[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Może ją nawet wywołać.Poprzez właściwe rozpoznanie i odpowiednie zareagowanie na takie znaki można nie dopuścić do rozwinięcia albo rozprzestrzenienia się choroby w organizmie.Również usunięcie przyczyn dolegliwości fizycznych ma zdumiewająco istotny wpływ na samopoczucie pacjenta – wszak równowaga żywiołów dotyczy w jednakowym stopniu ciała, jak i stanu umysłu.Gniew i cierpliwość – ruch drewna.Nadmiar gniewu porusza energię czi w górę.Złość i nienawiść to charakterystyczne objawy charakteru “wątrobowego”.Agresywność natomiast wiąże się z gorącym woreczkiem żółciowym.Do destrukcyjnych przeżyć mających związek z przemianą drewna zalicza się też nadmierne rozpamiętywanie przeszłości.Antidotum na gniew i agresję jest cierpliwość i tolerancja.Infantylny śmiech i radość – ruch ognia.Śmiech histeryczny, nadmierny[28] rozprasza energię serca.Emocjonalne zaburzenie związane z przemianą ognia może się też przejawiać w formie zachowań infantylnych.Natomiast brak radości i śmiechu na co dzień świadczy o wygasaniu wewnętrznego ognia, a ogień to życie.Ludzie długowieczni zawsze przejawiają pozytywne zainteresowanie swym otoczeniem, nauką, rozwojem.Rozkojarzenie, obsesja i uważność – ruch ziemi.Rozkojarzenie i brak uważności zazwyczaj wiążą się z nadmiernym myśleniem typu obsesyjnego, jak “film myślowy wyświetlany w kółko”.Nadmierne myślenie wiąże się z zaburzeniami żołądka i śledziony, a zamartwianie się związane z teraźniejszością to wynik choroby dotykającej śledziony.Nierównowagę tych narządów widać też na poziomie emocjonalnym jako potrzebę wzbudzania współczucia i litości.Przeciwwagą powyższych emocji jest poczucie harmonii, umiejętność koncentracji i bardzo czysta, głęboka uważność[29].Smutek i altruizm – ruch metalu.Żal, obawy i nadmierne myślenie dotyczące przyszłości często mogą w jakiś sposób wiązać się z poczuciem ograniczenia (przestrzeni fizycznej lub duchowej, możliwości działania itd.).Powoduje to poruszanie energii czi ku dołowi i rozpraszanie jej.Dlatego gdy jesteśmy smutni, odczuwamy nasze ciało jako ciężkie, pojawia się uczucie “przytłoczenia”, mamy tendencję do rozpaczania i użalania się nad sobą, nad swymi problemami.Smutek dotyka płuc, to jeden z objawów ludzi chorych na gruźlicę.Antidotum na smutek to otwartość umysłu, altruizm i współczucie ukierunkowane na wszystkie istoty oraz uświadamianie sobie możliwości działania i doznania otwartej przestrzeni (fizycznej i duchowej).Strach i nieustraszoność – ruch wody.Strach porusza energię w dół.Oznacza to, że np.w chwili bardzo silnego strachu można oddać mocz w sposób niekontrolowany.Przeciwieństwem lęku jest silna wola i nieustraszoność – ale nie chodzi tu o całkowity brak lęku, gdyż to jest odstępstwem od stanu równowagi, lecz o odwagę wewnętrzną.Natomiast na podjęcie decyzji wpływa też pęcherzyk żółciowy (drewno), toteż odwaga połączona z rzeczywistym działaniem zależy od nerek i pęcherzyka.Jak więc widać, emocje mogą powodować choroby oraz sygnalizować je zanim jeszcze dany narząd jest fizycznie zaatakowany lub uszkodzony przez chorobę.Dlatego są przydatne do stawiania diagnozy.Nie należy ich bagatelizować, gdyż w sposób istotny mogą oddziaływać na ciało.W medycynie chińskiej silnie podkreśla się wpływ emocji na zdrowie oraz ich związek z jedzeniem.Na przykład osoba o zrównoważonym organizmie, nawet jeśli odżywiałaby się niewłaściwie ale miała zrównoważony umysł, póki nie będzie przeżywała zakłócających emocji, poty taki tryb życia nie wpłynie destrukcyjnie na zdrowie.I odwrotnie – ktoś odżywiający się w sposób najbardziej poprawny, uwzględniający wszystkie reguły następstwa i współoddziaływania pięciu przemian, jin i jang itd., ale owładnięty silnymi emocjami, łatwo może popaść w chorobę.Równie destruktywne może być ciągłe myślenie o właściwym odżywianiu się, obawy w przypadku konieczności zjedzenia czegoś, co uważamy za niezbyt wskazane (np.u kogoś w gościnie) i wyobrażanie sobie jak to nam zaszkodzi albo sztywne, wręcz obsesyjne podporządkowywanie swego życia przyjętej diecie.Medycyna chińska nie zaleca “więziennego rygoru”.O wiele ważniejsza jest zdrowa wyobraźnia i inteligencja oraz elastyczne i spontaniczne podejście do wszystkiego.Wszak celem tak pojętej medycyny jest uczynienie życia pełniejszym i piękniejszym oraz życie w sposób bardziej świadomy.Ruch fizycznyCzłowiek musi się ruszać by mógł żyć.Chorzy ludzie, leżący w szpitalach, bez względu na to jak dobrze i zdrowo są odżywiani, zaczynają tracić na wadze i słabną.Na tym przykładzie widać, jak ważną rotę odgrywa ruch.Pobudza krążenie krwi i energii życiowej.Osoba nieporuszająca się jest jak żywioł wody – w zastoju.Energia ulega zablokowaniu i nie dociera do wszystkich narządów.Żywioł wody odpowiada zimie, a zima to śmierć.Aktywny ruch pobudza ciało.Jest właściwością żywiołów ognia i drewna.Oznacza wzmożone krążenie krwi odżywiającej ciało i właściwy przepływ czi docierającej wszystkimi kanałami akupunkturowymi do każdego miejsca w organizmie.Chińska medycyna zawiera bardzo ważny dział – ćwiczenia fizyczne.Wyróżnia się dwa nurty ćwiczeń:wei kung – zewnętrzne, w których najistotniejszy jest ruch ciała w przestrzeni.Są one dynamiczne, wymagają dużej siły i sprawności ogólnej a równocześnie rozwijają te cechy.Bardziej wskazane są dla ludzi młodych i żyjących w chłodnym klimacie.nei kung – wewnętrzne, których istotą jest ruch energii wewnętrznej czi.Polegają na opanowaniu umiejętności poruszania własnej energii życiowej dzięki skupieniu umysłu i uważnemu, harmonijnemu oddychaniu.Przepływająca energia życiowa porusza mięśnie i wyzwala płynny ruch, oparty na właściwym danej osobie przyrodzonym rytmie, Zalecane są dla osób starszych i słabszych.Skutkiem ćwiczeń obu nurtów kung jest sprawność i zdrowie (profilaktyka).Istnieją też ćwiczenia specjalne, działające wybiórczo na określone narządy wewnętrzne (leczenie) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Może ją nawet wywołać.Poprzez właściwe rozpoznanie i odpowiednie zareagowanie na takie znaki można nie dopuścić do rozwinięcia albo rozprzestrzenienia się choroby w organizmie.Również usunięcie przyczyn dolegliwości fizycznych ma zdumiewająco istotny wpływ na samopoczucie pacjenta – wszak równowaga żywiołów dotyczy w jednakowym stopniu ciała, jak i stanu umysłu.Gniew i cierpliwość – ruch drewna.Nadmiar gniewu porusza energię czi w górę.Złość i nienawiść to charakterystyczne objawy charakteru “wątrobowego”.Agresywność natomiast wiąże się z gorącym woreczkiem żółciowym.Do destrukcyjnych przeżyć mających związek z przemianą drewna zalicza się też nadmierne rozpamiętywanie przeszłości.Antidotum na gniew i agresję jest cierpliwość i tolerancja.Infantylny śmiech i radość – ruch ognia.Śmiech histeryczny, nadmierny[28] rozprasza energię serca.Emocjonalne zaburzenie związane z przemianą ognia może się też przejawiać w formie zachowań infantylnych.Natomiast brak radości i śmiechu na co dzień świadczy o wygasaniu wewnętrznego ognia, a ogień to życie.Ludzie długowieczni zawsze przejawiają pozytywne zainteresowanie swym otoczeniem, nauką, rozwojem.Rozkojarzenie, obsesja i uważność – ruch ziemi.Rozkojarzenie i brak uważności zazwyczaj wiążą się z nadmiernym myśleniem typu obsesyjnego, jak “film myślowy wyświetlany w kółko”.Nadmierne myślenie wiąże się z zaburzeniami żołądka i śledziony, a zamartwianie się związane z teraźniejszością to wynik choroby dotykającej śledziony.Nierównowagę tych narządów widać też na poziomie emocjonalnym jako potrzebę wzbudzania współczucia i litości.Przeciwwagą powyższych emocji jest poczucie harmonii, umiejętność koncentracji i bardzo czysta, głęboka uważność[29].Smutek i altruizm – ruch metalu.Żal, obawy i nadmierne myślenie dotyczące przyszłości często mogą w jakiś sposób wiązać się z poczuciem ograniczenia (przestrzeni fizycznej lub duchowej, możliwości działania itd.).Powoduje to poruszanie energii czi ku dołowi i rozpraszanie jej.Dlatego gdy jesteśmy smutni, odczuwamy nasze ciało jako ciężkie, pojawia się uczucie “przytłoczenia”, mamy tendencję do rozpaczania i użalania się nad sobą, nad swymi problemami.Smutek dotyka płuc, to jeden z objawów ludzi chorych na gruźlicę.Antidotum na smutek to otwartość umysłu, altruizm i współczucie ukierunkowane na wszystkie istoty oraz uświadamianie sobie możliwości działania i doznania otwartej przestrzeni (fizycznej i duchowej).Strach i nieustraszoność – ruch wody.Strach porusza energię w dół.Oznacza to, że np.w chwili bardzo silnego strachu można oddać mocz w sposób niekontrolowany.Przeciwieństwem lęku jest silna wola i nieustraszoność – ale nie chodzi tu o całkowity brak lęku, gdyż to jest odstępstwem od stanu równowagi, lecz o odwagę wewnętrzną.Natomiast na podjęcie decyzji wpływa też pęcherzyk żółciowy (drewno), toteż odwaga połączona z rzeczywistym działaniem zależy od nerek i pęcherzyka.Jak więc widać, emocje mogą powodować choroby oraz sygnalizować je zanim jeszcze dany narząd jest fizycznie zaatakowany lub uszkodzony przez chorobę.Dlatego są przydatne do stawiania diagnozy.Nie należy ich bagatelizować, gdyż w sposób istotny mogą oddziaływać na ciało.W medycynie chińskiej silnie podkreśla się wpływ emocji na zdrowie oraz ich związek z jedzeniem.Na przykład osoba o zrównoważonym organizmie, nawet jeśli odżywiałaby się niewłaściwie ale miała zrównoważony umysł, póki nie będzie przeżywała zakłócających emocji, poty taki tryb życia nie wpłynie destrukcyjnie na zdrowie.I odwrotnie – ktoś odżywiający się w sposób najbardziej poprawny, uwzględniający wszystkie reguły następstwa i współoddziaływania pięciu przemian, jin i jang itd., ale owładnięty silnymi emocjami, łatwo może popaść w chorobę.Równie destruktywne może być ciągłe myślenie o właściwym odżywianiu się, obawy w przypadku konieczności zjedzenia czegoś, co uważamy za niezbyt wskazane (np.u kogoś w gościnie) i wyobrażanie sobie jak to nam zaszkodzi albo sztywne, wręcz obsesyjne podporządkowywanie swego życia przyjętej diecie.Medycyna chińska nie zaleca “więziennego rygoru”.O wiele ważniejsza jest zdrowa wyobraźnia i inteligencja oraz elastyczne i spontaniczne podejście do wszystkiego.Wszak celem tak pojętej medycyny jest uczynienie życia pełniejszym i piękniejszym oraz życie w sposób bardziej świadomy.Ruch fizycznyCzłowiek musi się ruszać by mógł żyć.Chorzy ludzie, leżący w szpitalach, bez względu na to jak dobrze i zdrowo są odżywiani, zaczynają tracić na wadze i słabną.Na tym przykładzie widać, jak ważną rotę odgrywa ruch.Pobudza krążenie krwi i energii życiowej.Osoba nieporuszająca się jest jak żywioł wody – w zastoju.Energia ulega zablokowaniu i nie dociera do wszystkich narządów.Żywioł wody odpowiada zimie, a zima to śmierć.Aktywny ruch pobudza ciało.Jest właściwością żywiołów ognia i drewna.Oznacza wzmożone krążenie krwi odżywiającej ciało i właściwy przepływ czi docierającej wszystkimi kanałami akupunkturowymi do każdego miejsca w organizmie.Chińska medycyna zawiera bardzo ważny dział – ćwiczenia fizyczne.Wyróżnia się dwa nurty ćwiczeń:wei kung – zewnętrzne, w których najistotniejszy jest ruch ciała w przestrzeni.Są one dynamiczne, wymagają dużej siły i sprawności ogólnej a równocześnie rozwijają te cechy.Bardziej wskazane są dla ludzi młodych i żyjących w chłodnym klimacie.nei kung – wewnętrzne, których istotą jest ruch energii wewnętrznej czi.Polegają na opanowaniu umiejętności poruszania własnej energii życiowej dzięki skupieniu umysłu i uważnemu, harmonijnemu oddychaniu.Przepływająca energia życiowa porusza mięśnie i wyzwala płynny ruch, oparty na właściwym danej osobie przyrodzonym rytmie, Zalecane są dla osób starszych i słabszych.Skutkiem ćwiczeń obu nurtów kung jest sprawność i zdrowie (profilaktyka).Istnieją też ćwiczenia specjalne, działające wybiórczo na określone narządy wewnętrzne (leczenie) [ Pobierz całość w formacie PDF ]