[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WedÅ‚ug Å›wiadectwa Pisma ZwiÄ™tego Jerozolima nie poznaÅ‚a czasu nawiedzenia swego iwiÄ™kszość %7Å‚ydów nie przyjęła Ewangelii, a nawet niemaÅ‚o spoÅ›ród nich przeciwstawiÅ‚o siÄ™jej rozpowszechnieniu.Niemniej, jak powiada ApostoÅ‚, %7Å‚ydzi nadal ze wzglÄ™du na swychprzodków sÄ… bardzo drodzy Bogu, który nigdy nie żaÅ‚uje darów i powoÅ‚ania.Razem zProrokami i z tymże ApostoÅ‚em KoÅ›ciół oczekuje znanego tylko Bogu dnia, w którymwszystkie ludy bÄ™dÄ… wzywaÅ‚y Pana jednym gÅ‚osem i »sÅ‚użyÅ‚y Mu ramieniem j ednym«(Sf3,9).Skoro wiÄ™c tak wielkie jest dziedzictwo duchowe wspólne chrzeÅ›cijanom i %7Å‚ydom,Å›wiÄ™ty Sobór obecny pragnie ożywić i zalecić obustronne poznanie siÄ™ i poszanowanie,które osiÄ…gnąć można zwÅ‚aszcza przez studia biblijne i teologiczne oraz przez braterskierozmowy.A choć wÅ‚adze żydowskie wraz ze swymi zwolennikami domagaÅ‚y siÄ™ Å›mierci Chrystusa,jednakże to, co popeÅ‚niono podczas Jego mÄ™ki, nie może być przypisane ani wszystkimbez różnicy %7Å‚ydom wówczas żyjÄ…cym, ani %7Å‚ydom dzisiejszym.Chociaż KoÅ›ciół jest nowym Ludem Bożym, nie należy przedstawiać %7Å‚ydów jako odrzuconych ani jakoprzeklÄ™tych przez Boga, rzekomo na podstawie Pisma ZwiÄ™tego.Niechże wiÄ™c wszyscydbaj Ä… o to, aby w katechezie i gÅ‚oszeniu sÅ‚owa Bożego nie nauczali niczego, co nielicowaÅ‚oby z prawdÄ… ewangelicznÄ… i z duchem Chrystusowym,Poza tym KoÅ›ciół, który potÄ™pia wszelkie przeÅ›ladowania, przeciw jakimkolwiek ludziomzwrócone, pomnÄ…c na wspólne z %7Å‚ydami dziedzictwo, opÅ‚akuje - nie z pobudekpolitycznych, ale pod wpÅ‚ywem religijnej miÅ‚oÅ›ci ewangelicznej - akty nienawiÅ›ci,przeÅ›ladowania, przejawy antysemityzmu, które kiedykolwiek i przez kogokolwiekkierowane byÅ‚y przeciw %7Å‚ydom.Chrystus przy tym, jak to KoÅ›ciół zawsze utrzymywaÅ‚ i utrzymuje, mÄ™kÄ™ swojÄ… i Å›mierćpodjÄ…Å‚ dobrowolnie pod wpÅ‚ywem bezmiernej miÅ‚oÅ›ci, za grzechy wszystkich ludzi, abywszyscy dostÄ…pili zbawienia.Jest wiÄ™c zadaniem KoÅ›cioÅ‚a nauczajÄ…cego gÅ‚osić krzyżChrystusowy jako znak zwróconej ku wszystkim miÅ‚oÅ›ci Boga i jako zródÅ‚o wszelkiejÅ‚aski".Od deklaracji "Nostra Aetate" dialog z judaizmem nabiera tempa.W 1970 roku powstaje MiÄ™dzynarodowy Ka-tolicko-%7Å‚ydowski Komitet AÄ…cznoÅ›ci.Komitet zbiera siÄ™ systematycznie czÄ™sto z udziaÅ‚em papieża.CzÅ‚onków Komitetuprzyjmowali zarówno PaweÅ‚ VI jak i Jan PaweÅ‚ II.W pazdzierniku 1974 roku powoÅ‚ana zostaÅ‚a "Komisja do spraw Stosunków Religijnychz Judaizmem" dziaÅ‚ajÄ…ca przy watykaÅ„skim Sekretariacie dla JednoÅ›ci ChrzeÅ›cijan.Na jejczele staje jeden z najbardziej wpÅ‚ywowych kardynałów i bliskich współpracownikówpapieża kardynaÅ‚ Johann Willebrands.Komisja już w grudniu 1974 roku wydaje sÅ‚ynnydokument "Wskazówki i sugestie w sprawie wprowadzenia w życie deklaracji soborowejNostra Aeta-te".Papież PaweÅ‚ VI, choć jeszcze chÅ‚odno, odnosi siÄ™ jednak do %7Å‚ydów zszacunkiem.Ci także, pierwszy raz w historii, traktujÄ…papieżajak osobÄ™ bliskÄ…, czemunajdobitniej daÅ‚ wyraz w 1975 roku Gerhart Riegner, sekretarz generalny ZwiatowegoKongresu %7Å‚ydów, kierujÄ…c do biskupa Rzymu niemal hoÅ‚downiczy adres.Papież Jan PaweÅ‚ II przedstawicieli strony żydowskiej uczestniczÄ…cej w rozmowach zkomisjÄ… watykaÅ„skÄ… nazywa "drogimi przyjaciółmi".Zapewne majÄ…c w pamiÄ™cidoÅ›wiadczenie sÄ…siedztwa i przyjazni %7Å‚ydów w dzieciÅ„stwie i mÅ‚odoÅ›ci w Wadowicach,gÅ‚Ä™biÄ™ i bogactwo wspólnego dziedzictwa wyraża w przemówieniu do przedstawicieligminy żydowskiej w Moguncji, rozpoczynajÄ…c je sÅ‚owem "Szalom" - "Pokój niech bÄ™dzie zwami".Episkopaty narodowe Europy powoÅ‚ujÄ…, na wzór watykaÅ„skiej, komisje do dialogu zjudaizmem.Konferencja Episkopatu Francji 16 kwietnia 1973 ogÅ‚asza wskazaniaduszpasterskie na temat postawy chrzeÅ›cijan wobec judaizmu.To niezwykle interesujÄ…cy i ważny dokument.W czwartym rozdziale zaleca, aby "nienauczać niczego, co niezgodne z duchem Chrystusa".Czytamy w nim: "Jest rzeczÄ…pilnÄ…,by chrzeÅ›cijanie definitywnie przestali wyobrażać sobie %7Å‚ydów wedÅ‚ug schematównacechowanych panujÄ…cÄ…przez wieki agresywnoÅ›ciÄ…; raz na zawsze wyeliminujmy iodważnie zwalczajmy w każdych okolicznoÅ›ciach niegodne czÅ‚owieka, a tym bardziejchrzeÅ›cijanina, karykaturalne przedstawienia, np.z nutÄ… pogardy lub odrazy okreÅ›lajÄ…ce%7Å‚yda »jako lichwiarza, czÅ‚owieka o wybujaÅ‚ych ambicjach lub spiskowca«,jako »innegoniż wszyscy« czy jeszcze gorzej ze wzglÄ™du na możliwe konsekwen-cje - okreÅ›lajÄ…ce%7Å‚yda jako »bogobójcÄ™«.Odrzucamy i z caÅ‚ym naciskiem potÄ™piamy te obrazliweokreÅ›lenia, które w formie bezpoÅ›redniej lub zawoalowa-nej krążą, niestety, jeszcze wnaszych czasach.Antysemityzm jest dziedzictwem Å›wiata pogaÅ„skiego, ale wzmógÅ‚ siÄ™jeszcze dziÄ™ki pseudo-teologicznym argumentom w klimacie chrzeÅ›cijaÅ„skim.%7Å‚ydzasÅ‚uguje na naszÄ… uwagÄ™ i szacunek, czÄ™sto na podziw, czasem pewnie także naprzyjacielskÄ… i braterskÄ… krytykÄ™, ale zawsze zasÅ‚uguje na miÅ‚ość.Być może tego munajbardziej brakowaÅ‚o i tym najbardziej obciążone jest nasze sumienie.CaÅ‚y dokument koÅ„czy życzenie: "%7Å‚ydzi i chrzeÅ›cijanie wypeÅ‚niajÄ… swe powoÅ‚anie idÄ…cróżnymi drogami, lecz historia pokazuje, że ich drogi nieustannie siÄ™ spotykajÄ….Czyż ichwspólna troska nie dotyczy czasów mesjaÅ„skich? Trzeba także życzyć sobie, by wreszcieweszli na drogÄ™ wzajemnego uznania i zrozumienia i aby wyrzekajÄ…c siÄ™ dawnejnienawiÅ›ci, zwrócili siÄ™ ku Ojcu we wspólnym porywie nadziei, który bÄ™dzie obietnicÄ… dlacaÅ‚ej ziemi". Dialog jest jednak niezwykle trudny.Zbyt wiele krzywd, krwi i ofiar pochÅ‚onęło dwatysiÄ…ce lat współistnienia.Przedstawimy niektóre tylko tego przykÅ‚ady.ZwiÄ™ty PaweÅ‚, idÄ…c Å›ladami ludów pogaÅ„skich, kontynuowaÅ‚ ich nienawiść do %7Å‚ydów.WyklinaÅ‚ ich "aż do koÅ„ca Å›wiata".W swojej antyjudaistycznej postawie trwaÅ‚ przez caÅ‚eżycie.Mimo iż sam byÅ‚ %7Å‚ydem, w podróżach misyjnych aż trzykrotnie wyparÅ‚ siÄ™judaizmu.PisaÅ‚ o tym w liÅ›cie do Galarów mówiÄ…c, że "powrót do judaizmu byÅ‚by gorszyniż powrót do pogaÅ„stwa".Karlheinz Deschner w drugim tomie krytycznej historii KoÅ›cioÅ‚a pt."I znowu zapiaÅ‚ kur"daje syntetyczny opis wzajemnych relacji miÄ™dzy chrzeÅ›cijaÅ„stwem a judaizmem.PrzeÅ›ledzmy tok myÅ›lenia Deschnera.O Å›wiÄ™tym Pawle pisze on, iż ten wyrażaÅ‚ siÄ™ o%7Å‚ydach nader pogardliwie.NazywaÅ‚ ich zÅ‚odziejami, cudzoÅ‚ożnikami i grabieżcamiÅ›wiÄ…tyÅ„.SamÄ… religiÄ™ i dorobek duchowy %7Å‚ydów okreÅ›liÅ‚ jako "nieczyste".PaweÅ‚ dośćczÄ™sto odwoÅ‚ywaÅ‚ siÄ™ w swojej nienawiÅ›ci do %7Å‚ydów do Starego Testamentu, przy tymczÄ™sto sprzecznie ze stosowanymi cytatami.WÅ‚aÅ›nie u PawÅ‚a znajdujemy najważniejszy inajbardziej "skuteczny" w dziejach argument antyjudaistów: odpowiedzialność za Å›mierćJezusa i przeÅ›ladowanie Proroków.To ostatnie oskarżenie wywodzi siÄ™ zresztÄ… od samegoJezusa, który %7Å‚ydów nazwaÅ‚ "zabójcami Proroków".%7Å‚ydzi w "Dziejach Apostolskich" tozdrajcy i mordercy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odbijak.htw.pl