[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zamiast tego ustępu mo\e być równie\ czytany innyfragment tej\e Ewangelii, (J 15, 17 24).Chrystus wzywa w nimuczniów, by się wzajemnie miłowali.A kiedy świat was niena-widzi, wiedzcie, \e Mnie pierwej ni\ was znienawidził. Zwiatwas nienawidzi mówi dalej Chrystus bo nie grzeszycie ra-zem z nim.I nie dziwcie się tej nienawiści.Je\eli Mnie prześla-dowali, i was będą prześladować.W niczym oczywiście niezawiniliście przeciw nim.Ale wystarczy, \e wierzycie weMnie.Poniewa\ nie znają Tego, który Mnie posłał to natural-ne jest, \e postępują tak, jak postępują.Niewiedza ta nie uspra-wiedliwia jednak ich cię\kiego grzechu.Gdybym nie przyszedłi nie mówił do nich, i nie wykazał Moimi czynami, \e jestemMesjaszem nie mieliby grzechu.Lecz teraz nie mają uspra-wiedliwienia (.) Kto Mnie nienawidzi, nienawidzi te\ mojegoOjca, Który Mnie posłał.Gdybym wśród nich nie dokonał dzieł,których nikt inny nie dokonał, nie mieliby grzechu.Lecz terazujrzeli je, a jednak znienawidzili Mnie, a w konsekwencji, tak\eOjca Mojego.1O tym jak mianowicie odbędzie się zmartwychwstanie, jak umarli uzyskająniezniszczalność, jak przebiegał będzie Sąd mowa jeszcze będzie w rozdzia-łach Zmartwychwstanie umarłych i Sąd Ostateczny.XX.RYT POGRZEBOWY 345Te Boskie prawdy, wypowiadane w spokojnej i skłania-jącej do rozmyślań ciszy świątyni, gdy przygotowany do po-grzebania nieboszczyk le\y przed nami wśród kwiatów, wian-ków i pachnideł, wśród świec, w migotliwym świetle lampekoliwnych, gdy śpiewane są wzruszające pieśni stworzone przezdusze, które czerpały natchnienie z niewyczerpanego zródła,jakim jest tajemnica śmierci, w najlepszy sposób przygotowująnas na spotkanie z Chrystusem.Po czytaniu fragmentów ze świętej Ewangelii ksiądz od-mawia tę samą modlitwę, zawierającą Po trzykroć Zwięty ,która, jak ju\ powiedziano, odmawiana była przed tym, zanimciało zmarłego wniesiono do świątyni1.Po\egnanie i ostatnie pocałunkiPo modlitwie księdza za spokój duszy zmarłego, (albospecjalnej modlitwie arhijereja, je\eli uczestniczy on w cere-monii), odmawia się odpust Rytu pogrzebowego.Ksiądz zwra-ca się do nieśmiertelnego Króla, Który powstał z martwychi włada \yciem i śmiercią tzn.do Jezusa Chrystusa i prosiGo, by umieścił duszę zmarłego w wiecznych mieszkaniachsprawiedliwych, na łonie patriarchy Abrahama, i by dał zmar-łemu spoczynek ze świętymi.Ksiądz prosi równie\ dobregoi miłującego ludzi Boga, aby zmiłował się i nad nami, kontynu-ującymi drogę wielce trudnego \ycia.Prosi o wstawiennictwoza nami wszystkimi Bogarodzicę, świętych Apostołów, świę-tych ojców i trzech patriarchów Abrahama, Izaaka i Jakubaoraz świętego i sprawiedliwego przyjaciela Chrystusowego Aazarza.Po modlitwie odpustu, o\ywiającej ponownie nadzieję nazmartwychwstanie i dającą bezgraniczną perspektywę ciągłości\ycia ludzkiego, następuje jeszcze jedna modlitwa: Wiecznajatwoja pamiat2 , dostobła\ennie i prisnopamiatnie bratie nasz( Wieczna i wiecznotrwała twoja pamięć, błogosławiony naszbracie ).Ksiądz powtarza tę modlitwę trzykrotnie, potem chórtrzykrotnie powtarza: Niech pamięć twoja będzie wiecznotr-1Je\eli nabo\eństwo koncelebruje archijerej, to wznosi on do Pana osobnąmodlitwę za spokój duszy zmarłego.346 XX.RYT POGRZEBOWYwała.Według św.Symeona z Tesalonik wyra\a to oficjalneuznanie dla zmarłego.Uroczysta recytacja oznacza, \e zmarłyznalazł spoczynek ze świętymi, \e jest godnym spadkobiercąich i ich wiary, jako \e stał w \yciu swoim na gruncie tej wiary.Właśnie w to wierzymy, śpiewając Wieczną pamięć , przeka-zując zmarłego w ręce wiecznie \yjącego Boga. Uznanie jestnaszą modlitwą na rzecz zmarłego, modlitwą odprowadzają-cych go jako zwycięzcę ku wiecznej radości w Panu.Modli-twa ta jest naszym darem dla zmarłego, który swe ciało i duszęprzekazuje Stwórcy1.Po po\egnalnej modlitwie uznania nadchodzi chwila od-dania przez nas ostatnich honorów zmarłemu.Ryt pogrzebowytak\e i tu wskazuje nam, w jaki sposób chrześcijanie powinni\egnać się ze zmarłym.Po\egnanie ma charakter bardzo dyna-micznej ekspresji ludzkich uczuć.Nasza rozłąka z bliznim, choćczasowa, gdy\ oczekujemy Zmartwychwstania umarłych, tojednak zawsze i dla wszystkich jest bolesna [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Zamiast tego ustępu mo\e być równie\ czytany innyfragment tej\e Ewangelii, (J 15, 17 24).Chrystus wzywa w nimuczniów, by się wzajemnie miłowali.A kiedy świat was niena-widzi, wiedzcie, \e Mnie pierwej ni\ was znienawidził. Zwiatwas nienawidzi mówi dalej Chrystus bo nie grzeszycie ra-zem z nim.I nie dziwcie się tej nienawiści.Je\eli Mnie prześla-dowali, i was będą prześladować.W niczym oczywiście niezawiniliście przeciw nim.Ale wystarczy, \e wierzycie weMnie.Poniewa\ nie znają Tego, który Mnie posłał to natural-ne jest, \e postępują tak, jak postępują.Niewiedza ta nie uspra-wiedliwia jednak ich cię\kiego grzechu.Gdybym nie przyszedłi nie mówił do nich, i nie wykazał Moimi czynami, \e jestemMesjaszem nie mieliby grzechu.Lecz teraz nie mają uspra-wiedliwienia (.) Kto Mnie nienawidzi, nienawidzi te\ mojegoOjca, Który Mnie posłał.Gdybym wśród nich nie dokonał dzieł,których nikt inny nie dokonał, nie mieliby grzechu.Lecz terazujrzeli je, a jednak znienawidzili Mnie, a w konsekwencji, tak\eOjca Mojego.1O tym jak mianowicie odbędzie się zmartwychwstanie, jak umarli uzyskająniezniszczalność, jak przebiegał będzie Sąd mowa jeszcze będzie w rozdzia-łach Zmartwychwstanie umarłych i Sąd Ostateczny.XX.RYT POGRZEBOWY 345Te Boskie prawdy, wypowiadane w spokojnej i skłania-jącej do rozmyślań ciszy świątyni, gdy przygotowany do po-grzebania nieboszczyk le\y przed nami wśród kwiatów, wian-ków i pachnideł, wśród świec, w migotliwym świetle lampekoliwnych, gdy śpiewane są wzruszające pieśni stworzone przezdusze, które czerpały natchnienie z niewyczerpanego zródła,jakim jest tajemnica śmierci, w najlepszy sposób przygotowująnas na spotkanie z Chrystusem.Po czytaniu fragmentów ze świętej Ewangelii ksiądz od-mawia tę samą modlitwę, zawierającą Po trzykroć Zwięty ,która, jak ju\ powiedziano, odmawiana była przed tym, zanimciało zmarłego wniesiono do świątyni1.Po\egnanie i ostatnie pocałunkiPo modlitwie księdza za spokój duszy zmarłego, (albospecjalnej modlitwie arhijereja, je\eli uczestniczy on w cere-monii), odmawia się odpust Rytu pogrzebowego.Ksiądz zwra-ca się do nieśmiertelnego Króla, Który powstał z martwychi włada \yciem i śmiercią tzn.do Jezusa Chrystusa i prosiGo, by umieścił duszę zmarłego w wiecznych mieszkaniachsprawiedliwych, na łonie patriarchy Abrahama, i by dał zmar-łemu spoczynek ze świętymi.Ksiądz prosi równie\ dobregoi miłującego ludzi Boga, aby zmiłował się i nad nami, kontynu-ującymi drogę wielce trudnego \ycia.Prosi o wstawiennictwoza nami wszystkimi Bogarodzicę, świętych Apostołów, świę-tych ojców i trzech patriarchów Abrahama, Izaaka i Jakubaoraz świętego i sprawiedliwego przyjaciela Chrystusowego Aazarza.Po modlitwie odpustu, o\ywiającej ponownie nadzieję nazmartwychwstanie i dającą bezgraniczną perspektywę ciągłości\ycia ludzkiego, następuje jeszcze jedna modlitwa: Wiecznajatwoja pamiat2 , dostobła\ennie i prisnopamiatnie bratie nasz( Wieczna i wiecznotrwała twoja pamięć, błogosławiony naszbracie ).Ksiądz powtarza tę modlitwę trzykrotnie, potem chórtrzykrotnie powtarza: Niech pamięć twoja będzie wiecznotr-1Je\eli nabo\eństwo koncelebruje archijerej, to wznosi on do Pana osobnąmodlitwę za spokój duszy zmarłego.346 XX.RYT POGRZEBOWYwała.Według św.Symeona z Tesalonik wyra\a to oficjalneuznanie dla zmarłego.Uroczysta recytacja oznacza, \e zmarłyznalazł spoczynek ze świętymi, \e jest godnym spadkobiercąich i ich wiary, jako \e stał w \yciu swoim na gruncie tej wiary.Właśnie w to wierzymy, śpiewając Wieczną pamięć , przeka-zując zmarłego w ręce wiecznie \yjącego Boga. Uznanie jestnaszą modlitwą na rzecz zmarłego, modlitwą odprowadzają-cych go jako zwycięzcę ku wiecznej radości w Panu.Modli-twa ta jest naszym darem dla zmarłego, który swe ciało i duszęprzekazuje Stwórcy1.Po po\egnalnej modlitwie uznania nadchodzi chwila od-dania przez nas ostatnich honorów zmarłemu.Ryt pogrzebowytak\e i tu wskazuje nam, w jaki sposób chrześcijanie powinni\egnać się ze zmarłym.Po\egnanie ma charakter bardzo dyna-micznej ekspresji ludzkich uczuć.Nasza rozłąka z bliznim, choćczasowa, gdy\ oczekujemy Zmartwychwstania umarłych, tojednak zawsze i dla wszystkich jest bolesna [ Pobierz całość w formacie PDF ]