[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mając w pamięci ten 5-elementowy cel, możemy kroczyć do przodu znadzieją i pewnością, że go osiągniemy.PraktykaKiedy już usiądziesz, nie zmieniaj pozycji aż upłynie czas, który wyznaczyłeś sobie napoczątku.Przypuśćmy, że zmienisz pozycję, ponieważ jest niewygodna i przyjmujesz innąpozycję.Po chwili również ta nowa pozycja staje się niewygodna.Wtedy chcesz ponowniezmienić ją, lecz również i ona po chwili będzie niewygodna.Tak więc przez cały czas, kiedysiedzisz na poduszce medytacyjnej, będziesz wiercił się, ruszał, zmieniał pozycje i być możenie osiągniesz stanu głębokiej i odpowiedniej koncentracji.Dlatego też nie zmieniaj pozycji,którą wybrałeś na początku, bez względu na to, jak bardzo byłaby bolesna.Aby uniknąć zmiany pozycji określ od razu na początku, jak długo będziesz medytować.Jeślinigdy wcześniej nie medytowałeś, siedz bez ruchu najwyżej 20 minut.W miarę praktykimożesz wydłużyć czas siedzenia.Długość siedzenia zależy od tego, jak dużo czasu masz napraktykę oraz od tego, jak długo możesz siedzieć, nie odczuwając przeszywającego bólu.Nie powinniśmy wyznaczać sobie jakiegoś okresu czasu na osiągnięcie celu, ponieważ naszeosiągnięcia zależą od tego, jakie postępy czynimy w praktyce w oparciu o zrozumienie irozwój naszych przymiotów duchowych.Musimy wytrwale i uważnie pracować, by osiągnąć37 AstralDynamics.pl Praktykacel, nie wyznaczając sobie czasu, w jakim musimy go osiągnąć.Dotrzemy do celu, kiedybędziemy gotowi.Wszystko, co musimy zrobić, to przygotować się na jego osiągnięcie.Kiedy będziesz już siedział bez ruchu, zamknij oczy.Nasz umysł przypomina filiżankę zmętną wodą.Im dłużej jej nie poruszamy, tym więcej mułu się osadzi, a woda stanie sięprzezroczysta.Podobnie, jeśli pozostaniesz w ciszy i bezruchu, niepodzielnie skupiając całauwagę na przedmiocie medytacji, twój umysł uspokoi się i zacznie doświadczać błogości.Aby przygotować się na to osiągnięcie, powinniśmy koncentrować umysł na chwili obecnej.Chwila obecna zmienia się tak szybko, że przypadkowy obserwator wydaje się w ogóle niedostrzegać jej istnienia.W każdej chwili coś się dzieje i żadna nie umyka bez zwróceniauwagi na to, co się w niej dzieje.Wobec tego moment, na którym próbujemy całkowicieskupić uwagę, to chwila obecna.Umysł przechodzi przez serię wydarzeń, podobnie jak seriaprzezroczy przechodzi przez projektor.Niektóre z tych przezroczy pochodzą z przeszłości, ainne są naszymi wyobrażeniami rzeczy, które zamierzamy robić w przyszłości.Umysłowi trudno się skupić bez obiektu.Wobec tego musimy dać umysłowi obiekt, któryzawsze i wszędzie będzie pod ręką.Czymś takim jest oddech.Umysł nie musi bardzo sięwysilać, by odnalezć oddech, bowiem oddech w każdej chwili wpływa i wypływa przez naszenozdrza.Kiedy praktykujemy uważność w każdym momencie, umysł z łatwością skupia sięna oddechu, ponieważ oddech jest bardziej wyrazny i trwały niż jakikolwiek inny obiekt.Kiedy już usiądziesz w sposób opisany powyżej i podzielisz się życzliwością ze wszystkimi,wez trzy głębokie oddechy.Kiedy tak zrobisz, zacznij oddychać normalnie, pozwalając, byoddech wpływał i wypływał swobodnie, bez wysiłku i zacznij koncentrować się na brzegunozdrzy.Po prostu zwróć uwagę na wdech i wydech.Między wdechem a wydechem, jestkrótka przerwa.Zwróć na nią uwagę, jak również na moment, kiedy zaczyna się wydech.Kiedy skończy się wydech, jest kolejna krótka przerwa, zanim zacznie się wdech.Zwróćuwagę również i na tę krótką przerwę.Oznacza to, że w trakcie oddechu następują dwieprzerwy - jedna pod koniec wdechu, druga pod koniec wydechu.Obydwie są tak krótkie, żebyć może nie zdajesz sobie z nich sprawy.Lecz jeśli jesteś uważny, zauważysz je.Nie próbuj niczego ubierać w słowa ani obejmować rozumem.Po prostu zauważaj wdech iwydech bez mówienia sobie "robię wdech" lub "robię wydech".Kiedy skupisz uwagę naoddechu, ignoruj pojawiające się myśli, wspomnienia, dzwięki, zapachy, smaki itd., iskoncentruj uwagę wyłącznie na oddechu, na niczym innym.Na początku zarówno wdechy, jak i wydechy są krótkie, ponieważ ani ciało, ani umysł nie sąspokojne i zrelaksowane.Zwróć uwagę na odczucie krótkiego wdechu i krótkiego wydechu,kiedy mają miejsce, nie mówiąc sobie "krótki wdech" lub "krótki wydech".Kiedy takobserwujesz odczucie krótkiego wdechu i krótkiego wydechu, twoje ciało i umysł stają sięstosunkowo spokojne.Wtedy oddech wydłuża się.Zwróć uwagę na to odczucie, nie mówiącsobie "długi oddech".Następnie obserwuj cały proces oddychania od początku do końca.W38 AstralDynamics.pl Medytacja Vipassana w prostych słowachkonsekwencji oddech stanie się subtelny, a ciało i umysł spokojniejsze niż uprzednio.Zaobserwuj uczucie spokoju związane z oddechem.Co robić kiedy rozpraszamy się?Pomimo ustawicznych wysiłków, by skupić się na oddechu, umysł może rozproszyć się [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odbijak.htw.pl