[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeśli będę oddawać się tym uczuciom, bez końca błądzić będę tutaj i długo pływać będę po głębokichodmętach oceanu cierpień.Odtąd nie poddam się już miłości ani nienawiści.Ach, niestety!" Teraz zcałą mocą skup swego ducha na myśli o tym, by nigdy nie żywić uczuć miłości i nienawiści; samo towystarczy do zamknięcia bram łona - powiadają tantry.Szlachetny synu, natęż uwagę, skoncentruj się! Jeśliby wszelako i to nie zamknęło bram łona i już-jużzamierzałbyś w nie wstąpić - zamkniesz je z pomocą pouczeń wskazujących, że wszystko jestnieprawdą i omamem.Medytować masz w taki sposób: "Ach, ojciec i matka, czarny deszcz,zawierucha, dudnienie grzmotów, okropne zjawy - wszystkie te kształty obdarzone istnieniempozbawione są prawdziwego bytu, to iluzje.Cokolwiek mi się ukazuje - to omam, nieprawda.Wszystkie te zwidy są złudzeniami, kłamstwem, jak miraż.Nietrwałe, przemijające.Jakiż tedy pożytekz miłości? Na cóż zda się strach i przerażenie? To tak, jakby ktoś widział coś, czego nie ma.Wszystkie one są jedynie emanacjami mego własnego ducha.Sam ten duch jest złudzeniem, nigdynaprawdę nie istniał, wyłania się on gdzieś z drugiej strony.Przedtem nigdy tak o tym nie myślałem ito, co nie istnieje, brałem za istniejące; to, co nierzeczywiste, brałem za rzeczywiste.Ułudę brałem zarzeczywistość i dlatego tak długo muszę błądzić w samsarze.Jeżeli teraz jeszcze nie rozpoznam wnich iluzji, to długo będę wędrować po kręgu samsary i na pewno utknę w bagnie jej różnorakich,mnogich udręk.Wszystkie [te zwidy] są jak sen, omam, jak echo, jak napowietrzne miastaGandharwów 10, jak miraż, jak odbicie w lustrze, jak widziadło, jak księżyc w wodzie, ani przez chwilęnie mają prawdziwej istności".Skoncentruj się na myśli, że z pewnością nie są one rzeczywiste, leczpozorne; w ten sposób wyzbędziesz się przekonania o ich rzeczywistym istnieniu.Jeśli zdasz się wtym na słowo tantr, przeciwstawisz się wierze w jazń.Skoro tylko szczerze przyznasz w ten sposób,że wszystko to jest pozorem, bramy łona niezawodnie się zamkną.Ale jeśli nawet uczyniwszy tak niezniszczysz przekonania o rzeczywistym istnieniu - bramy łona się nie zamkną i już-już będzieszzamierzał w nie wstąpić.Oto stosowne do tego głębokie pouczenie.Szlachetny synu, jeśli pomimo twoich wysiłków bramy łona nie zamkną się, medytuj nad jasnąświatłością; to jest piąta metoda, z której pomocą je zamkniesz.Sposób medytowania jestnastępujący: wszystkie te zwidy są twoim własnym umysłem, przeto ten umysł jest jak Zunjata - niezrodzony, nie podlegający śmierci.Z myślą twoją, duchem i umysłem niech nic się nie miesza, niechtrwa on sam w sobie, na swój sposób, podobnie jak woda wlana do wody - spokojny, czysty, zwarty,nie utworzony.Tak medytując, bez wątpienia zamkniesz bramy łona czterech rodzajów narodzin.Ponawiaj dopóty taką medytację, dopóki się one nie zamkną".34Podane dotychczas pouczenia o zamykaniu bram łona są bardzo głębokie i wiele razy okazały sięskuteczne; stosując je, wszystkie trzy kategorie ludzi - najsilniejsi, przeciętni i najsłabsi - nie mogą nieosiągnąć wyzwolenia.Ktoś spyta: Dlaczego? Otóż, po pierwsze: świadomość w bar-do, w której tkwiwyrazna wiedza o własnych nędzach i występkach, wszystko, cokolwiek powiem, natychmiast słyszy.Po drugie: choćby kto był głuchy i ślepy, odzyskuje wówczas pełnię władz i pojmuje każde słowo.Potrzecie: przez cały czas prześladuje go lęk i strach, więc myśląc, jakie to okropne, pamięta o tym,uspokaja się, natęża uwagę i słucha wszystkiego, co mówię.Po czwarte: świadomość pozbawionajest teraz oparcia cielesnego, przeto łatwo jej skupić rozpierzchnięte pragnienia i pokierować nimi.Pamięć staje się dziewięciokrotnie trwalsza, toteż nawet umysł kogoś bardzo tępego rozjaśnia sięwtedy za sprawą karmana, tak że z łatwością uczy się wszystkiego i potrafi medytować.Oto i główneprzyczyny [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Jeśli będę oddawać się tym uczuciom, bez końca błądzić będę tutaj i długo pływać będę po głębokichodmętach oceanu cierpień.Odtąd nie poddam się już miłości ani nienawiści.Ach, niestety!" Teraz zcałą mocą skup swego ducha na myśli o tym, by nigdy nie żywić uczuć miłości i nienawiści; samo towystarczy do zamknięcia bram łona - powiadają tantry.Szlachetny synu, natęż uwagę, skoncentruj się! Jeśliby wszelako i to nie zamknęło bram łona i już-jużzamierzałbyś w nie wstąpić - zamkniesz je z pomocą pouczeń wskazujących, że wszystko jestnieprawdą i omamem.Medytować masz w taki sposób: "Ach, ojciec i matka, czarny deszcz,zawierucha, dudnienie grzmotów, okropne zjawy - wszystkie te kształty obdarzone istnieniempozbawione są prawdziwego bytu, to iluzje.Cokolwiek mi się ukazuje - to omam, nieprawda.Wszystkie te zwidy są złudzeniami, kłamstwem, jak miraż.Nietrwałe, przemijające.Jakiż tedy pożytekz miłości? Na cóż zda się strach i przerażenie? To tak, jakby ktoś widział coś, czego nie ma.Wszystkie one są jedynie emanacjami mego własnego ducha.Sam ten duch jest złudzeniem, nigdynaprawdę nie istniał, wyłania się on gdzieś z drugiej strony.Przedtem nigdy tak o tym nie myślałem ito, co nie istnieje, brałem za istniejące; to, co nierzeczywiste, brałem za rzeczywiste.Ułudę brałem zarzeczywistość i dlatego tak długo muszę błądzić w samsarze.Jeżeli teraz jeszcze nie rozpoznam wnich iluzji, to długo będę wędrować po kręgu samsary i na pewno utknę w bagnie jej różnorakich,mnogich udręk.Wszystkie [te zwidy] są jak sen, omam, jak echo, jak napowietrzne miastaGandharwów 10, jak miraż, jak odbicie w lustrze, jak widziadło, jak księżyc w wodzie, ani przez chwilęnie mają prawdziwej istności".Skoncentruj się na myśli, że z pewnością nie są one rzeczywiste, leczpozorne; w ten sposób wyzbędziesz się przekonania o ich rzeczywistym istnieniu.Jeśli zdasz się wtym na słowo tantr, przeciwstawisz się wierze w jazń.Skoro tylko szczerze przyznasz w ten sposób,że wszystko to jest pozorem, bramy łona niezawodnie się zamkną.Ale jeśli nawet uczyniwszy tak niezniszczysz przekonania o rzeczywistym istnieniu - bramy łona się nie zamkną i już-już będzieszzamierzał w nie wstąpić.Oto stosowne do tego głębokie pouczenie.Szlachetny synu, jeśli pomimo twoich wysiłków bramy łona nie zamkną się, medytuj nad jasnąświatłością; to jest piąta metoda, z której pomocą je zamkniesz.Sposób medytowania jestnastępujący: wszystkie te zwidy są twoim własnym umysłem, przeto ten umysł jest jak Zunjata - niezrodzony, nie podlegający śmierci.Z myślą twoją, duchem i umysłem niech nic się nie miesza, niechtrwa on sam w sobie, na swój sposób, podobnie jak woda wlana do wody - spokojny, czysty, zwarty,nie utworzony.Tak medytując, bez wątpienia zamkniesz bramy łona czterech rodzajów narodzin.Ponawiaj dopóty taką medytację, dopóki się one nie zamkną".34Podane dotychczas pouczenia o zamykaniu bram łona są bardzo głębokie i wiele razy okazały sięskuteczne; stosując je, wszystkie trzy kategorie ludzi - najsilniejsi, przeciętni i najsłabsi - nie mogą nieosiągnąć wyzwolenia.Ktoś spyta: Dlaczego? Otóż, po pierwsze: świadomość w bar-do, w której tkwiwyrazna wiedza o własnych nędzach i występkach, wszystko, cokolwiek powiem, natychmiast słyszy.Po drugie: choćby kto był głuchy i ślepy, odzyskuje wówczas pełnię władz i pojmuje każde słowo.Potrzecie: przez cały czas prześladuje go lęk i strach, więc myśląc, jakie to okropne, pamięta o tym,uspokaja się, natęża uwagę i słucha wszystkiego, co mówię.Po czwarte: świadomość pozbawionajest teraz oparcia cielesnego, przeto łatwo jej skupić rozpierzchnięte pragnienia i pokierować nimi.Pamięć staje się dziewięciokrotnie trwalsza, toteż nawet umysł kogoś bardzo tępego rozjaśnia sięwtedy za sprawą karmana, tak że z łatwością uczy się wszystkiego i potrafi medytować.Oto i główneprzyczyny [ Pobierz całość w formacie PDF ]