[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.55 - 56.67Zasada rzecz podobnÄ… poznajemy rzeczÄ… podobnÄ…" byÅ‚awyznawana przez wielu filozofów starożytnoÅ›ci.Platon nadawaÅ‚jej formÄ™ bardziej subtelnÄ….Por.Tim.45 B n.Nie wyprowadzaÅ‚ zniej jednak swej teorii duszy przeciwnie niż zdaje siÄ™ tu twierdzićArystoteles.68WedÅ‚ug Simpliciusa (545, 23) ¤± ÀµÁ¯ ƹ»¿Ã¿Æ¯±Â sÄ…wykÅ‚adami Platona, które Arystoteles nazywa ¤± ¬³Á±Æ± ´Ì³µ±Ä±( doktryna niepisana") (Phys.IV, 2, 209 b 14 - 15).Za nim idÄ…Bernays, E.Hitz, Ed.Zeller, L.Robin, D.Ross i inni.Zellerdodaje, że ¬³Á±Æ± ´Ì³µ±Ä± może znaczyć także uwagidyskusyjne nie wydane".PrzyjmujÄ… ten poglÄ…d Rodier, Ravaisson(I, 64), Gentile (146), Stenzel (95), H.D.Saffrey i inni.ChernisssÄ…dzi, że ¤± ÀµÁ¯ ƹ»¿Ã¿Æ¯±Â jest zagubionym dialogiemArystotelesa.Tego zdania byli Simplicius (28, 7 - 9) i Philoponos(75, 34 - 76).Cherniss dodaje, że koncepcja wzmiankowana przezArystotelesa pochodzi od Ksenokratesa, ucznia i nastÄ™pcy Platonaw Akademii (Cherniss, 1944, 565 - 580: 1945, 14).H.D.Saffrey utrzymuje, że sÅ‚owa zacytowane przezArystotelesa sÄ… wziÄ™te z dialogu Arystotelesa µÁ¯ ƹ»¿Ã¿Æ¯±Â,lecz że koncepcja w nich wyrażona przedstawia poglÄ…dywyznawane przez Platona w dojrzaÅ‚ym wieku (Saffrey, 1955, 2 -11, 24 - 25).WedÅ‚ug P.Kucharskiego koncepcja.o której mowa, nie pochodziÅ‚a od Platona, lecz odpitagorejczyków (1952, passim).Możemy przyjąć, że dzieÅ‚o, o którym Arystoteles mówi, jestjego dialogiem µÁ¯ ƹ»¿Ã¿Æ¯±Â.Co siÄ™ tyczy samej doktryny wnim wyrażonej, spór ma maÅ‚e znaczenie, bo pewne jest, że Platonpod koniec życia bardzo siÄ™ zbliżyÅ‚ do pitagoreizmu.69Jak należy rozumieć sÅ‚owa ±ÅÄÌ Ä¿ ¾É¿½ (b 19) oraz ı ´'±»»¬ ̵¿¹¿ÄÁÌÀÉ (b 21)? Rodier (53 - 57), który cytuje dlapoparcia swego zdania Philoponosa (77, 50, 23 - 27), utrzymuje,że przez ±ÅÄÌ Ä¿ ¶Æ¿½ należy rozumieć zwierzÄ™ w ogóle" czyli Rodzaj ZwierzÄ™", sÅ‚owa zaÅ› ı ´' ¬»»± oznaczajÄ… już to gatunkizwierzÄ…t podporzÄ…dkowane idei zwierzÄ™", już to zwierzÄ™taposzczególne.WiÄ™kszość autorów zarówno starożytnych, jak iwspółczesnych rozumie przez ±ÅÄÌ Ä¿ ¶Î¿½ ideÄ™ WszechÅ›wiata,którÄ… Platon nazywa zwierzÄ™ciem istniejÄ…cym samym w sobie,przedmiot intelektualny (½¿·Ä̽) intuicyjnie poznawalny.Przez ı´' ±»»¬ rozumiejÄ… rzeczy, które istniejÄ… pojedynczo i stanowiÄ…przedmiot nauki (µÀ¹ÃķĬ, mniemania (´¿¾±ÃĬ) i wrażeÅ„zmysÅ‚owych (±¹Ã¸·Ä¬).Rzeczy pojedyncze sÄ… podobnie skonstruowane, jak ı ½¿·Ä¬,od których zależą, i one bowiem skÅ‚adajÄ… siÄ™ z elementumaterialnego oraz jednostki" jako elementu formalnego.Takmniej wiÄ™cej pojmuje rzeczy Simplicius (29, 15), Themistius(21,10), Sophonias (13, 3n.), Trendelenburg (187), Tricot (s.19,nota 3), Hicks (222 - 223).70Nauka postÄ™puje prostÄ… drogÄ… od zasady do konkluzji idlatego jest podobna do Diady.Mniemanie, które prowadziczasem do prawdy, czasem do faÅ‚szu, można przyrównać doTriady.Wrażenie zmysÅ‚owe, którego rzeczÄ… jest postrzegać ciaÅ‚a,można przedstawić za pomocÄ… liczby 4, czyli Tetrady, bo tawÅ‚aÅ›nie liczba jest wÅ‚aÅ›ciwa dla objÄ™toÅ›ci cechujÄ…cej ciaÅ‚o.Por.Simplicius (29, 4), Themistius (21, 17), Plato (Tim.37 B; Republ.VI, 509 D n.; VII, 533 n.).71W ostatnim okresie ewolucji filozoficznej Platon utożsamiaÅ‚idee z liczbami (Phileb.16 C n.; Met.A, M, N.zwÅ‚aszcza 991 b 9;992 b 16; 1081 a 7).Zeller sÄ…dziÅ‚, że liczby sÄ… dla Platonasymbolami idei; Robin (1908, 455) że sÄ… one ich wzorami(exemplaires).Obie te teorie nie zgadzajÄ… siÄ™ ze Å›wiadectwemArystotelesa (D.Ross).Liczb-idei nie należy utożsamiać z liczbami matematycznymi,które różniÄ… siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… iloÅ›ciowo i dlatego można jedodawać (Ãŵ²»·Ä±¯).Przeciwnie, miÄ™dzy liczbami-ideamizachodzÄ… różnice jakoÅ›ciowe i pojÄ™ciowe, wskutek czego niemożna ich dodawać, można je tylko hierarchiczniepodporzÄ…dkowywać.72TeoriÄ™ tÄ™ przyjmowaÅ‚ Ksenokrates.Por.Heinze(Xenocrates, 181); Simplicius (30, 4), Philoponos (81, 25), Aetius(Plac.2, 386), Plutarch (De animae procreatione, 1012 d).De an.I, 408 b 32 - 409 a 30.73Simplicius (30, 28) mówi.że starożytni fizycy uważalizasady za cielesne.zaÅ› pitagorejczycy i Platon za bezcielesne.Podobnie utrzymuje Philoponos.Por.Trendelenburg (193).74WedÅ‚ug Simpliciusa byli to Empedokles i Anaksagoras(Simplicius 30, 30).75Jest to aluzja do teorii Heraklita, którÄ… Arystoteles niżejrozwija szerzej (405 a 25 - 29).76SÅ‚owa µ¬»¹Ãı ¬Ãε±Ä¿½, ¬Ãɵ±ÄÎıĿ½ (a 27) nieoznaczajÄ… tutaj niematerialnoÅ›ci Å›ciÅ›le wziÄ™tej, czyli duchowej(przeciwnie niż sÄ…dziÅ‚ Themistius: 24, 17), lecz niematerialnośćwzglÄ™dnÄ…, która jest wÅ‚aÅ›ciwa ciaÅ‚om bardziej subtelnym.W tymznaczeniu nawet wiatr jest bezcielesny (Phys.IV, 4.212 a 12; 8,215 b 5).77Themistius (23, 20) sadzi, że sÅ‚owo ÀÁÎÄÉ posiada w tymmiejscu znaczenie przestrzenne [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.55 - 56.67Zasada rzecz podobnÄ… poznajemy rzeczÄ… podobnÄ…" byÅ‚awyznawana przez wielu filozofów starożytnoÅ›ci.Platon nadawaÅ‚jej formÄ™ bardziej subtelnÄ….Por.Tim.45 B n.Nie wyprowadzaÅ‚ zniej jednak swej teorii duszy przeciwnie niż zdaje siÄ™ tu twierdzićArystoteles.68WedÅ‚ug Simpliciusa (545, 23) ¤± ÀµÁ¯ ƹ»¿Ã¿Æ¯±Â sÄ…wykÅ‚adami Platona, które Arystoteles nazywa ¤± ¬³Á±Æ± ´Ì³µ±Ä±( doktryna niepisana") (Phys.IV, 2, 209 b 14 - 15).Za nim idÄ…Bernays, E.Hitz, Ed.Zeller, L.Robin, D.Ross i inni.Zellerdodaje, że ¬³Á±Æ± ´Ì³µ±Ä± może znaczyć także uwagidyskusyjne nie wydane".PrzyjmujÄ… ten poglÄ…d Rodier, Ravaisson(I, 64), Gentile (146), Stenzel (95), H.D.Saffrey i inni.ChernisssÄ…dzi, że ¤± ÀµÁ¯ ƹ»¿Ã¿Æ¯±Â jest zagubionym dialogiemArystotelesa.Tego zdania byli Simplicius (28, 7 - 9) i Philoponos(75, 34 - 76).Cherniss dodaje, że koncepcja wzmiankowana przezArystotelesa pochodzi od Ksenokratesa, ucznia i nastÄ™pcy Platonaw Akademii (Cherniss, 1944, 565 - 580: 1945, 14).H.D.Saffrey utrzymuje, że sÅ‚owa zacytowane przezArystotelesa sÄ… wziÄ™te z dialogu Arystotelesa µÁ¯ ƹ»¿Ã¿Æ¯±Â,lecz że koncepcja w nich wyrażona przedstawia poglÄ…dywyznawane przez Platona w dojrzaÅ‚ym wieku (Saffrey, 1955, 2 -11, 24 - 25).WedÅ‚ug P.Kucharskiego koncepcja.o której mowa, nie pochodziÅ‚a od Platona, lecz odpitagorejczyków (1952, passim).Możemy przyjąć, że dzieÅ‚o, o którym Arystoteles mówi, jestjego dialogiem µÁ¯ ƹ»¿Ã¿Æ¯±Â.Co siÄ™ tyczy samej doktryny wnim wyrażonej, spór ma maÅ‚e znaczenie, bo pewne jest, że Platonpod koniec życia bardzo siÄ™ zbliżyÅ‚ do pitagoreizmu.69Jak należy rozumieć sÅ‚owa ±ÅÄÌ Ä¿ ¾É¿½ (b 19) oraz ı ´'±»»¬ ̵¿¹¿ÄÁÌÀÉ (b 21)? Rodier (53 - 57), który cytuje dlapoparcia swego zdania Philoponosa (77, 50, 23 - 27), utrzymuje,że przez ±ÅÄÌ Ä¿ ¶Æ¿½ należy rozumieć zwierzÄ™ w ogóle" czyli Rodzaj ZwierzÄ™", sÅ‚owa zaÅ› ı ´' ¬»»± oznaczajÄ… już to gatunkizwierzÄ…t podporzÄ…dkowane idei zwierzÄ™", już to zwierzÄ™taposzczególne.WiÄ™kszość autorów zarówno starożytnych, jak iwspółczesnych rozumie przez ±ÅÄÌ Ä¿ ¶Î¿½ ideÄ™ WszechÅ›wiata,którÄ… Platon nazywa zwierzÄ™ciem istniejÄ…cym samym w sobie,przedmiot intelektualny (½¿·Ä̽) intuicyjnie poznawalny.Przez ı´' ±»»¬ rozumiejÄ… rzeczy, które istniejÄ… pojedynczo i stanowiÄ…przedmiot nauki (µÀ¹ÃķĬ, mniemania (´¿¾±ÃĬ) i wrażeÅ„zmysÅ‚owych (±¹Ã¸·Ä¬).Rzeczy pojedyncze sÄ… podobnie skonstruowane, jak ı ½¿·Ä¬,od których zależą, i one bowiem skÅ‚adajÄ… siÄ™ z elementumaterialnego oraz jednostki" jako elementu formalnego.Takmniej wiÄ™cej pojmuje rzeczy Simplicius (29, 15), Themistius(21,10), Sophonias (13, 3n.), Trendelenburg (187), Tricot (s.19,nota 3), Hicks (222 - 223).70Nauka postÄ™puje prostÄ… drogÄ… od zasady do konkluzji idlatego jest podobna do Diady.Mniemanie, które prowadziczasem do prawdy, czasem do faÅ‚szu, można przyrównać doTriady.Wrażenie zmysÅ‚owe, którego rzeczÄ… jest postrzegać ciaÅ‚a,można przedstawić za pomocÄ… liczby 4, czyli Tetrady, bo tawÅ‚aÅ›nie liczba jest wÅ‚aÅ›ciwa dla objÄ™toÅ›ci cechujÄ…cej ciaÅ‚o.Por.Simplicius (29, 4), Themistius (21, 17), Plato (Tim.37 B; Republ.VI, 509 D n.; VII, 533 n.).71W ostatnim okresie ewolucji filozoficznej Platon utożsamiaÅ‚idee z liczbami (Phileb.16 C n.; Met.A, M, N.zwÅ‚aszcza 991 b 9;992 b 16; 1081 a 7).Zeller sÄ…dziÅ‚, że liczby sÄ… dla Platonasymbolami idei; Robin (1908, 455) że sÄ… one ich wzorami(exemplaires).Obie te teorie nie zgadzajÄ… siÄ™ ze Å›wiadectwemArystotelesa (D.Ross).Liczb-idei nie należy utożsamiać z liczbami matematycznymi,które różniÄ… siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… iloÅ›ciowo i dlatego można jedodawać (Ãŵ²»·Ä±¯).Przeciwnie, miÄ™dzy liczbami-ideamizachodzÄ… różnice jakoÅ›ciowe i pojÄ™ciowe, wskutek czego niemożna ich dodawać, można je tylko hierarchiczniepodporzÄ…dkowywać.72TeoriÄ™ tÄ™ przyjmowaÅ‚ Ksenokrates.Por.Heinze(Xenocrates, 181); Simplicius (30, 4), Philoponos (81, 25), Aetius(Plac.2, 386), Plutarch (De animae procreatione, 1012 d).De an.I, 408 b 32 - 409 a 30.73Simplicius (30, 28) mówi.że starożytni fizycy uważalizasady za cielesne.zaÅ› pitagorejczycy i Platon za bezcielesne.Podobnie utrzymuje Philoponos.Por.Trendelenburg (193).74WedÅ‚ug Simpliciusa byli to Empedokles i Anaksagoras(Simplicius 30, 30).75Jest to aluzja do teorii Heraklita, którÄ… Arystoteles niżejrozwija szerzej (405 a 25 - 29).76SÅ‚owa µ¬»¹Ãı ¬Ãε±Ä¿½, ¬Ãɵ±ÄÎıĿ½ (a 27) nieoznaczajÄ… tutaj niematerialnoÅ›ci Å›ciÅ›le wziÄ™tej, czyli duchowej(przeciwnie niż sÄ…dziÅ‚ Themistius: 24, 17), lecz niematerialnośćwzglÄ™dnÄ…, która jest wÅ‚aÅ›ciwa ciaÅ‚om bardziej subtelnym.W tymznaczeniu nawet wiatr jest bezcielesny (Phys.IV, 4.212 a 12; 8,215 b 5).77Themistius (23, 20) sadzi, że sÅ‚owo ÀÁÎÄÉ posiada w tymmiejscu znaczenie przestrzenne [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]