[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Koszt kapitaÅ‚u (wartość oczekiwana przez wÅ‚aÅ›ciciela kapitaÅ‚u) jest istotnyz punktu widzenia jednostki samorzÄ…du terytorialnego jako caÅ‚oÅ›ci; istotny jesttakże w przypadku przedsiÄ™wzięć i projektów realizowanych wspólnie z innymipodmiotami, takimi jak przedsiÄ™biorcy, fundusze inwestycyjne lub inne jednostkisamorzÄ…du terytorialnego.W praktyce funkcjonowania jednostek samorzÄ…duterytorialnego można tak ksztaÅ‚tować strukturÄ™ kapitaÅ‚owÄ… finansujÄ…cÄ… majÄ…teki dziaÅ‚alność jednostki samorzÄ…du terytorialnego, aby maksymalizować efek­tywność i korzyÅ›ci uzyskiwane z tego tytuÅ‚u.W polskich warunkach barierÄ… jestjednak jednoroczność procesu budżetowego oraz niechęć do strategicznegoi Å›rednioterminowego podejÅ›cia przy podejmowaniu decyzji finansowych (ka-dencyjność organów wykonawczych i stanowiÄ…cych).Ponadto Å‚atwiejszy mógÅ‚by40Zob.także M.Mackiewicz, W.MisiÄ…g, M.Tomalak SamorzÄ…dowa kasa, czyli na co idÄ…pieniÄ…dze w gminach, powiatach i województwach, Alinex, Warszawa 2003, s.125-135.176 być dobór odpowiednich instrumentów finansujÄ…cych potrzeby samorzÄ…du- inne wymagania bÄ™dÄ… w przypadku finansowania przejÅ›ciowego deficytu,a inne w przypadku finansowania dÅ‚ugoterminowych projektów i przedsiÄ™­wzięć inwestycyjnych.Sposób finansowania dziaÅ‚alnoÅ›ci samorzÄ…du jest ważnydla racjonalizacji kosztów zwiÄ…zanych z wykorzystaniem dÅ‚ugu w finansowaniuzadaÅ„.Dokonywanie przez jednostki samorzÄ…du terytorialnego wydatków publicz­nych, które nie majÄ… pokrycia w dochodach budżetowych, powoduje koniecz­ność zaciÄ…gania zobowiÄ…zaÅ„.Brak możliwoÅ›ci spÅ‚aty tychże zobowiÄ…zaÅ„ nakoniec roku budżetowego kreuje w sposób skumulowany dÅ‚ug (zobowiÄ…zania).MożliwoÅ›ci finansowania wydatków nieznajdujÄ…cych pokrycia w planowanychdochodach jednostki samorzÄ…du jest stosunkowo dużo, ale głównym zródÅ‚emjest kredyt bankowy, pożyczka, obligacje, papiery dÅ‚użne, inne zobowiÄ…zania(wymagalne i niewymagalne).DÅ‚ug w postaci kapitaÅ‚u obcego to wielkość Å›rodków finansowych posta­wionych do dyspozycji jednostki samorzÄ…du terytorialnego na czas ograniczonyprzez jego wÅ‚aÅ›cicieli.Oznacza to, że wykorzystanie tego rodzaju zródeÅ‚ finan­sowania jest ograniczone przez okreÅ›lony termin jego zwrotu.Dla zarzÄ…dzania finansami samorzÄ…dowymi istotne jest opracowanie pro­cedur pomiaru dÅ‚ugu, ale też zarzÄ…dzania dÅ‚ugiem.DÅ‚ugiem zarzÄ…dza siÄ™ w pro­cesie operacyjnym (zarzÄ…dzanie bieżące), czyli w okresie o krótkim horyzoncie,jak również w ujÄ™ciu dÅ‚ugookresowym.DÅ‚ug powinien być precyzyjnie zapla­nowany z punktu widzenia czasu wystÄ…pienia potrzeb finansowych oraz analizyjego kosztów, dywersyfikacji zwiÄ…zanego z tym ryzyka czy też zwrotnoÅ›ci.ZarzÄ…dzanie dÅ‚ugiem w jednostce samorzÄ…du terytorialnego można zdefi­niować jako te wszystkie dziaÅ‚ania, które wiążą siÄ™ z pozyskiwaniem, obsÅ‚ugÄ…oraz spÅ‚atÄ… dÅ‚ugu.Podstawowe cele zarzÄ…dzania dÅ‚ugiem to41:" finansowanie zadaÅ„, na które brak jest pokrycia w dochodach jednostkisamorzÄ…du terytorialnego," minimalizacja ryzyka finansowego," minimalizacja kosztów zwiÄ…zanych z wykorzystaniem dÅ‚ugu przez jed­nostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnego," minimalizacja ryzyka utraty pÅ‚ynnoÅ›ci oraz niewypÅ‚acalnoÅ›ci jednostkisamorzÄ…du terytorialnego.ZarzÄ…dzanie dÅ‚ugiem w ujÄ™ciu krótkoterminowym i dÅ‚ugoterminowym jestróżne; inaczej rozÅ‚ożony jest ciężar istotnoÅ›ci poszczególnych problemów zwiÄ…­zanych z zarzÄ…dzaniem.Główne problemy zarzÄ…dzania dÅ‚ugiem krótkotermi­nowym, który wykorzystywany jest przede wszystkim w finansowaniu przejÅ›­ciowego deficytu budżetowego, to:" zapewnienie ciÄ…gÅ‚oÅ›ci finansowania zadaÅ„ zaplanowanych w budżeciejednostki samorzÄ…du terytorialnego w danym roku;41Por.M.Dylewski Kierunki zarzÄ…dzania dÅ‚ugiem jednostek samorzÄ…du terytorialnego - analizai podstawy metodologiczne,  Finanse Komunalne" 2003, nr 6, s.49-60.177 " wybór zródÅ‚a finansowania i okreÅ›lenie jego wysokoÅ›ci zgodnie z upoważ­nieniami organu stanowiÄ…cego;" okreÅ›lenie okresu wykorzystywania dÅ‚ugu krótkoterminowego ze wzglÄ™duna konieczność przeprowadzenia procedur wyboru dawcy kapitaÅ‚u (problemzamówieÅ„ publicznych);" dopasowanie realizacji dochodów i wydatków do rzeczywistych możliwo­Å›ci pokrycia przejÅ›ciowego deficytu budżetowego; istotna jest taka hierarchizacjapokrywania wydatków z tytuÅ‚u realizacji poszczególnych zadaÅ„, aby zminimali­zować skutki niepokojów i niezadowolenia spoÅ‚ecznego oraz maksymalizowaćefekty ekonomiczne, ale także polityczne;" wykorzystanie dÅ‚ugu krótkoterminowego w takim zakresie, aby nie prze­kroczyć limitu kosztów przewidzianych na obsÅ‚ugÄ™ dÅ‚ugu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odbijak.htw.pl