całostek, pomiędzy którymi nie występuje żadne porządkowanie, pionowe lub poziome, obecnie lub w przyszłości.Szczególnym aspektem zatomizowania jednostek w społeczności jest osłabienie relacji osobowych.Jednostki ludzkie wchodzą w relacje z innymi tylko dla doraźnych celów, aby zapomnieć o sobie, gdy "dalej już nie jest razem po drodze".Ponowoczesność nie zrozumie głębokich, emocjonalnych więzi osobowych.Dobitnie widać to w dziedzinie życia erotycznego, w której seks oddzielono od uczucia i trwałości związku, a lansowana jest tzw.wolna miłość.W społeczeństwie ponowoczesnym spotykamy i takie zjawiska, które postmodernistyczna filozofia ocenia negatywnie.Należy do nich komercjalizacja, konsumpcjonizm i uniformizacja.Wprawdzie postmodernistyczni filozofowie oskarżają o ten stan rzeczy nowoczesność, jednak postulowane przez nich zanegowanie prawdy oraz promocja pluralizmu myślenia i wartościowania wcale nie hamują konsumpcjonizmu ani też nie wyzwalają autonomii jednostek.Wprost przeciwnie, obserwujemy jak komercjalizacja, uniformizacja oraz konsumpcyjne nastawienie do życia stają się coraz powszechniejsze.Komercjalizacja struktur społecznych jest źródłem upowszechniania się i pogłębienia konsumpcyjnego stylu życia.Komercjalizacja dokonuje się i w głąb, i w szerz.Regułom zysku podporządkowywane są coraz to nowe dziedziny życia: nauka, oświata, kultura, sport, a nawet religia.Trudno dzisiaj znaleźć taką sferę struktury społecznej, która nie byłaby jeszcze podporządkowana zasadom gry rynkowej.Komercjalizacja nie tylko obejmuje wszystkie wręcz dziedziny życia, lecz także coraz bardziej je sobie podporządkowuje.Sport jest jednym z bardziej widocznych przykładów postępującego zniewalania przez komercję różnych sfer ludzkiej aktywności.Warunkiem ciągłego pochodu komercjalizacji jest wzrost konsumpcji.Ta zaś potrzebuje masowych klientów, których zadowala już piękne opakowanie towaru.Rozbudzaniu konsumpcyjnego stylu życia służą naukowo doskonalona sztuka marketingu i rozbudowany przemysł reklamowy.Społeczeństwo jest zatem stymulowane do bezmyślnego konsumowania dóbr.Dobrem, które człowiek współczesny konsumuje w największym nadmiarze, są chyba informacje.Postmodernistyczny człowiek zachłystuje się stworzonymi przez wyrafinowanych techników kolorowymi obrazami, w których propagowane są: ideał niczym nie skrępowanej wolności, potrzeba spontanicznego samostanowienia, konieczność porzucenia krępujących konwenansów.Fikcyjne obrazy traktuje on jak realną rzeczywistość.Oddając się ich niepohamowanej konsumpcji, traci kontakt z realnym światem.Na co dzień znajduje się jakby w stanie narkotycznego zamroczenia, w którym nie odróżnia wytworów ludzkiej fantazji od faktycznych wydarzeń.Mass media postrzegane są więc jako zasadniczy inspirator recepcji postmodernistycznych nowinek filozoficznych i upowszechniania się ponowoczesnego stylu życia (58).Kolejny, sprzeczny z ideałami postmodernizmu, aspekt ponowoczesnego społeczeństwa stanowi uniformizacja życia.Postmoderniści zakładają, że porzucenie ideału prawdy i obiektywnych wartości przyczyni się do indywidualizacji stylów życia.Dlatego też filozofia postmodernistyczna próbuje walczyć z unifikacją i uniformizacjąs9.Tymczasem w praktyce miejsce odrzucanej obyczajowości najbliższego danej osobie kręgu kulturowego zajmuje "masowy" styl życia, którego żąda komercja.Większe zyski osiąga się bowiem wtedy, gdy poszerza się krąg nabywców produkowanych towarów.Producenci, dostawcy usług i rozrywek są więc najbardziej zainteresowani, by ludzie wybierali ten sam styl życia.Aby to stało się możliwe należy skłonić ludzi do porzucenia własnej tradycji kulturowej oraz związanych z nią poglądów i wartości.Sfery biznesu popierają więc postmodernistyczną filozofię, która propaguje koncepcję człowieka wyzwolonego od wszelkich zależności kulturowych i światopoglądowych [ Pobierz całość w formacie PDF ]