[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Istota mi³oœci romantycznej (pos³u¿ siê konkretnymi przyk³adami).Romantyczna mi³oœæ jest jednym z kluczowych motywów romantycznych i wystêpuje w ka¿dym wiêkszym dziele tego okresu; ma kilka bardzo charakterystycznych cech, które s¹ równie¿ typowe;Mi³oœæ ta jest nieszczêœliwa i nie mo¿e byæ zrealizowana: w "Cierpieniach." mamy zakochanego Wertera, którego mi³oœæ zostaje odrzucona przez przera¿on¹ nadmiarem uczuæ Lottê; podobnie odrzucona zostaje mi³oœæ Gustawa w IV cz."Dziadów", który wzorowa³ siê Werterze; problem realizacji mi³oœci jest tak¿e "Konradzie Wallenrodzie", który postanowi³ poœwiêciæ swoje szczêœcie dla dobra ojczyzny;Co czêœciowo ju¿ pokaza³em, kolejn¹ cech¹ uczucia jest czas jego trwania i jego si³a: œredni czas dzia³ania romantycy okreœlaj¹ na wiecznoœæ, a si³a jego jest tak wielka, ¿e ¿ywy kochanek mo¿e porozumiewaæ siê z umar³ym (Ballady i romanse: "Romantycznoœæ"); powoduje ona równie¿ wielkie wahania stany psychicznego, do tego stopnia, ¿e mo¿e prowadziæ do zaburzeñ zdrowego rozs¹dku i podejmowania nieprzemyœlanych i pochopnych decyzji (morderstwo Hassana, które nie przynios³o ¿adnej ulgi, a tylko dodatkowe cierpienie);Werter okreœla mi³oœæ romantyczn¹ jako idea³ tego¿ uczucia; jednak jej odrzucenie powoduje, ¿e przeobra¿a siê ona w wielkie cierpienie, gdy¿ jest ona jedyn¹ treœci¹ ¿ycia bohatera;Uczucie dla wiêkszoœci bohaterów stanowi pe³niê cz³owieczeñstwa (i jest konieczne, aby dostaæ siê do nieba - "Dziady" cz.II), jest wielk¹ si³¹, mog¹ca jednak¿e niszczyæ; dla Wertera jest ono uczuciem-chorob¹, od którego nie mo¿na siê uwolniæ, a kochankowie s¹ sobie przeznaczeni, i nie mog¹ temu¿ przeznaczeniu umkn¹æ;Mickiewicz ze swoim Gustawem wykreowa³ na podstawie teorii Platona obraz mi³oœci, w którym to Bóg stworzy³ dwie po³¹czone dusze i wysy³a je na ziemiê, gdzie te próbuj¹ siê odnaleŸæ; si³a ich przyci¹ganie jest silniejsza nawet od œmierci, ale powodowaæ mo¿e równie¿ cierpienie;S³owacki uwa¿a mi³oœæ (podobnie jak póŸniejszy Mickiewicz) za jedynie wstêp do pe³ni ¿ycia, bo dopiero po próbie samobójczej z powodu mi³oœci rozpoczyna siê jego prawdziwe ¿ycie.Tak wiêc mi³oœæ jest kluczow¹ spraw¹ dla romantyków i odgrywa niebagateln¹ rolê w literaturze tej epoki; [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Istota mi³oœci romantycznej (pos³u¿ siê konkretnymi przyk³adami).Romantyczna mi³oœæ jest jednym z kluczowych motywów romantycznych i wystêpuje w ka¿dym wiêkszym dziele tego okresu; ma kilka bardzo charakterystycznych cech, które s¹ równie¿ typowe;Mi³oœæ ta jest nieszczêœliwa i nie mo¿e byæ zrealizowana: w "Cierpieniach." mamy zakochanego Wertera, którego mi³oœæ zostaje odrzucona przez przera¿on¹ nadmiarem uczuæ Lottê; podobnie odrzucona zostaje mi³oœæ Gustawa w IV cz."Dziadów", który wzorowa³ siê Werterze; problem realizacji mi³oœci jest tak¿e "Konradzie Wallenrodzie", który postanowi³ poœwiêciæ swoje szczêœcie dla dobra ojczyzny;Co czêœciowo ju¿ pokaza³em, kolejn¹ cech¹ uczucia jest czas jego trwania i jego si³a: œredni czas dzia³ania romantycy okreœlaj¹ na wiecznoœæ, a si³a jego jest tak wielka, ¿e ¿ywy kochanek mo¿e porozumiewaæ siê z umar³ym (Ballady i romanse: "Romantycznoœæ"); powoduje ona równie¿ wielkie wahania stany psychicznego, do tego stopnia, ¿e mo¿e prowadziæ do zaburzeñ zdrowego rozs¹dku i podejmowania nieprzemyœlanych i pochopnych decyzji (morderstwo Hassana, które nie przynios³o ¿adnej ulgi, a tylko dodatkowe cierpienie);Werter okreœla mi³oœæ romantyczn¹ jako idea³ tego¿ uczucia; jednak jej odrzucenie powoduje, ¿e przeobra¿a siê ona w wielkie cierpienie, gdy¿ jest ona jedyn¹ treœci¹ ¿ycia bohatera;Uczucie dla wiêkszoœci bohaterów stanowi pe³niê cz³owieczeñstwa (i jest konieczne, aby dostaæ siê do nieba - "Dziady" cz.II), jest wielk¹ si³¹, mog¹ca jednak¿e niszczyæ; dla Wertera jest ono uczuciem-chorob¹, od którego nie mo¿na siê uwolniæ, a kochankowie s¹ sobie przeznaczeni, i nie mog¹ temu¿ przeznaczeniu umkn¹æ;Mickiewicz ze swoim Gustawem wykreowa³ na podstawie teorii Platona obraz mi³oœci, w którym to Bóg stworzy³ dwie po³¹czone dusze i wysy³a je na ziemiê, gdzie te próbuj¹ siê odnaleŸæ; si³a ich przyci¹ganie jest silniejsza nawet od œmierci, ale powodowaæ mo¿e równie¿ cierpienie;S³owacki uwa¿a mi³oœæ (podobnie jak póŸniejszy Mickiewicz) za jedynie wstêp do pe³ni ¿ycia, bo dopiero po próbie samobójczej z powodu mi³oœci rozpoczyna siê jego prawdziwe ¿ycie.Tak wiêc mi³oœæ jest kluczow¹ spraw¹ dla romantyków i odgrywa niebagateln¹ rolê w literaturze tej epoki; [ Pobierz całość w formacie PDF ]