[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Gdy te usztywnienia znikają, doświadczamy nowego poczucia wolności i wzmożonej żywotności ciała oraz umysłu, które coraz bardziej odczuwamy jako jedność.Podczas skupienia w hara zanika obfitość różnorodnych myśli a zwiększa się efektywność skupienia.Uspokaja się przy tym wegetatywny system nerwowy, co z kolei prowadzi do wyższego stopnia równowagi umysłowej i uczuciowej.Kto działa z hara, ten nie ulega łatwo zdenerwowaniu a jednocześnie zdolny jest działać szybko i zdecydowanie.Znają to doskonale i stosują mistrzowie aikido.Gdy umysł znajduje się w hara, ciasne i egocentryczne myślenie zostaje zastąpione szerszym spojrzeniem na świat i wielkodusznością.Dzieje się tak, ponieważ myślenie płynące z żywotnego ośrodka hara, będąc wolnym od pośrednictwa ograniczonego intelektu (opartego na logicznym, rozumnym myśleniu), jest spontaniczne i wszechogarniające.Postrzeganie z hara prowadzi raczej do integracji i jedności, aniżeli do dzielenia i kawałkowania.Krótko mówiąc: jest to myślenie, które podchodzi do rzeczy w sposób pewny i całościowy.W jakiej mierze ktoś rzeczywiście doszedł do hara, wskazuje na to jego stabilność, która sprawia, że z postawy stojącej nie można go prawie wytrącić, podczas gdy człowiek osadzony wyżej, daje się stosunkowo łatwo przewrócić.Ale to dotyczy nie tylko ciała fizycznego.Także psychicznie i duchowo człowiek o świadomości zogniskowanej w hara jest stabilny w każdej sytuacji życiowej.Koichi Tohei tak pisze na ten temat: “Osoba, która jest zawsze spokojna i nie można w niej tego zakłócić, jest osobą, która utrzymuje umysł w spokoju i skupia go w centrum.Ten punkt jest punktem skrzyżowania się ciała i duszy.To tam zasady ciała i zasady ducha schodzą się razem w zgodzie.Kiedy będziesz zdolny do uspokojenia swego umysłu w centrum, nabędziesz niewzruszonego ducha, który będzie przeistaczał się, dając ci niewzruszone ciało.Gdy twoja dusza jest zogniskowana i uspokojona w centrum, twoje ciało i umysł są jednością i potrafisz kierować cały ten skupiony umysł na twój cel, a więc jesteś zdolny natychmiast kierować cały swój umysł w kierunku, w którym zechcesz działać.Skupiając umysł w centrum, wyrabiasz w sobie zdolność odbierania pełnego znaczenia sytuacji w mgnieniu oka i odłączania siebie od tej sytuacji, skoro tylko ona przeminie".Centrum brzuszne akcentuje ciało człowieka, dlatego hara zadomawia człowieka ponownie w jego ciele, z którego niejednokrotnie zbytnio on wyszedł.Proces ten oznacza wejście w strefę przedracjonalną, co jawi się zjednoczeniem człowieka medytującego z Wszechjednością.Może ono być interpretowane jako rozpłynięcie się w niej i stopienie z nią, czyli jako unicestwienie ja.Następuje jednak coś innego.Można by to nazwać raczej akcentowaniem indywidualności ducha osadzonego w ciele, a tym samym w całości człowieka, wskutek czego otrzymuje on również znamię wyraźnie ludzkie.Wspomniałem wcześniej, że istnieje centrum sercowe.Jest ono związane z duchem.Centrum to wraz centrum brzusznym potrzebują siebie nawzajem, aby każde z nich mogło się rzeczywiście trzymać środka, zamiast ciążyć w dół lub w górę.Ich wpływ odbywa się przez wzajemne przenikanie, zachodzenie na siebie obu “stref".Można to przedstawić za pomocą dwóch pólokręgów, z których jeden jest otwarty w dół, a drugi ku górze, i które się wzajemnie przecinają.Skoro zatem centrum brzuszne znajduje dopełnienie w centrum sercowym, ja nie zostaje unicestwione, lecz oczyszczone do poziomu jaźni osobowej, której zjednoczenie z Absolutem dokonuje się jako spotkanie osobowe.Centrum człowieka jest więc punktem skrzyżowania ciała i ducha.ĆWICZENIEUsiądź w wygodnej pozycji medytacyjnej.Wyprostuj kręgosłup, zamknij oczy.Skup świadomość w Centrum-Hara, tuż poniżej pępka, nieco w głąb brzucha.Pozostań w tym skupieniu 10-20 minut.Nie przywiązuj się do jakichkolwiek myśli.Jeśli twój umysł rozproszy się, wróć ponownie do swojego Centrum.Zakończ medytację.MEDYTACJA Z MANTRĄSlowo w czlowiekujest duchem w czlowieku.P.YoganandaMedytacja tego typu jest charakterystyczna dla tzw.Mantra Jogi, czyli Jogi dźwięku.Opiera się ona na wiedzy o właściwościach dźwięków, o sile, wartości i znaczeniu ich wibracji.W żywych organizmach wibracje dźwiękowe wywołują odpowiednie reakcje, a nawet zmiany strukturalne.Oddziaływają też na funkcje fizjologiczne oraz procesy podświadomości.Dźwięk ma wielką siłę.Działa on w światach wyższych, o ile jest odpowiednio dobrany i skierowany.Może działać tak twórczo, jak i niszcząco.Dlatego też na co dzień trzeba bardzo uważać, co się mówi, a w praktyce ezoterycznej, zanim nie osiągnie się pewnego stopnia rozwoju, nie należy stosować mantr o nieznanej treści i wibracji.Wpływ dźwięku zachodzi też wobec tzw.materii nieożywionej, ale pozostańmy jedynie przy tej uwadze, gdyż zagadnienie to jest spoza zakresu książki.Joga posługuje się ściśle określonymi dźwiękami, które pierwotnie oznaczały modlitwę i tak właśnie traktowane są w We-dach.Współcześnie wykorzystuje się rnantry jedynie ze względu na ich wibracje oraz, w niektórych przypadkach, treści filozoficzne.Uważa się w niektórych środowiskach, że nic jest ważne co ona znaczy, ale jak dźwięczy i jak wibruje.Wydaje mi się jednak, że rozumienie i akceptacja treści mantry zwiększa dodatkowo jej działanie.Dźwięk jest również jednym z głównych narzędzi, którymi mniej lub bardziej świadomie, posługują się kapłani wielu religii podczas różnych ceremonii.Kapłan, udzielając sakramentów lub celebrując nabożeństwo, wypowiada pewne słowa mocy, wywierające w ciałach niewidzialnych człowieka zamierzony skutek.Wibracje dźwięku wytworzone przez mantrę wzbudzają podobne wibracje w sferze eterycznej i wywołują w niej fale mające harmonizujący wpływ na nasze ciało eteryczne, astralne i mentalne, zestrajając je w jedności.Każda mantra ma swój własny kształt myślowy, a najświętsze mantry tworzą myślokształt o wielkiej czystości i sile.Wibracje dźwięków wytworzone przez mantry pobudzają tkanki ciała i czakry do większej aktywności, do wyższego poziomu wibracji [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Gdy te usztywnienia znikają, doświadczamy nowego poczucia wolności i wzmożonej żywotności ciała oraz umysłu, które coraz bardziej odczuwamy jako jedność.Podczas skupienia w hara zanika obfitość różnorodnych myśli a zwiększa się efektywność skupienia.Uspokaja się przy tym wegetatywny system nerwowy, co z kolei prowadzi do wyższego stopnia równowagi umysłowej i uczuciowej.Kto działa z hara, ten nie ulega łatwo zdenerwowaniu a jednocześnie zdolny jest działać szybko i zdecydowanie.Znają to doskonale i stosują mistrzowie aikido.Gdy umysł znajduje się w hara, ciasne i egocentryczne myślenie zostaje zastąpione szerszym spojrzeniem na świat i wielkodusznością.Dzieje się tak, ponieważ myślenie płynące z żywotnego ośrodka hara, będąc wolnym od pośrednictwa ograniczonego intelektu (opartego na logicznym, rozumnym myśleniu), jest spontaniczne i wszechogarniające.Postrzeganie z hara prowadzi raczej do integracji i jedności, aniżeli do dzielenia i kawałkowania.Krótko mówiąc: jest to myślenie, które podchodzi do rzeczy w sposób pewny i całościowy.W jakiej mierze ktoś rzeczywiście doszedł do hara, wskazuje na to jego stabilność, która sprawia, że z postawy stojącej nie można go prawie wytrącić, podczas gdy człowiek osadzony wyżej, daje się stosunkowo łatwo przewrócić.Ale to dotyczy nie tylko ciała fizycznego.Także psychicznie i duchowo człowiek o świadomości zogniskowanej w hara jest stabilny w każdej sytuacji życiowej.Koichi Tohei tak pisze na ten temat: “Osoba, która jest zawsze spokojna i nie można w niej tego zakłócić, jest osobą, która utrzymuje umysł w spokoju i skupia go w centrum.Ten punkt jest punktem skrzyżowania się ciała i duszy.To tam zasady ciała i zasady ducha schodzą się razem w zgodzie.Kiedy będziesz zdolny do uspokojenia swego umysłu w centrum, nabędziesz niewzruszonego ducha, który będzie przeistaczał się, dając ci niewzruszone ciało.Gdy twoja dusza jest zogniskowana i uspokojona w centrum, twoje ciało i umysł są jednością i potrafisz kierować cały ten skupiony umysł na twój cel, a więc jesteś zdolny natychmiast kierować cały swój umysł w kierunku, w którym zechcesz działać.Skupiając umysł w centrum, wyrabiasz w sobie zdolność odbierania pełnego znaczenia sytuacji w mgnieniu oka i odłączania siebie od tej sytuacji, skoro tylko ona przeminie".Centrum brzuszne akcentuje ciało człowieka, dlatego hara zadomawia człowieka ponownie w jego ciele, z którego niejednokrotnie zbytnio on wyszedł.Proces ten oznacza wejście w strefę przedracjonalną, co jawi się zjednoczeniem człowieka medytującego z Wszechjednością.Może ono być interpretowane jako rozpłynięcie się w niej i stopienie z nią, czyli jako unicestwienie ja.Następuje jednak coś innego.Można by to nazwać raczej akcentowaniem indywidualności ducha osadzonego w ciele, a tym samym w całości człowieka, wskutek czego otrzymuje on również znamię wyraźnie ludzkie.Wspomniałem wcześniej, że istnieje centrum sercowe.Jest ono związane z duchem.Centrum to wraz centrum brzusznym potrzebują siebie nawzajem, aby każde z nich mogło się rzeczywiście trzymać środka, zamiast ciążyć w dół lub w górę.Ich wpływ odbywa się przez wzajemne przenikanie, zachodzenie na siebie obu “stref".Można to przedstawić za pomocą dwóch pólokręgów, z których jeden jest otwarty w dół, a drugi ku górze, i które się wzajemnie przecinają.Skoro zatem centrum brzuszne znajduje dopełnienie w centrum sercowym, ja nie zostaje unicestwione, lecz oczyszczone do poziomu jaźni osobowej, której zjednoczenie z Absolutem dokonuje się jako spotkanie osobowe.Centrum człowieka jest więc punktem skrzyżowania ciała i ducha.ĆWICZENIEUsiądź w wygodnej pozycji medytacyjnej.Wyprostuj kręgosłup, zamknij oczy.Skup świadomość w Centrum-Hara, tuż poniżej pępka, nieco w głąb brzucha.Pozostań w tym skupieniu 10-20 minut.Nie przywiązuj się do jakichkolwiek myśli.Jeśli twój umysł rozproszy się, wróć ponownie do swojego Centrum.Zakończ medytację.MEDYTACJA Z MANTRĄSlowo w czlowiekujest duchem w czlowieku.P.YoganandaMedytacja tego typu jest charakterystyczna dla tzw.Mantra Jogi, czyli Jogi dźwięku.Opiera się ona na wiedzy o właściwościach dźwięków, o sile, wartości i znaczeniu ich wibracji.W żywych organizmach wibracje dźwiękowe wywołują odpowiednie reakcje, a nawet zmiany strukturalne.Oddziaływają też na funkcje fizjologiczne oraz procesy podświadomości.Dźwięk ma wielką siłę.Działa on w światach wyższych, o ile jest odpowiednio dobrany i skierowany.Może działać tak twórczo, jak i niszcząco.Dlatego też na co dzień trzeba bardzo uważać, co się mówi, a w praktyce ezoterycznej, zanim nie osiągnie się pewnego stopnia rozwoju, nie należy stosować mantr o nieznanej treści i wibracji.Wpływ dźwięku zachodzi też wobec tzw.materii nieożywionej, ale pozostańmy jedynie przy tej uwadze, gdyż zagadnienie to jest spoza zakresu książki.Joga posługuje się ściśle określonymi dźwiękami, które pierwotnie oznaczały modlitwę i tak właśnie traktowane są w We-dach.Współcześnie wykorzystuje się rnantry jedynie ze względu na ich wibracje oraz, w niektórych przypadkach, treści filozoficzne.Uważa się w niektórych środowiskach, że nic jest ważne co ona znaczy, ale jak dźwięczy i jak wibruje.Wydaje mi się jednak, że rozumienie i akceptacja treści mantry zwiększa dodatkowo jej działanie.Dźwięk jest również jednym z głównych narzędzi, którymi mniej lub bardziej świadomie, posługują się kapłani wielu religii podczas różnych ceremonii.Kapłan, udzielając sakramentów lub celebrując nabożeństwo, wypowiada pewne słowa mocy, wywierające w ciałach niewidzialnych człowieka zamierzony skutek.Wibracje dźwięku wytworzone przez mantrę wzbudzają podobne wibracje w sferze eterycznej i wywołują w niej fale mające harmonizujący wpływ na nasze ciało eteryczne, astralne i mentalne, zestrajając je w jedności.Każda mantra ma swój własny kształt myślowy, a najświętsze mantry tworzą myślokształt o wielkiej czystości i sile.Wibracje dźwięków wytworzone przez mantry pobudzają tkanki ciała i czakry do większej aktywności, do wyższego poziomu wibracji [ Pobierz całość w formacie PDF ]