[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.10.ArystokracjÄ… sÅ‚usznie tedy nazywa siÄ™ ta forma ustroju, o której roz-prawiaÅ‚em w poczÄ…tkowych wywodach16.Bo jedynie ustrój, który oddaje rzÄ…dy14PolitejÄ…, we wÅ‚aÅ›ciwym tego sÅ‚owa znaczeniu po prostu ustrój polityczny, oznacza u Arystotelesanadto specjalny rodzaj ustroju; por.ks.III, rozdz.5, § 2 i wyżej, rozdz.2, § 1; a także rozdz, 6, §2, 5; rozdz.7.15W ks.VIII i IX.16Por.ks.III, rozdz.5, i rozdz.10, § 7. 94ludziom bezwzglÄ™dnie najlepszym pod wzglÄ™dem moralnym, a nie dobrym tylkopod pewnym wzglÄ™dem, zasÅ‚uguje sprawiedliwie na miano arystokracji.Tylkow niej dobry czÅ‚owiek i dobry obywatel to po prostu to samo, podczas gdyw innych ustrojach ci, którzy za dobrych uchodzÄ…, sÄ… nimi tylko w stosunku doswej formy ustrojowej.SÄ… jednakowoż jeszcze pewne formy ustroju, którewykazujÄ… różnice zarówno w stosunku do oligarchii, jak i do tzw.politei.Dobiera siÄ™ tam bowiem przedstawicieli wÅ‚adzy nie tylkoze wzglÄ™du na ich bogactwo, ale i wartość moralnÄ….11.Ustrój taki różni siÄ™ od nich obu i nazywa siÄ™ arystokratyczny.Bo nawetw tych paÅ„stwach, w których praktykowanie cnoty nie jest przedmiotem troskiogólnej, sÄ… mimo to pewni ludzi szacowni i uznani za cnotliwych.Gdzie wiÄ™custrój uwzglÄ™dnia18 bogactwo, cnotÄ™ i lud, jak w Kartaginie19, tam jest onarystokratyczny, gdzie zaÅ›, jak w Lacedemonie, ma na wzglÄ™dzie tylko dwaczynniki, cnotÄ™ i lud, tam jest mieszanina dwóch form, panowania ludu i panowaniacnoty.Arystokracja zatem oprócz pierwszej, najlepszej formy, wykazuje jeszcze tedwa rodzaje; trzeci stanowiÄ… te ustroje, które od tzw.politei odchylajÄ… siÄ™ raczejku oligarchii.6.Politeja czyli mieszanina oligarchii i demokracji1.PozostajÄ… nam jeszcze do omówienia tzw.politeja i tyrania.PrzyjÄ™liÅ›my takiporzÄ…dek, choć ani politeja, ani omówiona dopiero co arystokracja nie sÄ…zwyrodniaÅ‚ymi formami, gdyż po prawdzie wszystkie te ustroje stanowiÄ… odchyleniaod najwÅ‚aÅ›ciwszego, a nastÄ™pnie dlatego, że liczy siÄ™ je Å‚Ä…cznie, choć tamte sÄ… ichodchyleniem, jak to w poczÄ…tkowych wywodach powiedziaÅ‚em20.O tyraniisÅ‚usznie wspominamy na koÅ„cu, ponieważ ze wszystkich ustrojów najmniej natÄ™ nazwÄ™ zasÅ‚uguje, a przecież nasze rozważania dotyczÄ… ustroju.Tyle o przy-czynach dla których taki porzÄ…dek przyjÄ™liÅ›my, z kolei przejdziemy do omó-wienia politei.2.Po wywodach poÅ›wiÄ™conych oligarchii i demokracji istota jej jaÅ›niejwystÄ™puje.Bo politeja jest to, krótko mówiÄ…c, mieszanina oligarchii i demokracji.ZwykÅ‚o siÄ™ zaÅ› nazywać politejami ustroje przechylajÄ…ce siÄ™ ku demokracji,natomiast arystokracjami ustroje skÅ‚aniajÄ…ce siÄ™ ku oligarchii, gdyż z wiÄ™kszymbogactwem idzie też w parze wyksztaÅ‚cenie i szlachectwo.Wchodzi tu nadtow rachubÄ™ ten wzglÄ…d, że bogaci posiadajÄ… już to, co dla niesprawiedliwych bywaprzyczynÄ… niegodziwoÅ›ci, i stÄ…d wÅ‚aÅ›nie zwÄ… ich wytwornymi i szlachetnymi orazznakomitymi.17Niektórzy wydawcy (tak i O.Immisch Aristoteles, Politica, post.F.Susemihlium rec.,Lipsiae 1909) proponujÄ… skreÅ›lenie jako wtrÄ™tu słów ujÄ™tych w ostry nawias, ze wzglÄ™du na poczÄ…tek § lL18OczywiÅ›cie przy wyborze urzÄ™dników.19Por.ks.II, rozdz.8, § 5.20Por.ks.III, rozdz.5, § 4. 953.Skoro tedy arystokracja chce oddać przewagÄ™ najlepszym spoÅ›ród obywateli,zatem i o oligarchii powiada siÄ™, że skÅ‚ada siÄ™ przeważnie z wytwornychi szlachetnych ludzi.Wydaje siÄ™ jednak rzeczÄ… niemożliwÄ…, żeby paÅ„stwo z ustrojemarystokratycznym, czyli paÅ„stwo, w którym najlepsi wÅ‚adajÄ…, nie miaÅ‚o posiadaćuporzÄ…dkowanych stosunków prawnych, a miaÅ‚oby je posiadać paÅ„stwo, w którymrzÄ…dzÄ… przewrotni, i znów podobnie, by paÅ„stwo, nie majÄ…ce praworzÄ…dnychstosunków, miaÅ‚o ustrój arystokratyczny, czyli by tam rzÄ…dzili najlepsi.A nie jestto praworzÄ…dność, gdy wprawdzie prawa sÄ… dobre, ale nie znajdujÄ… posÅ‚uchu.Dlatego jako jednÄ… cechÄ™ praworzÄ…dnoÅ›ci przyjąć należy posÅ‚uszeÅ„stwo wobecistniejÄ…cych praw; druga zaÅ› wyraża siÄ™ w tym, że prawa, którym obywatelepodlegajÄ…, sÄ… dobrze ujÄ™te (bo przecież można sÅ‚uchać także i zle ujÄ™tych praw).[JeÅ›li zaÅ› prawa sÄ… dobre, to] sÄ… tu możliwe dwie ewentualnoÅ›ci: albo sÄ… onemożliwie najlepsze w istniejÄ…cych warunkach, albo też bezwzglÄ™dnie najlepsze.4.Istota arystokracji zdaje siÄ™ leżeć w tym przede wszystkim, że siÄ™ godnoÅ›ciwedle cnoty rozdziela; bo cechÄ… znamiennÄ… arystokracji jest cnota, oligarchiibogactwo, a demokracji wolność.Zasada zaÅ›, że wola wiÄ™kszoÅ›ci rozstrzyga,obowiÄ…zuje wszÄ™dzie, bo i w oligarchii, i w arystokracji, i w demokracji, a mocrozstrzygajÄ…cÄ… ma to, co uchwali wiÄ™kszość biorÄ…cych udziaÅ‚ w zarzÄ…dzie paÅ„stwa.W wiÄ™kszoÅ›ci paÅ„stw chlubiÄ… siÄ™21 formÄ… ustrojowÄ… politei, bo oglÄ…dajÄ… siÄ™ jedynie namieszaninÄ™ zamożnych i ubogich, bogactwa i wolnoÅ›ci, a jednak niemal w wiÄ™kszoÅ›ciwypadków bogaci zdajÄ… siÄ™ zajmować miejsce wytwornych i szlachetnych.5.Skoro sÄ… trzy czynniki współzawodniczÄ…ce o równość [prawa] w paÅ„stwie:wolne urodzenie, bogactwo i cnota (czwarty bowiem, zwany szlachectwemtowarzyszy dwom ostatnim; jest przecież szlachectwo z dawna dziedziczonymbogactwem i cnotÄ…), wiÄ™c jasnÄ… jest rzeczÄ…, że mieszaninÄ™ dwóch skÅ‚adników:bogatych i ubogich, musi siÄ™ nazwać politejÄ…, a mieszaninÄ™ trzech arystokracjÄ…, i toprzed innymi formami ustrojowymi, z wyjÄ…tkiem prawdziwej i pierwszej22 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.10.ArystokracjÄ… sÅ‚usznie tedy nazywa siÄ™ ta forma ustroju, o której roz-prawiaÅ‚em w poczÄ…tkowych wywodach16.Bo jedynie ustrój, który oddaje rzÄ…dy14PolitejÄ…, we wÅ‚aÅ›ciwym tego sÅ‚owa znaczeniu po prostu ustrój polityczny, oznacza u Arystotelesanadto specjalny rodzaj ustroju; por.ks.III, rozdz.5, § 2 i wyżej, rozdz.2, § 1; a także rozdz, 6, §2, 5; rozdz.7.15W ks.VIII i IX.16Por.ks.III, rozdz.5, i rozdz.10, § 7. 94ludziom bezwzglÄ™dnie najlepszym pod wzglÄ™dem moralnym, a nie dobrym tylkopod pewnym wzglÄ™dem, zasÅ‚uguje sprawiedliwie na miano arystokracji.Tylkow niej dobry czÅ‚owiek i dobry obywatel to po prostu to samo, podczas gdyw innych ustrojach ci, którzy za dobrych uchodzÄ…, sÄ… nimi tylko w stosunku doswej formy ustrojowej.SÄ… jednakowoż jeszcze pewne formy ustroju, którewykazujÄ… różnice zarówno w stosunku do oligarchii, jak i do tzw.politei.Dobiera siÄ™ tam bowiem przedstawicieli wÅ‚adzy nie tylkoze wzglÄ™du na ich bogactwo, ale i wartość moralnÄ….11.Ustrój taki różni siÄ™ od nich obu i nazywa siÄ™ arystokratyczny.Bo nawetw tych paÅ„stwach, w których praktykowanie cnoty nie jest przedmiotem troskiogólnej, sÄ… mimo to pewni ludzi szacowni i uznani za cnotliwych.Gdzie wiÄ™custrój uwzglÄ™dnia18 bogactwo, cnotÄ™ i lud, jak w Kartaginie19, tam jest onarystokratyczny, gdzie zaÅ›, jak w Lacedemonie, ma na wzglÄ™dzie tylko dwaczynniki, cnotÄ™ i lud, tam jest mieszanina dwóch form, panowania ludu i panowaniacnoty.Arystokracja zatem oprócz pierwszej, najlepszej formy, wykazuje jeszcze tedwa rodzaje; trzeci stanowiÄ… te ustroje, które od tzw.politei odchylajÄ… siÄ™ raczejku oligarchii.6.Politeja czyli mieszanina oligarchii i demokracji1.PozostajÄ… nam jeszcze do omówienia tzw.politeja i tyrania.PrzyjÄ™liÅ›my takiporzÄ…dek, choć ani politeja, ani omówiona dopiero co arystokracja nie sÄ…zwyrodniaÅ‚ymi formami, gdyż po prawdzie wszystkie te ustroje stanowiÄ… odchyleniaod najwÅ‚aÅ›ciwszego, a nastÄ™pnie dlatego, że liczy siÄ™ je Å‚Ä…cznie, choć tamte sÄ… ichodchyleniem, jak to w poczÄ…tkowych wywodach powiedziaÅ‚em20.O tyraniisÅ‚usznie wspominamy na koÅ„cu, ponieważ ze wszystkich ustrojów najmniej natÄ™ nazwÄ™ zasÅ‚uguje, a przecież nasze rozważania dotyczÄ… ustroju.Tyle o przy-czynach dla których taki porzÄ…dek przyjÄ™liÅ›my, z kolei przejdziemy do omó-wienia politei.2.Po wywodach poÅ›wiÄ™conych oligarchii i demokracji istota jej jaÅ›niejwystÄ™puje.Bo politeja jest to, krótko mówiÄ…c, mieszanina oligarchii i demokracji.ZwykÅ‚o siÄ™ zaÅ› nazywać politejami ustroje przechylajÄ…ce siÄ™ ku demokracji,natomiast arystokracjami ustroje skÅ‚aniajÄ…ce siÄ™ ku oligarchii, gdyż z wiÄ™kszymbogactwem idzie też w parze wyksztaÅ‚cenie i szlachectwo.Wchodzi tu nadtow rachubÄ™ ten wzglÄ…d, że bogaci posiadajÄ… już to, co dla niesprawiedliwych bywaprzyczynÄ… niegodziwoÅ›ci, i stÄ…d wÅ‚aÅ›nie zwÄ… ich wytwornymi i szlachetnymi orazznakomitymi.17Niektórzy wydawcy (tak i O.Immisch Aristoteles, Politica, post.F.Susemihlium rec.,Lipsiae 1909) proponujÄ… skreÅ›lenie jako wtrÄ™tu słów ujÄ™tych w ostry nawias, ze wzglÄ™du na poczÄ…tek § lL18OczywiÅ›cie przy wyborze urzÄ™dników.19Por.ks.II, rozdz.8, § 5.20Por.ks.III, rozdz.5, § 4. 953.Skoro tedy arystokracja chce oddać przewagÄ™ najlepszym spoÅ›ród obywateli,zatem i o oligarchii powiada siÄ™, że skÅ‚ada siÄ™ przeważnie z wytwornychi szlachetnych ludzi.Wydaje siÄ™ jednak rzeczÄ… niemożliwÄ…, żeby paÅ„stwo z ustrojemarystokratycznym, czyli paÅ„stwo, w którym najlepsi wÅ‚adajÄ…, nie miaÅ‚o posiadaćuporzÄ…dkowanych stosunków prawnych, a miaÅ‚oby je posiadać paÅ„stwo, w którymrzÄ…dzÄ… przewrotni, i znów podobnie, by paÅ„stwo, nie majÄ…ce praworzÄ…dnychstosunków, miaÅ‚o ustrój arystokratyczny, czyli by tam rzÄ…dzili najlepsi.A nie jestto praworzÄ…dność, gdy wprawdzie prawa sÄ… dobre, ale nie znajdujÄ… posÅ‚uchu.Dlatego jako jednÄ… cechÄ™ praworzÄ…dnoÅ›ci przyjąć należy posÅ‚uszeÅ„stwo wobecistniejÄ…cych praw; druga zaÅ› wyraża siÄ™ w tym, że prawa, którym obywatelepodlegajÄ…, sÄ… dobrze ujÄ™te (bo przecież można sÅ‚uchać także i zle ujÄ™tych praw).[JeÅ›li zaÅ› prawa sÄ… dobre, to] sÄ… tu możliwe dwie ewentualnoÅ›ci: albo sÄ… onemożliwie najlepsze w istniejÄ…cych warunkach, albo też bezwzglÄ™dnie najlepsze.4.Istota arystokracji zdaje siÄ™ leżeć w tym przede wszystkim, że siÄ™ godnoÅ›ciwedle cnoty rozdziela; bo cechÄ… znamiennÄ… arystokracji jest cnota, oligarchiibogactwo, a demokracji wolność.Zasada zaÅ›, że wola wiÄ™kszoÅ›ci rozstrzyga,obowiÄ…zuje wszÄ™dzie, bo i w oligarchii, i w arystokracji, i w demokracji, a mocrozstrzygajÄ…cÄ… ma to, co uchwali wiÄ™kszość biorÄ…cych udziaÅ‚ w zarzÄ…dzie paÅ„stwa.W wiÄ™kszoÅ›ci paÅ„stw chlubiÄ… siÄ™21 formÄ… ustrojowÄ… politei, bo oglÄ…dajÄ… siÄ™ jedynie namieszaninÄ™ zamożnych i ubogich, bogactwa i wolnoÅ›ci, a jednak niemal w wiÄ™kszoÅ›ciwypadków bogaci zdajÄ… siÄ™ zajmować miejsce wytwornych i szlachetnych.5.Skoro sÄ… trzy czynniki współzawodniczÄ…ce o równość [prawa] w paÅ„stwie:wolne urodzenie, bogactwo i cnota (czwarty bowiem, zwany szlachectwemtowarzyszy dwom ostatnim; jest przecież szlachectwo z dawna dziedziczonymbogactwem i cnotÄ…), wiÄ™c jasnÄ… jest rzeczÄ…, że mieszaninÄ™ dwóch skÅ‚adników:bogatych i ubogich, musi siÄ™ nazwać politejÄ…, a mieszaninÄ™ trzech arystokracjÄ…, i toprzed innymi formami ustrojowymi, z wyjÄ…tkiem prawdziwej i pierwszej22 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]