[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wtedy może się okazać, że część twojego własnego zapisu jest nieczytelna, że zdania są nie dokończone lub wyrwane z kontekstu.Zaczynasz więc gorączkowo dzwonić do znajomych i uzupełniać swoje “notatki".Pomyśl, ile energii marnujesz, zamiast wykorzystać ją na efektywne przygotowanie się do egzaminu.Ta sytuacja z reguły wpływa ujemnie na twoją kondycję psychiczną i co za tym idzie na uzyskaną ocenę.Umiejętność sprawnego notowania przydaje się nie tylko na uczelni czy w szkole, ale również w życiu codziennym.ZADANIE: Zamknij oczy, zrelaksuj się i wyobraź sobie, że siedzisz przy stole narad, jako członek rady nadzorczej świetnie prosperującej firmy.Wizualizuj stylowy fotel, w którym siedzisz, drogie obrazy znajdujące się na ścianach pomieszczeniaTa wizja może stać się rzeczywistością, jeśli wytrwale będziesz wcielać w życie (nie tylko szkolne czy akademickie) rady zawarte w tej książce.ETAPY EFEKTYWNEGO NOTOWANIA· Odbiór informacji.Składa się z obserwacji i wysłuchania przebiegu zdarzenia, jakim jest wykład czy lekcja.· Zapis informacji.Rejestrujesz na papierze informacje uzyskane drogą obserwowania i słuchania.· Przegląd.Przeglądasz zanotowane informacje.Przeważająca większość osób robiących notatki zatrzymuje się na drugim etapie tego procesu, co czyni go niekompletnym i nieefektywnym.ZAPAMIĘTAJ: Dokonując przeglądu swoich notatek wpływasz na efektywny odbiór następnego wykładu czy lekcji z danego przedmiotu (wiesz, co cię najbardziej zainteresowało, czego nie zrozumiałeś, czego nie zdążyłeś prawidłowo zanotować).Robiąc notatki pamiętaj, abyś mógł je odczytać (pragnącychpoprawić swój charakter pisma odsyłam do rozdziału “Pisanie").Ważne jest też umiejętne redagowanie, ale najważniejsze efektywneodbieranie wydarzenia, które opisujesz.ZAPAMIĘTAJ: Bądź aktywnym odbiorcą rejestrowanego przez ciebie wydarzenia i regularnie dokonuj przeglądu swoich notatek.ODBIÓR INFORMACJICO ZROBIĆ, ABY BYĆ AKTYWNYM ODBIORCĄ1.Przygotuj się do odbioru.Przeczytaj zadaną na daną lekcję (wykład, ćwiczenia) lekturę, byś wiedział, o czym mówi nauczyciel.W innym przypadku twoja obecność na lekcji to czysta strata czasu.2.Weź ze sobą właściwe przybory.Sprawny długopis czy zatemperowany ołówek, ale własny, nie pożyczony, oraz zeszyt lub notatnik stanowią niezbędne wyposażenieucznia i studenta.Pożyczając długopis w trakcie lekcji wybijasz się z rytmu, przeszkadzasz innym, a równocześnie dajesz dowód niepoważnego traktowania danego wykładu czy lekcji.Nie notuj nieskończonej liczby przedmiotów w jednym zeszycie, bo to także świadczy, że nie przykładasz dostatecznej wagi do notowanych treści.3.Usiądź z przodu lub pośrodku sali.Dzięki temu wykładowca ma cię na oku, uniemożliwiając ci krótkie drzemki.Siedząc w pierwszych rzędach, chcesz czy nie, musisz koncentrować się na mówcy.Ponadto lepiej słyszysz, a co najważniejsze nabierasz wiary w siebie.Jeśli już w szkole uporasz się z obawą, że nauczyciel czy prowadzący ćwiczenia będzie cię pytał częściej niż kolegów zajmujących ostatnie ławki, to w późniejszym życiu o wiele łatwiej ci przyjdzie być w pierwszych szeregach.ZAPAMIĘTAJ: Wyrób w sobie nawyk siadania w pierwszych rzędach, jak najbliżej wykładowcy.4.Zadbaj o pozytywne nastawienie psychiczne.Po przejrzeniu notatek z poprzedniego wykładu czy lekcji zorientujesz się, co chcesz na dany temat usłyszeć.Przygotuj się, że będziesz zadawać pytania.Nastaw się na to, że słuchanie i notowanie będzie ci sprawiać przyjemność.5.Nie pozwalaj myślom na bujanie w obłokach.Receptę na tę dolegliwość przepisałem w rozdziale “Słuchanie".6.Obserwuj swój proces pisania.Gdy zauważysz, że twoje myśli coraz bardziej oddalają się od mówcy, sali wykładowej, Ziemi, to sprowadź je z powrotem.Dokonasz tego w prosty sposób, obserwując przez chwilę długopis, którym piszesz, przesuwający się po papierze.Postaraj się pisać wyraźnie, aby skupić uwagę na procesie pisania.Rozpraszające cię myśli zapisz na marginesie i powróć do nich w stosowniejszym momencie.7.W trakcie notowania nie angażuj się emocjonalnie.Gdy nie zgadzasz się z tym, co mówi mówca, to wyrzuć to z siebie robiąc uwagę na marginesie i nie baw się w żadne dialogi wewnętrzne, bo stracisz wątek.8.Słuchaj z określonym celem [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odbijak.htw.pl