[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Koszt kapitału (wartość oczekiwana przez właściciela kapitału) jest istotnyz punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego jako całości; istotny jesttakże w przypadku przedsięwzięć i projektów realizowanych wspólnie z innymipodmiotami, takimi jak przedsiębiorcy, fundusze inwestycyjne lub inne jednostkisamorządu terytorialnego.W praktyce funkcjonowania jednostek samorząduterytorialnego można tak kształtować strukturę kapitałową finansującą mająteki działalność jednostki samorządu terytorialnego, aby maksymalizować efektywność i korzyści uzyskiwane z tego tytułu.W polskich warunkach barierą jestjednak jednoroczność procesu budżetowego oraz niechęć do strategicznegoi średnioterminowego podejścia przy podejmowaniu decyzji finansowych (ka-dencyjność organów wykonawczych i stanowiących).Ponadto łatwiejszy mógłby40Zob.także M.Mackiewicz, W.Misiąg, M.Tomalak Samorządowa kasa, czyli na co idąpieniądze w gminach, powiatach i województwach, Alinex, Warszawa 2003, s.125-135.176być dobór odpowiednich instrumentów finansujących potrzeby samorządu- inne wymagania będą w przypadku finansowania przejściowego deficytu,a inne w przypadku finansowania długoterminowych projektów i przedsięwzięć inwestycyjnych.Sposób finansowania działalności samorządu jest ważnydla racjonalizacji kosztów związanych z wykorzystaniem długu w finansowaniuzadań.Dokonywanie przez jednostki samorządu terytorialnego wydatków publicznych, które nie mają pokrycia w dochodach budżetowych, powoduje konieczność zaciągania zobowiązań.Brak możliwości spłaty tychże zobowiązań nakoniec roku budżetowego kreuje w sposób skumulowany dług (zobowiązania).Możliwości finansowania wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanychdochodach jednostki samorządu jest stosunkowo dużo, ale głównym zródłemjest kredyt bankowy, pożyczka, obligacje, papiery dłużne, inne zobowiązania(wymagalne i niewymagalne).Dług w postaci kapitału obcego to wielkość środków finansowych postawionych do dyspozycji jednostki samorządu terytorialnego na czas ograniczonyprzez jego właścicieli.Oznacza to, że wykorzystanie tego rodzaju zródeł finansowania jest ograniczone przez określony termin jego zwrotu.Dla zarządzania finansami samorządowymi istotne jest opracowanie procedur pomiaru długu, ale też zarządzania długiem.Długiem zarządza się w procesie operacyjnym (zarządzanie bieżące), czyli w okresie o krótkim horyzoncie,jak również w ujęciu długookresowym.Dług powinien być precyzyjnie zaplanowany z punktu widzenia czasu wystąpienia potrzeb finansowych oraz analizyjego kosztów, dywersyfikacji związanego z tym ryzyka czy też zwrotności.Zarządzanie długiem w jednostce samorządu terytorialnego można zdefiniować jako te wszystkie działania, które wiążą się z pozyskiwaniem, obsługąoraz spłatą długu.Podstawowe cele zarządzania długiem to41:" finansowanie zadań, na które brak jest pokrycia w dochodach jednostkisamorządu terytorialnego," minimalizacja ryzyka finansowego," minimalizacja kosztów związanych z wykorzystaniem długu przez jednostkę samorządu terytorialnego," minimalizacja ryzyka utraty płynności oraz niewypłacalności jednostkisamorządu terytorialnego.Zarządzanie długiem w ujęciu krótkoterminowym i długoterminowym jestróżne; inaczej rozłożony jest ciężar istotności poszczególnych problemów związanych z zarządzaniem.Główne problemy zarządzania długiem krótkoterminowym, który wykorzystywany jest przede wszystkim w finansowaniu przejściowego deficytu budżetowego, to:" zapewnienie ciągłości finansowania zadań zaplanowanych w budżeciejednostki samorządu terytorialnego w danym roku;41Por.M.Dylewski Kierunki zarządzania długiem jednostek samorządu terytorialnego - analizai podstawy metodologiczne, Finanse Komunalne" 2003, nr 6, s.49-60.177" wybór zródła finansowania i określenie jego wysokości zgodnie z upoważnieniami organu stanowiącego;" określenie okresu wykorzystywania długu krótkoterminowego ze względuna konieczność przeprowadzenia procedur wyboru dawcy kapitału (problemzamówień publicznych);" dopasowanie realizacji dochodów i wydatków do rzeczywistych możliwości pokrycia przejściowego deficytu budżetowego; istotna jest taka hierarchizacjapokrywania wydatków z tytułu realizacji poszczególnych zadań, aby zminimalizować skutki niepokojów i niezadowolenia społecznego oraz maksymalizowaćefekty ekonomiczne, ale także polityczne;" wykorzystanie długu krótkoterminowego w takim zakresie, aby nie przekroczyć limitu kosztów przewidzianych na obsługę długu [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Koszt kapitału (wartość oczekiwana przez właściciela kapitału) jest istotnyz punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego jako całości; istotny jesttakże w przypadku przedsięwzięć i projektów realizowanych wspólnie z innymipodmiotami, takimi jak przedsiębiorcy, fundusze inwestycyjne lub inne jednostkisamorządu terytorialnego.W praktyce funkcjonowania jednostek samorząduterytorialnego można tak kształtować strukturę kapitałową finansującą mająteki działalność jednostki samorządu terytorialnego, aby maksymalizować efektywność i korzyści uzyskiwane z tego tytułu.W polskich warunkach barierą jestjednak jednoroczność procesu budżetowego oraz niechęć do strategicznegoi średnioterminowego podejścia przy podejmowaniu decyzji finansowych (ka-dencyjność organów wykonawczych i stanowiących).Ponadto łatwiejszy mógłby40Zob.także M.Mackiewicz, W.Misiąg, M.Tomalak Samorządowa kasa, czyli na co idąpieniądze w gminach, powiatach i województwach, Alinex, Warszawa 2003, s.125-135.176być dobór odpowiednich instrumentów finansujących potrzeby samorządu- inne wymagania będą w przypadku finansowania przejściowego deficytu,a inne w przypadku finansowania długoterminowych projektów i przedsięwzięć inwestycyjnych.Sposób finansowania działalności samorządu jest ważnydla racjonalizacji kosztów związanych z wykorzystaniem długu w finansowaniuzadań.Dokonywanie przez jednostki samorządu terytorialnego wydatków publicznych, które nie mają pokrycia w dochodach budżetowych, powoduje konieczność zaciągania zobowiązań.Brak możliwości spłaty tychże zobowiązań nakoniec roku budżetowego kreuje w sposób skumulowany dług (zobowiązania).Możliwości finansowania wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanychdochodach jednostki samorządu jest stosunkowo dużo, ale głównym zródłemjest kredyt bankowy, pożyczka, obligacje, papiery dłużne, inne zobowiązania(wymagalne i niewymagalne).Dług w postaci kapitału obcego to wielkość środków finansowych postawionych do dyspozycji jednostki samorządu terytorialnego na czas ograniczonyprzez jego właścicieli.Oznacza to, że wykorzystanie tego rodzaju zródeł finansowania jest ograniczone przez określony termin jego zwrotu.Dla zarządzania finansami samorządowymi istotne jest opracowanie procedur pomiaru długu, ale też zarządzania długiem.Długiem zarządza się w procesie operacyjnym (zarządzanie bieżące), czyli w okresie o krótkim horyzoncie,jak również w ujęciu długookresowym.Dług powinien być precyzyjnie zaplanowany z punktu widzenia czasu wystąpienia potrzeb finansowych oraz analizyjego kosztów, dywersyfikacji związanego z tym ryzyka czy też zwrotności.Zarządzanie długiem w jednostce samorządu terytorialnego można zdefiniować jako te wszystkie działania, które wiążą się z pozyskiwaniem, obsługąoraz spłatą długu.Podstawowe cele zarządzania długiem to41:" finansowanie zadań, na które brak jest pokrycia w dochodach jednostkisamorządu terytorialnego," minimalizacja ryzyka finansowego," minimalizacja kosztów związanych z wykorzystaniem długu przez jednostkę samorządu terytorialnego," minimalizacja ryzyka utraty płynności oraz niewypłacalności jednostkisamorządu terytorialnego.Zarządzanie długiem w ujęciu krótkoterminowym i długoterminowym jestróżne; inaczej rozłożony jest ciężar istotności poszczególnych problemów związanych z zarządzaniem.Główne problemy zarządzania długiem krótkoterminowym, który wykorzystywany jest przede wszystkim w finansowaniu przejściowego deficytu budżetowego, to:" zapewnienie ciągłości finansowania zadań zaplanowanych w budżeciejednostki samorządu terytorialnego w danym roku;41Por.M.Dylewski Kierunki zarządzania długiem jednostek samorządu terytorialnego - analizai podstawy metodologiczne, Finanse Komunalne" 2003, nr 6, s.49-60.177" wybór zródła finansowania i określenie jego wysokości zgodnie z upoważnieniami organu stanowiącego;" określenie okresu wykorzystywania długu krótkoterminowego ze względuna konieczność przeprowadzenia procedur wyboru dawcy kapitału (problemzamówień publicznych);" dopasowanie realizacji dochodów i wydatków do rzeczywistych możliwości pokrycia przejściowego deficytu budżetowego; istotna jest taka hierarchizacjapokrywania wydatków z tytułu realizacji poszczególnych zadań, aby zminimalizować skutki niepokojów i niezadowolenia społecznego oraz maksymalizowaćefekty ekonomiczne, ale także polityczne;" wykorzystanie długu krótkoterminowego w takim zakresie, aby nie przekroczyć limitu kosztów przewidzianych na obsługę długu [ Pobierz całość w formacie PDF ]