[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.151.Starsza jednak legenda opowiada, \e Igrzyska Olimpijskie ustanowiÅ‚458 138.1-138.oHerakles Daktyl i \e to on sprowadziÅ‚ dzikÄ… oliwkÄ™ z krainy Hyperborejczy-ków.Czarownice czÄ™sto odprawiajÄ… czary i noszÄ… talizmany ku czci HeraklesaDaktyla, nie darzÄ… one bowiem wielkim szacunkiem Heraklesa, syna Alkme-ny.OÅ‚tarz Zeusa stojÄ…cy w poÅ‚owie drogi miÄ™dzy kaplicÄ… Pelopsa i sanktua-rium Hery, ale w bok od nich, zostaÅ‚ podobno wzniesiony przez owegodawniejszego Heraklesa, tak samo jak oÅ‚tarz w Pergamonie powstaÅ‚ z popio-łów spalonych udzców, które zÅ‚o\yÅ‚ on w of##rze Zeusowi.Raz do rokudziewiÄ™tnastego dnia elejskiego miesiÄ…ca Elafios, wieszczbiarze biorÄ… popioÅ‚yz sali Rady i zwil\ywszy je wodÄ… z rzeki Alfejos - innej nie wolno u\ywać-nakÅ‚adajÄ… Å›wie\Ä… warstwÄ™ popioÅ‚u na oÅ‚tarz.lsm.Nie przeczy to jednak temu, \e Herakles, syn Alkmeny, odnowiÅ‚ obyczajigrzysk; w Elidzie bowiem pokazujÄ… stare boisko otoczone murami, gdziećwiczÄ… atleci.MiÄ™dzy bie\niami rosnÄ… wysokie platany, a teren zwany jestKsystos, poniewa\ Herakles sam tu ćwiczyÅ‚, wyrywajÄ…c osty.Ale KlimenosKreteÅ„czyk, syn Kardisa i potomek Daktylów, obchodziÅ‚ to Å›wiÄ™to w pięćdzie-siÄ…t lat po Potopie Deukalionowym; nastÄ™pnie uczyniÅ‚ to samo Endymioni Pelops, i Amatyaon, syn Kreteusa, a tak\e Pelias i Neleus, a niektórztwierdzÄ…, \e i Augiasz.l'n.Igrzyska Olimpijskie odbywajÄ… siÄ™ na przemian co czterdzieÅ›ci dziewięći co pięćdziesiÄ…t miesiÄ™cy, zgodnie z kalendarzem, i trwajÄ… obecnie #ięć dni: odjedenastego do piÄ™tnastego dnia miesiÄ…ca, na który przypadajÄ….HeroldowieogÅ‚aszajÄ… caÅ‚kowite zawieszenie broni w caÅ‚ej Grecji trwajÄ…ce przez peÅ‚nymiesiÄ…c; w igrzyskach nie mo\e brać udziaÅ‚u atleta, który popeÅ‚niÅ‚ krzywo-przysiÄ™stwo lub zgrzeszyÅ‚ przeciw bogom.Pierwotnie igrzyska urzÄ…dzaliPizyjczycy, ale po ostatecznym powrocie Heraklidów ich etolscy sojusznicyosiedlili siÄ™ w Elidzie i im zadanie to powierzono.leo.Na północnym stoku góry Kronosa, w kaplicy Ejlejtyi, przebywa wÄ…\zwany Sozopolis.KapÅ‚anka-dziewica w biaÅ‚ym welonie karmi go plackamiz miodem i wodÄ….Obyczaj ten upamiÄ™tnia cud, dziÄ™ki któremu zostaliprzepÄ™dzeni Arkadyjczycy, kiedy walczyli przeciw Å›wiÄ™tej ziemi Elidy; nie- znana kobieta z dzieckiem przy piersi zjawiÅ‚a siÄ™ u dowódców elejskich i daÅ‚aje im jako harcownika.Uwierzyli jej i gdy posadziÅ‚a niemowlÄ™ miÄ™dzy dwiemaarmiami, zamieniÅ‚o siÄ™ ono w wÄ™\a; Arkadyjczycy uciekli Å›cigani przezElejczykóve i ponieÅ›li dotkliwe straty.Kaplica Ejlejtyi stoi na miejscu,w którym wÄ…\ wszedÅ‚ do Góry Kronosa.Na szczycie jej kapÅ‚anki zwane"królowymi" skÅ‚adajÄ… ofiary Kronosowi podczas wiosennego zrównania dniaz nocÄ… w miesiÄ…cu Elafios.l91.Apollodoros,11.7.2; Pindar, Odyolimpijskie, X.31-33.#2.Pauzaniasz, V.1.8 i V.2.2; Eustatios o Iliadzie Homera, IX.834 i XX111.1442.3.Homer, Iliada, XI.709; Apollodoros, loc.cit.; Ibikos cyt.przez Atenajosa, II.50;138.1-138.4 459Porfiriusz, Problemy dotyczÄ…ce "Iliady" Homera, 265; Plutarch, O miÅ‚oÅ›ci brater-skiej, I.4.Pauzaniasz, V.1.8 i V.3.4; Homer, Iliada, II.615-624; scholia do Apoloniusza z Rodos,I.172.5.Apollodoros, loc.cit.; Pindar, Ody olimpijskie, X.31-33; Pauzaniasz, V.2.1i VIII.14.6; Elian, Varia historia, IV.5.6.Hyginus, Fabulae, 33; Apollodoros,11.5.5 i 7.5; Diodor z Sycylu, IV.33; Pauzaniasz,VI1.25.5-6.7.Diodor z Sycylii, loc.cit.' Pauzaniasz, VIII.14.1-3.8.Apollodoros, II.7.2; Diodor z Sycylii, loc.cit.; Pauzaniasz, II.15.1; Pindar, Odyolimpijskie, X.26 i nast.9.Pauzaniasz, V.2.2-3.10.Pauzaniasz, VIII.25.5 i V.3.1; Apollodoros,11.7.2; scholiasta homerycki cyt.przezMeursiosa, O Likofronie, 40; Serwiusz o Eneidzie Wergiliusza, VII.666.11.Atenajos, X.412; Pauzaniasz, V.4.1; 4.4 i 5.3-4.12.Pindar, Ody olimpijskie, X.43 i nast.; Tzetzes, O Likofronie, 41; Hyginus, Fabulae,273.13.Pindar, loc.cit.; Apollodoros, loc.cit.; Pauzaniasz, V.13.1 i 14.2-3.14.Pindar, Odyolimpijskie, III.11 i nast.; Diodor z Sycylii, IV.14; Pauzaniasz, V.15.3.15.Diodor z Sycylu, loc.cit.; Pindar, Ody olimpijskie, X.60 i nast.; Pauzaniasz, V.e.l;Tzetzes, O Likofronie, 41.16.Pauzaniasz, V.7.4 i 13.5; Diodor z Sycylu, V.64.17.Pauzaniasz V1.23.1 i V.8.1.18.Seholia do Ód olimpijskich Pindara, I11.35 i V.6; Demostenes, Przeciw Arystokrate-sowi, s.631-632; Strabon, VIII.3.33.19.Pauzaniasz, V1.20.1-3.I.Mit ten jest prawdopodobnie reminiscencjÄ… nieudanego najazdu Achajów na zachodniPeloponez, po którym nastÄ…piÅ‚a pod koniec XIII w.przed Chr.nastÄ™pna, tym razem udana,inwazja.ZostaÅ‚a ona jednak pomieszana z inwazjÄ… doryckÄ… w XI w.przed Chr., poniewa\Herakles byÅ‚ tak\e herosem doryckim.Zabójstwo Eurytiona zostaÅ‚o być mo\e wydedukowanez tego samego obrazu weselnego, na którym przedstawiono zamordowanie Folosa.Wykopanieprzez Heraklesa kanaÅ‚u aroanijskiego ma swój Qdpowiednik w podobnych pracach wykonanychw Elidzie (zob.121d), Beocji (zob.142.3) i Tracji (zob.130.b).Uczczenie trzystu sześćdziesiÄ™ciuKleonezyjczyków odnosi siÄ™ prawdopodobnie do misterium kalendarzowego, rok egipski bowiemliczy trzysta sześćdziesiÄ…t dni po odjÄ™ciu piÄ™ciu dni poÅ›wiÄ™conych Ozyrysowi, Horusowi, Setowi,Izydzie i Neftys.2.TrÄ…d wiÄ…zany z osobÄ… Lepreusa byÅ‚ wÅ‚aÅ›ciwie vitiligo, chorobÄ… skórnÄ… wywoÅ‚ywanÄ… przezzepsutÄ… \ywność.ChorobÄ™ tÄ™ mogÅ‚a wyleczyć bogini ksiÄ™\ycowa biaÅ‚ej topoli ( White Goddess, s.432); prawdziwy trÄ…d dotarÅ‚ do Europy dopiero w I w.przed Chr.3.1j,tuÅ‚ Heraklesa Bufagos odnosiÅ‚ siÄ™ pierwotnie do zwyczaju zjadania woÅ‚u przez jegowyznawców.4.Sozopolis byÅ‚ zapewne duchem Kronosa, od którego wziÄ…Å‚ swÄ… nazwÄ™ wzgÅ„rek.GÅ‚owÄ™ jegopochowano na północnym stoku pagórka, by chroniÅ‚a stadion znajdujÄ…cy siÄ™ w pobli\u, w miejscugdzie Kladeos wpadaÅ‚ do Alfejosu.W podobny sposób jego brytyjski odpowiednik Bran chroniÅ‚wzgórze Tower dominujÄ…ce nad Londynem (zob.146.2).Wiosenne zrównanie dnia z nocÄ…, kiedyrodzÄ… siÄ™ jelonki, wypada w miesiÄ…cu olchy kalendarza drzew, noszÄ…cego równie\ nazwÄ™ Elafios("jelonka"), miesiÄ…cu szczególnie poÅ›wiÄ™conemu Krnnncnwi-Branowi ( White Goddess, s.168-172460 138.4-139.bi 206-207).ZwiadczyÅ‚oby to, \e pierwotnie elejski Nowy Rok rozpoczynaÅ‚ siÄ™ od wiosennegozrównania dnia z nocÄ…, podobnie jak w niektórych okolicach Italu, kiedy to król starego rokuprzystrojony w rogi, podobnie jak Akteon (zob.22.1), bywaÅ‚ uÅ›miercany przez dzikie kobiety,czyli "królowe"; do kultu tego nale\y równie\ Herakles Daktyl (zob.53b).Pelopijczycy,zjawiwszy siÄ™ ze swym rydwanem sÅ‚onecznym i morÅ›winem, zmienili bodaj\e ten kalendarzi odtÄ…d igrzyska pogrzebowe byÅ‚y uczczeniem zabójstwa i usuniÄ™cia przez jego zastÄ™pcÄ™ Zeusa,czyli Å›wiÄ™tego króla, podczas letniego przesilenia; król zaÅ› mÅ›ciÅ‚ siÄ™ na swym zastÄ™pcy podczasprzesilenia zimowego.Dlatego te\ w czasach klasycznych Nowy Rok obchodzono w lecie.Wzmianka o Pelopsie dowodziÅ‚aby, \e kI-ól bywaÅ‚ zjadany obrzÄ™dowo, a popioÅ‚y po spaleniujegokoÅ›ci zmieszane z wodÄ… sÅ‚u\yÅ‚y do wysmarowania oÅ‚tarza bogini.Pelops zwany byÅ‚ ZielonymZeusem lub Achilleseni (zob.164.5), a tak\e Heraklesem.5.Dzika oliwka, za pomocÄ… której wypÄ™dzano w Grecji demony i zÅ‚e duchy starego rokuprzybierajÄ…ce postać much, przybyÅ‚a tu nie z północy, lecz z Libii, gdzie zrodziÅ‚ siÄ™ kult WiatruPółnocnego (zob.48.1 i 133.5).W Olimpii chÅ‚opiec Å›cinaÅ‚ zÅ‚otym sierpem raczej jemioÅ‚Ä™ (lublorantbus), a nie dzikÄ… oliwkÄ™ (zob.7.1 i 50 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.151.Starsza jednak legenda opowiada, \e Igrzyska Olimpijskie ustanowiÅ‚458 138.1-138.oHerakles Daktyl i \e to on sprowadziÅ‚ dzikÄ… oliwkÄ™ z krainy Hyperborejczy-ków.Czarownice czÄ™sto odprawiajÄ… czary i noszÄ… talizmany ku czci HeraklesaDaktyla, nie darzÄ… one bowiem wielkim szacunkiem Heraklesa, syna Alkme-ny.OÅ‚tarz Zeusa stojÄ…cy w poÅ‚owie drogi miÄ™dzy kaplicÄ… Pelopsa i sanktua-rium Hery, ale w bok od nich, zostaÅ‚ podobno wzniesiony przez owegodawniejszego Heraklesa, tak samo jak oÅ‚tarz w Pergamonie powstaÅ‚ z popio-łów spalonych udzców, które zÅ‚o\yÅ‚ on w of##rze Zeusowi.Raz do rokudziewiÄ™tnastego dnia elejskiego miesiÄ…ca Elafios, wieszczbiarze biorÄ… popioÅ‚yz sali Rady i zwil\ywszy je wodÄ… z rzeki Alfejos - innej nie wolno u\ywać-nakÅ‚adajÄ… Å›wie\Ä… warstwÄ™ popioÅ‚u na oÅ‚tarz.lsm.Nie przeczy to jednak temu, \e Herakles, syn Alkmeny, odnowiÅ‚ obyczajigrzysk; w Elidzie bowiem pokazujÄ… stare boisko otoczone murami, gdziećwiczÄ… atleci.MiÄ™dzy bie\niami rosnÄ… wysokie platany, a teren zwany jestKsystos, poniewa\ Herakles sam tu ćwiczyÅ‚, wyrywajÄ…c osty.Ale KlimenosKreteÅ„czyk, syn Kardisa i potomek Daktylów, obchodziÅ‚ to Å›wiÄ™to w pięćdzie-siÄ…t lat po Potopie Deukalionowym; nastÄ™pnie uczyniÅ‚ to samo Endymioni Pelops, i Amatyaon, syn Kreteusa, a tak\e Pelias i Neleus, a niektórztwierdzÄ…, \e i Augiasz.l'n.Igrzyska Olimpijskie odbywajÄ… siÄ™ na przemian co czterdzieÅ›ci dziewięći co pięćdziesiÄ…t miesiÄ™cy, zgodnie z kalendarzem, i trwajÄ… obecnie #ięć dni: odjedenastego do piÄ™tnastego dnia miesiÄ…ca, na który przypadajÄ….HeroldowieogÅ‚aszajÄ… caÅ‚kowite zawieszenie broni w caÅ‚ej Grecji trwajÄ…ce przez peÅ‚nymiesiÄ…c; w igrzyskach nie mo\e brać udziaÅ‚u atleta, który popeÅ‚niÅ‚ krzywo-przysiÄ™stwo lub zgrzeszyÅ‚ przeciw bogom.Pierwotnie igrzyska urzÄ…dzaliPizyjczycy, ale po ostatecznym powrocie Heraklidów ich etolscy sojusznicyosiedlili siÄ™ w Elidzie i im zadanie to powierzono.leo.Na północnym stoku góry Kronosa, w kaplicy Ejlejtyi, przebywa wÄ…\zwany Sozopolis.KapÅ‚anka-dziewica w biaÅ‚ym welonie karmi go plackamiz miodem i wodÄ….Obyczaj ten upamiÄ™tnia cud, dziÄ™ki któremu zostaliprzepÄ™dzeni Arkadyjczycy, kiedy walczyli przeciw Å›wiÄ™tej ziemi Elidy; nie- znana kobieta z dzieckiem przy piersi zjawiÅ‚a siÄ™ u dowódców elejskich i daÅ‚aje im jako harcownika.Uwierzyli jej i gdy posadziÅ‚a niemowlÄ™ miÄ™dzy dwiemaarmiami, zamieniÅ‚o siÄ™ ono w wÄ™\a; Arkadyjczycy uciekli Å›cigani przezElejczykóve i ponieÅ›li dotkliwe straty.Kaplica Ejlejtyi stoi na miejscu,w którym wÄ…\ wszedÅ‚ do Góry Kronosa.Na szczycie jej kapÅ‚anki zwane"królowymi" skÅ‚adajÄ… ofiary Kronosowi podczas wiosennego zrównania dniaz nocÄ… w miesiÄ…cu Elafios.l91.Apollodoros,11.7.2; Pindar, Odyolimpijskie, X.31-33.#2.Pauzaniasz, V.1.8 i V.2.2; Eustatios o Iliadzie Homera, IX.834 i XX111.1442.3.Homer, Iliada, XI.709; Apollodoros, loc.cit.; Ibikos cyt.przez Atenajosa, II.50;138.1-138.4 459Porfiriusz, Problemy dotyczÄ…ce "Iliady" Homera, 265; Plutarch, O miÅ‚oÅ›ci brater-skiej, I.4.Pauzaniasz, V.1.8 i V.3.4; Homer, Iliada, II.615-624; scholia do Apoloniusza z Rodos,I.172.5.Apollodoros, loc.cit.; Pindar, Ody olimpijskie, X.31-33; Pauzaniasz, V.2.1i VIII.14.6; Elian, Varia historia, IV.5.6.Hyginus, Fabulae, 33; Apollodoros,11.5.5 i 7.5; Diodor z Sycylu, IV.33; Pauzaniasz,VI1.25.5-6.7.Diodor z Sycylii, loc.cit.' Pauzaniasz, VIII.14.1-3.8.Apollodoros, II.7.2; Diodor z Sycylii, loc.cit.; Pauzaniasz, II.15.1; Pindar, Odyolimpijskie, X.26 i nast.9.Pauzaniasz, V.2.2-3.10.Pauzaniasz, VIII.25.5 i V.3.1; Apollodoros,11.7.2; scholiasta homerycki cyt.przezMeursiosa, O Likofronie, 40; Serwiusz o Eneidzie Wergiliusza, VII.666.11.Atenajos, X.412; Pauzaniasz, V.4.1; 4.4 i 5.3-4.12.Pindar, Ody olimpijskie, X.43 i nast.; Tzetzes, O Likofronie, 41; Hyginus, Fabulae,273.13.Pindar, loc.cit.; Apollodoros, loc.cit.; Pauzaniasz, V.13.1 i 14.2-3.14.Pindar, Odyolimpijskie, III.11 i nast.; Diodor z Sycylii, IV.14; Pauzaniasz, V.15.3.15.Diodor z Sycylu, loc.cit.; Pindar, Ody olimpijskie, X.60 i nast.; Pauzaniasz, V.e.l;Tzetzes, O Likofronie, 41.16.Pauzaniasz, V.7.4 i 13.5; Diodor z Sycylu, V.64.17.Pauzaniasz V1.23.1 i V.8.1.18.Seholia do Ód olimpijskich Pindara, I11.35 i V.6; Demostenes, Przeciw Arystokrate-sowi, s.631-632; Strabon, VIII.3.33.19.Pauzaniasz, V1.20.1-3.I.Mit ten jest prawdopodobnie reminiscencjÄ… nieudanego najazdu Achajów na zachodniPeloponez, po którym nastÄ…piÅ‚a pod koniec XIII w.przed Chr.nastÄ™pna, tym razem udana,inwazja.ZostaÅ‚a ona jednak pomieszana z inwazjÄ… doryckÄ… w XI w.przed Chr., poniewa\Herakles byÅ‚ tak\e herosem doryckim.Zabójstwo Eurytiona zostaÅ‚o być mo\e wydedukowanez tego samego obrazu weselnego, na którym przedstawiono zamordowanie Folosa.Wykopanieprzez Heraklesa kanaÅ‚u aroanijskiego ma swój Qdpowiednik w podobnych pracach wykonanychw Elidzie (zob.121d), Beocji (zob.142.3) i Tracji (zob.130.b).Uczczenie trzystu sześćdziesiÄ™ciuKleonezyjczyków odnosi siÄ™ prawdopodobnie do misterium kalendarzowego, rok egipski bowiemliczy trzysta sześćdziesiÄ…t dni po odjÄ™ciu piÄ™ciu dni poÅ›wiÄ™conych Ozyrysowi, Horusowi, Setowi,Izydzie i Neftys.2.TrÄ…d wiÄ…zany z osobÄ… Lepreusa byÅ‚ wÅ‚aÅ›ciwie vitiligo, chorobÄ… skórnÄ… wywoÅ‚ywanÄ… przezzepsutÄ… \ywność.ChorobÄ™ tÄ™ mogÅ‚a wyleczyć bogini ksiÄ™\ycowa biaÅ‚ej topoli ( White Goddess, s.432); prawdziwy trÄ…d dotarÅ‚ do Europy dopiero w I w.przed Chr.3.1j,tuÅ‚ Heraklesa Bufagos odnosiÅ‚ siÄ™ pierwotnie do zwyczaju zjadania woÅ‚u przez jegowyznawców.4.Sozopolis byÅ‚ zapewne duchem Kronosa, od którego wziÄ…Å‚ swÄ… nazwÄ™ wzgÅ„rek.GÅ‚owÄ™ jegopochowano na północnym stoku pagórka, by chroniÅ‚a stadion znajdujÄ…cy siÄ™ w pobli\u, w miejscugdzie Kladeos wpadaÅ‚ do Alfejosu.W podobny sposób jego brytyjski odpowiednik Bran chroniÅ‚wzgórze Tower dominujÄ…ce nad Londynem (zob.146.2).Wiosenne zrównanie dnia z nocÄ…, kiedyrodzÄ… siÄ™ jelonki, wypada w miesiÄ…cu olchy kalendarza drzew, noszÄ…cego równie\ nazwÄ™ Elafios("jelonka"), miesiÄ…cu szczególnie poÅ›wiÄ™conemu Krnnncnwi-Branowi ( White Goddess, s.168-172460 138.4-139.bi 206-207).ZwiadczyÅ‚oby to, \e pierwotnie elejski Nowy Rok rozpoczynaÅ‚ siÄ™ od wiosennegozrównania dnia z nocÄ…, podobnie jak w niektórych okolicach Italu, kiedy to król starego rokuprzystrojony w rogi, podobnie jak Akteon (zob.22.1), bywaÅ‚ uÅ›miercany przez dzikie kobiety,czyli "królowe"; do kultu tego nale\y równie\ Herakles Daktyl (zob.53b).Pelopijczycy,zjawiwszy siÄ™ ze swym rydwanem sÅ‚onecznym i morÅ›winem, zmienili bodaj\e ten kalendarzi odtÄ…d igrzyska pogrzebowe byÅ‚y uczczeniem zabójstwa i usuniÄ™cia przez jego zastÄ™pcÄ™ Zeusa,czyli Å›wiÄ™tego króla, podczas letniego przesilenia; król zaÅ› mÅ›ciÅ‚ siÄ™ na swym zastÄ™pcy podczasprzesilenia zimowego.Dlatego te\ w czasach klasycznych Nowy Rok obchodzono w lecie.Wzmianka o Pelopsie dowodziÅ‚aby, \e kI-ól bywaÅ‚ zjadany obrzÄ™dowo, a popioÅ‚y po spaleniujegokoÅ›ci zmieszane z wodÄ… sÅ‚u\yÅ‚y do wysmarowania oÅ‚tarza bogini.Pelops zwany byÅ‚ ZielonymZeusem lub Achilleseni (zob.164.5), a tak\e Heraklesem.5.Dzika oliwka, za pomocÄ… której wypÄ™dzano w Grecji demony i zÅ‚e duchy starego rokuprzybierajÄ…ce postać much, przybyÅ‚a tu nie z północy, lecz z Libii, gdzie zrodziÅ‚ siÄ™ kult WiatruPółnocnego (zob.48.1 i 133.5).W Olimpii chÅ‚opiec Å›cinaÅ‚ zÅ‚otym sierpem raczej jemioÅ‚Ä™ (lublorantbus), a nie dzikÄ… oliwkÄ™ (zob.7.1 i 50 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]