[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.15Krupski R., Zarządzanie bez celów strategicznych, [w:] Zmiana warunkiem sukcesu.Organizacja a kryzys (red.J.Ska-lik), PN AE Nr 1054, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004, s.31-39.59Analiza otoczenia Analiza organizacjiKontekst okazji Kontekst okazji- Identyfikacja rzeczywistych i potencjalnychzasobów- Monitoringotoczenia- Pozyskiwanie zasobów (na własność lub dodyspozycji)- Filtr okazji- Organizowanie zasobów (konfiguracja,- Identyfikacje okazjiredundancje, dywersyfikacja)- Nabywanie umiejętności (angażowaniazasobów w celu wykorzystywania okazji)- Kształtowanie kluczowych kompetencji(j.w., ale lepiej niż konkurenci)Cele co najwyżejśredniookresowe,związane raczej zprojektamiStrategia w języku zasobów i kompetencji (pozyskiwanie zasobów,kształtowanie kluczowych kompetencji, w celu wykorzystywaniaokazji)Rysunek 4.Dopasowanie w triadzie: otoczenie organizacja cele w nur-cie zasobowym (ujęcie radykalne z kontekstem okazji)Akcentowanie relacji w ramach nurtu zasobowegoKażdy system identyfikuje się zwykle w kategoriach elementów i związ-ków między nimi.W ujęciach statycznych elementami są rzeczywiste lubabstrakcyjne wyróżnione wielkości, w ujęciach dynamicznych są to mo-60menty czasu.Przyjmując relacjonistyczną postawę epistemologiczną kon-centrujemy się na związkach pomiędzy elementami.Jest ona szczególnieistotna przy wyjaśnianiu morfologii efektów synergicznych.Ten ogólnosystemowy wstęp ma podstawowe znaczenie dla wyjaśnieniaistoty nurtu zasobowego oraz identyfikacji potencjalnych jego kierunkówrozwoju.Ujęcie zasobowe to nie tylko przyjęcie założenia o zródłach przewa-gi konkurencyjnej z tytułu rzadkich, a nawet trudnokopiowalnych zasobów,ale również całe bogactwo identyfikujące różne zasoby: materialne i niema-terialne, własne, obce ale będące do dyspozycji oraz wspólne, pochodzącez różnych systemów.Te ostatnie często określa się mianem zasobów rela-cyjnych, których differentia specifica polega na tym, że mogą istnieć wyłączniew wyniku porozumienia się dwóch względnie samodzielnych podmiotów.Ak-centowanie zasobów relacyjnych, różniących ich morfologicznie elemen-tów, identyfikowanie możliwych efektów synergicznych to potencjalnykierunek rozwoju ujęcia zasobowego w zarządzaniu strategicznym.Kluczową kategorią zasobów relacyjnych jest oczywiście sama relacja,nazywana czasami więzią.Klasyczna teoria organizacji i zarządzania wła-śnie przy pomocy więzi organizacyjnych objaśniała strukturę wewnątrz-organizacyjną wyróżniając więzi: służbowe, funkcjonalne, technologicznei informacyjne.We współczesnych ujęciach struktur zewnętrznych, siecio-wych, bogactwo ujęć jest daleko większe.W.Czakon pisząc o istocie relacjisieciowych przedsiębiorstwa, udowadnia na podstawie analizy światowejliteratury przedmiotu, że cechami więzi sieciowych są łącznie: wymiana,zaangażowanie oraz wzajemność16.Na przykład typologia wymiany, któramoże mieć charakter materialny, energetyczny i informacyjny obejmujewięzi: rynkową, hierarchiczną, rekurencyjną i relacyjną (tu w węższym tegosłowa znaczeniu, w sytuacjach dużego ryzyka i dużego zaufania pomiędzystronami).W innej publikacji pisząc o metodologicznych aspektach badańwięzi przedsiębiorstwa z otoczeniem, wyróżnia: treść, jakość i strukturyrelacji17.Pomysłów może być więcej.Na przykład wydaje się, że zasadnejest wyróżnienie więzi (relacji) w znaczeniu: merytorycznym, formalno-lo-gicznym (ujęcia przestrzenne związane np.z konfiguracją, ujęcia czasowezwiązane np.z następstwem w czasie, ujęcia czasoprzestrzenne, jak np.symetryczność, itp.) i emocjonalnym.Szczególnie interesujący wydaje się16Czakon W., Istota relacji sieciowych przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji 9/2005, s.10-13.17Czakon W., Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji 5/2005, s.5-8.18Głuszek E., Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej weWrocławiu, Wrocław 2004, s.198.61kontekst emocjonalny relacji.Jak pisze E.Głuszek Aby zdobyć zaufanie,lojalność i zaangażowanie partnera, konieczne jest odwołanie się do sferyuczuć i emocji (& ) Wymiar uczuć jest budowany w wyniku bezpośred-nich kontaktów międzyludzkich oraz na bazie wykonywanych czynności.Dużą rolę odgrywa tu komunikacja werbalna i niewerbalna.W miarę jakpartnerzy budują pozytywną więz, rodzą się wzajemne zaufanie i lojalność,które pozwalają stronom myśleć o związku jako o wartości trwałej i powoliprzechodzić na kontakty domyślne.Więzi na płaszczyznie emocjonalnejz kolei pozwalają poznawać istniejące możliwości i budować wymiar dzie-lenia się wiedzą.W efekcie wzbogacania kwalifikacji i pogłębiania wiedzypartnerzy potrafią lepiej organizować wymianę czynności i usprawniaćwłasne procesy kreowania wartości 18.Dlaczego we współczesnym świe-cie jest to tak bardzo ważne? Ponieważ współczesna gospodarka opartana wiedzy, wobec braku skutecznych technicznych zabezpieczeń, możerozwijać się bez zakłóceń tylko w warunkach wzajemnej lojalności.Tęzaś trzeba świadomie kształtować, tak jak inne postawy i zachowania,w ramach strategii behawioralnych, w ramach strategii relacyjnych.Prezentowany wyżej punkt widzenia na relacje, na strategie relacyjne,charakteryzuje się tym, że z założenia nie narzuca żadnych ograniczeń narodzaje więzi, a wręcz przeciwnie, w ich bogactwie szuka różnorodnychefektów synergicznych jak w organizacjach sieciowych.Nieco inne jestpodejście w literaturze francuskojęzycznej, w której różni autorzy dowodzą,że obok klasycznych strategii konkurencji niezwykle ważne jest zawieraniedobrowolnych umów, znacznie wykraczających poza logikę normalnychreguł rynkowych19.Strategia ma więc charakter relacyjny jeżeli z założeniaopiera się nie na konkurencji ale na istnieniu uprzywilejowanych relacji,nawiązywanych przez przedsiębiorstwo z wybranymi partnerami ze swegootoczenia.Charakter preferencyjny nadają relacjom partnerzy, którzy jenawiązują oraz strategie, jakie przyjmują oni w swoich działaniach20.Przyjmując szerszą, czy węższą interpretację relacji, ale jednak w ra-mach nurtu zasobowego, ważna dla przedsiębiorstwa strategia relacyjnamoże przybrać z formalnego punktu widzenia postać matrycy (jak w tab.1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.15Krupski R., Zarządzanie bez celów strategicznych, [w:] Zmiana warunkiem sukcesu.Organizacja a kryzys (red.J.Ska-lik), PN AE Nr 1054, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004, s.31-39.59Analiza otoczenia Analiza organizacjiKontekst okazji Kontekst okazji- Identyfikacja rzeczywistych i potencjalnychzasobów- Monitoringotoczenia- Pozyskiwanie zasobów (na własność lub dodyspozycji)- Filtr okazji- Organizowanie zasobów (konfiguracja,- Identyfikacje okazjiredundancje, dywersyfikacja)- Nabywanie umiejętności (angażowaniazasobów w celu wykorzystywania okazji)- Kształtowanie kluczowych kompetencji(j.w., ale lepiej niż konkurenci)Cele co najwyżejśredniookresowe,związane raczej zprojektamiStrategia w języku zasobów i kompetencji (pozyskiwanie zasobów,kształtowanie kluczowych kompetencji, w celu wykorzystywaniaokazji)Rysunek 4.Dopasowanie w triadzie: otoczenie organizacja cele w nur-cie zasobowym (ujęcie radykalne z kontekstem okazji)Akcentowanie relacji w ramach nurtu zasobowegoKażdy system identyfikuje się zwykle w kategoriach elementów i związ-ków między nimi.W ujęciach statycznych elementami są rzeczywiste lubabstrakcyjne wyróżnione wielkości, w ujęciach dynamicznych są to mo-60menty czasu.Przyjmując relacjonistyczną postawę epistemologiczną kon-centrujemy się na związkach pomiędzy elementami.Jest ona szczególnieistotna przy wyjaśnianiu morfologii efektów synergicznych.Ten ogólnosystemowy wstęp ma podstawowe znaczenie dla wyjaśnieniaistoty nurtu zasobowego oraz identyfikacji potencjalnych jego kierunkówrozwoju.Ujęcie zasobowe to nie tylko przyjęcie założenia o zródłach przewa-gi konkurencyjnej z tytułu rzadkich, a nawet trudnokopiowalnych zasobów,ale również całe bogactwo identyfikujące różne zasoby: materialne i niema-terialne, własne, obce ale będące do dyspozycji oraz wspólne, pochodzącez różnych systemów.Te ostatnie często określa się mianem zasobów rela-cyjnych, których differentia specifica polega na tym, że mogą istnieć wyłączniew wyniku porozumienia się dwóch względnie samodzielnych podmiotów.Ak-centowanie zasobów relacyjnych, różniących ich morfologicznie elemen-tów, identyfikowanie możliwych efektów synergicznych to potencjalnykierunek rozwoju ujęcia zasobowego w zarządzaniu strategicznym.Kluczową kategorią zasobów relacyjnych jest oczywiście sama relacja,nazywana czasami więzią.Klasyczna teoria organizacji i zarządzania wła-śnie przy pomocy więzi organizacyjnych objaśniała strukturę wewnątrz-organizacyjną wyróżniając więzi: służbowe, funkcjonalne, technologicznei informacyjne.We współczesnych ujęciach struktur zewnętrznych, siecio-wych, bogactwo ujęć jest daleko większe.W.Czakon pisząc o istocie relacjisieciowych przedsiębiorstwa, udowadnia na podstawie analizy światowejliteratury przedmiotu, że cechami więzi sieciowych są łącznie: wymiana,zaangażowanie oraz wzajemność16.Na przykład typologia wymiany, któramoże mieć charakter materialny, energetyczny i informacyjny obejmujewięzi: rynkową, hierarchiczną, rekurencyjną i relacyjną (tu w węższym tegosłowa znaczeniu, w sytuacjach dużego ryzyka i dużego zaufania pomiędzystronami).W innej publikacji pisząc o metodologicznych aspektach badańwięzi przedsiębiorstwa z otoczeniem, wyróżnia: treść, jakość i strukturyrelacji17.Pomysłów może być więcej.Na przykład wydaje się, że zasadnejest wyróżnienie więzi (relacji) w znaczeniu: merytorycznym, formalno-lo-gicznym (ujęcia przestrzenne związane np.z konfiguracją, ujęcia czasowezwiązane np.z następstwem w czasie, ujęcia czasoprzestrzenne, jak np.symetryczność, itp.) i emocjonalnym.Szczególnie interesujący wydaje się16Czakon W., Istota relacji sieciowych przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji 9/2005, s.10-13.17Czakon W., Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji 5/2005, s.5-8.18Głuszek E., Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej weWrocławiu, Wrocław 2004, s.198.61kontekst emocjonalny relacji.Jak pisze E.Głuszek Aby zdobyć zaufanie,lojalność i zaangażowanie partnera, konieczne jest odwołanie się do sferyuczuć i emocji (& ) Wymiar uczuć jest budowany w wyniku bezpośred-nich kontaktów międzyludzkich oraz na bazie wykonywanych czynności.Dużą rolę odgrywa tu komunikacja werbalna i niewerbalna.W miarę jakpartnerzy budują pozytywną więz, rodzą się wzajemne zaufanie i lojalność,które pozwalają stronom myśleć o związku jako o wartości trwałej i powoliprzechodzić na kontakty domyślne.Więzi na płaszczyznie emocjonalnejz kolei pozwalają poznawać istniejące możliwości i budować wymiar dzie-lenia się wiedzą.W efekcie wzbogacania kwalifikacji i pogłębiania wiedzypartnerzy potrafią lepiej organizować wymianę czynności i usprawniaćwłasne procesy kreowania wartości 18.Dlaczego we współczesnym świe-cie jest to tak bardzo ważne? Ponieważ współczesna gospodarka opartana wiedzy, wobec braku skutecznych technicznych zabezpieczeń, możerozwijać się bez zakłóceń tylko w warunkach wzajemnej lojalności.Tęzaś trzeba świadomie kształtować, tak jak inne postawy i zachowania,w ramach strategii behawioralnych, w ramach strategii relacyjnych.Prezentowany wyżej punkt widzenia na relacje, na strategie relacyjne,charakteryzuje się tym, że z założenia nie narzuca żadnych ograniczeń narodzaje więzi, a wręcz przeciwnie, w ich bogactwie szuka różnorodnychefektów synergicznych jak w organizacjach sieciowych.Nieco inne jestpodejście w literaturze francuskojęzycznej, w której różni autorzy dowodzą,że obok klasycznych strategii konkurencji niezwykle ważne jest zawieraniedobrowolnych umów, znacznie wykraczających poza logikę normalnychreguł rynkowych19.Strategia ma więc charakter relacyjny jeżeli z założeniaopiera się nie na konkurencji ale na istnieniu uprzywilejowanych relacji,nawiązywanych przez przedsiębiorstwo z wybranymi partnerami ze swegootoczenia.Charakter preferencyjny nadają relacjom partnerzy, którzy jenawiązują oraz strategie, jakie przyjmują oni w swoich działaniach20.Przyjmując szerszą, czy węższą interpretację relacji, ale jednak w ra-mach nurtu zasobowego, ważna dla przedsiębiorstwa strategia relacyjnamoże przybrać z formalnego punktu widzenia postać matrycy (jak w tab.1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]