[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nergala.Ninurta, ten, który pokonał Górę KamieniWiedząc o tym wszystkim, możemy wrócić do analizy Mitu o Anzu, gdyż krótko po wersiewspominającym dziecko Ekur" pojawia się kolejny fragment łączący Ninurtę z piramidami:Słuchajcie pochwały potężnej siły tego,414Ibidem, s.326.415J.P.Farrell, The Giza Death Star Destroyed, op.cit., s.77 78.166Który pokonał, który związał Górę KamieniW swoim gniewie,Który pokonał wzlatującego Anzu swoją bronią (.)416Ninurta unieszkodliwił Górę Kamieni, z czego jasno wynika, że czymkolwiek owa ,góra" była,używano jej w celach niszczycielskich.Zwróćmy też uwagę, że w tym przypadku Góra Kamieni jestzwiązana z bogiem Anzu.Pokonując Anzu i wiążąc Górę Kamieni Ninurta-Nimrod (i Nergal?), stał siępanem owej góry.Ale jakiej broni użył Ninurta, aby tego dokonać?Odpowiedz na to pytanie znajdujemy w dalszej części tekstu:Na ten krzyk [Południowy wiatr [ Potężny [ ] wiatr [Masa [Trąby powietrzne [Spotkały i [Cztery wiatry [417Tekst ten jest wprawdzie poważnie uszkodzony, lecz można z niego wywnioskować, że Ninurtaużył jakiegoś rodzaju broni klimatycznej, co przywodzi na myśl arsenał Tiamat opisany w Enumaelisz418.Przyczyna wojny: kradzież technologu dającej władząTym, co doprowadziło do takiego stanu rzeczy, było mianowanie przez Enlila Anzu na wysokiestanowisko, na którym Anzu ulega pokusie zdobycia ogromnej władzy, jaką miał Enlil:Oczy (Anzu) spojrzały na oznaki władzy Ellila: Jego królewską koronę, jego boskąszatę, Tablicę przeznaczenia w jego dłoniach.Anzu spojrzał I popatrzył na boga Duranki,ojca bogów, I powziął zamiar zagarnięcia władzy Ellila.Zabiorę tablicę przeznaczeniabogów dla siebie I będę rozkazywał wszystkim bogom, Będę miał tron i będę panemrytuałów!419Enlil (tu zwany Ellilem) nie sprawował najwyższej władzy z samej swojej natury, lecz zawdzięczałją posiadaniu tablicy przeznaczenia - obiektu, technologii dającej władzę, więcej o owej tablicyprzeznaczenia powiemy nieco dalej.W każdym razie Anzu ukradł tablicę przeznaczenia, kiedy Enlilbrał kąpiel, uciekł i się ukrył420.Ale warto zwrócić uwagę na coś jeszcze: już po raz drugi słyszymy o kradzieży tablicyprzeznaczenia i po raz drugi wybucha wojna z tego powodu.Za pierwszym razem była to kradzież416S.Dalley, Myths from Mesopotamia, op.cit., s.205.417Ibidem, s.206.418J.P.Farrell The Giza Death Star Destroyed, op.cit., s.37-49.419S.Dalley, Myths from Mesopotamia, op.cit., s.207.420Ibidem.167tablicy przez Tiamat i pózniejsza wojna z Mardukiem opisana w Enuma elisz421.Należy rozumieć tojako dwa odrębne wydarzenia, a nie dwie różne wersje tych samych wypadków, ponieważ pozakradzieżą tablicy bóstwa Tiamat i Anzu mają zupełnie różne charaktery (nie wspominając o ich płci).Oile w przypadku Ninurty i Nergala możemy być niemal pewni, że starożytni przynajmniej częściowoasymilowali tych dwóch bogów, a nawet mamy powody przypuszczać, że różne legendy opowiadały ojednej i tej samej postaci o tyle z Tiamat i Anzu jest inaczej.Mamy do czynienia z dwomawydarzeniami, jednym niezmiernie starożytnym w przypadku wojny z Tiamat oraz znaczniepózniejszym, choć i tak dość dawnym, w przypadku konfliktu między Ninurtą i Anzu.Mezopotamskielegendy odpowiadają z grubsza hipotezie licznych eksplodujących planet van Flanderna i wyni-kającymi z niej dwiema eksplozjami planet, 65 000 000 i 3 200 000 milionami lat temu.Ale my musimy pójść jeszcze dalej, gdyż jeśli chcemy rozpatrywać dwa kataklizmy van Flandernaw połączeniu z tradycją mezopotamską, jak postępujemy tutaj, to musimy przyjąć, że tradycja ta łączyoba wydarzenia z wojną i zastosowaniem technologii; do obu wojen doprowadziła kradzież lubuzurpacja obiektów lub technologii dających posiadaczowi najwyższą władzę.Obie wojny miały tesame przyczyny, ten sam cel: odzyskanie skradzionej technologii, i obie zakończyły się zniszczeniemplanety w naszym Układzie Słonecznym.Mamy do czynienia z wyjątkowo długotrwałym konfliktem,obejmującym kilka milionów lat, a wszystko w celu odzyskania technologii dającej władzę lubmożliwość siania destrukcji.To powiedziawszy, możemy zająć się różnicą między pierwszym aktem - z udziałem Tiamat iMarduka - tej wojny w panteonie, opisanym w Enuma elisz, a drugim aktem - z udziałem Ninurty-Nimroda i Anzu - opisanym w Micie o Anzu.Jak zobaczymy za chwilę, ten ostatni mit jednoznaczniełączy wspomnianą technologię z górami" i kamieniami.Narada w panteonie: piorunowa broń i niedostępna góraW tym momencie, jak można było oczekiwać, bogowie spotkali się na naradzie, aby ustalić, conależy zrobić w sprawie kradzieży, jak odzyskać skradzioną tablicę i jak pokonać Anzu.Pierwszymbogiem, do którego zwrócili się z żądaniem stawienia czoła uzurpatorowi, był Adad.Tak oto do niegoprzemówili bogowie:Potężny Adadzie, waleczny Adadzie, twojego ataku nie sposób odeprzeć,Uderz Anzu piorunem, twoją bronią!Twoje imię będzie wielkie w zgromadzeniu bogów,Nie będziesz miał sobie równego wśród bogów, twoich braci422.Piorunowa broń Adada przywodzi na myśl boską broń i międzyplanetarne wyładowania opisane wrozdziale drugim.Ale nawet dysponując tak potężną bronią, Adad odmawia:421J.P.Farrell The Giza Death Star Destroyed, op.cit., s.37-49.168Adad odpowiedział na tę przemowę,Skierował swe słowa do Anu, swojego ojca. Ojcze, kto uda się na niedostępną górę?Który z bogów, twoich synów, zostanie zwycięzcą Anzu?On bowiem zagarnął tablicę przeznaczenia dla siebie.(.) Jego mowa zastąpiła mowę boga Duranki!Wystarczy, że on powie słowo, a ten, kogo przeklnie, zamieni się w glinę!423Fragment ten zawiera mnóstwo istotnych wskazówek dotyczących natury tablic przeznaczenia iwojny, jaka wybuchła po ich kradzieży.Po pierwsze, zwróćmy uwagę na wzmiankę o niedostępnejgórze, która sugeruje, że tam właśnie schronił się Anzu.Zauważmy też, że moc tablic przeznaczeniakaże Adadowi dwa razy zastanowić się nad użyciem potężnej broni piorunowej", gdyż posiadającjedną z tablic, Anzu najwyrazniej może oddziaływać na znaczną odległość: wystarczy, że on powiesłowo", natomiast Adad musi udać się" do miejsca pobytu Anzu, na niedostępną górę, aby mu zadaćcios.Ale to nie wszystko, gdyż tekst wydaje się również wskazywać, że Anzu wziął jedną technologię ipołączył ją z inną - niedostępną górą - aby móc tylko przez wydanie polecenia siać zniszczenie naodległość.Wreszcie, jeśli sięgniemy po porównanie góry = planety = piramidy" z poprzednichrozdziałów i zastosujemy je tutaj, to fragment ten nabierze wielopoziomowego znaczenia: niedostępna góra" może być piramidą - a Wielka Piramida wydaje się bardzo prawdopodobna - alboplanetą lub nimi obiema równocześnie.W tym kontekście może nie być pozbawione znaczenia to, żetablice przeznaczenia można rozumieć jako metaforę przeznaczenia planet w kulturze przesyconejwiedzą astrologiczną.Krótko mówiąc, może to być metafora mechaniki nieba i towarzyszącej jej fizykizwiązanej z całą ideą fizyki skalarnej i plazmowej424 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Nergala.Ninurta, ten, który pokonał Górę KamieniWiedząc o tym wszystkim, możemy wrócić do analizy Mitu o Anzu, gdyż krótko po wersiewspominającym dziecko Ekur" pojawia się kolejny fragment łączący Ninurtę z piramidami:Słuchajcie pochwały potężnej siły tego,414Ibidem, s.326.415J.P.Farrell, The Giza Death Star Destroyed, op.cit., s.77 78.166Który pokonał, który związał Górę KamieniW swoim gniewie,Który pokonał wzlatującego Anzu swoją bronią (.)416Ninurta unieszkodliwił Górę Kamieni, z czego jasno wynika, że czymkolwiek owa ,góra" była,używano jej w celach niszczycielskich.Zwróćmy też uwagę, że w tym przypadku Góra Kamieni jestzwiązana z bogiem Anzu.Pokonując Anzu i wiążąc Górę Kamieni Ninurta-Nimrod (i Nergal?), stał siępanem owej góry.Ale jakiej broni użył Ninurta, aby tego dokonać?Odpowiedz na to pytanie znajdujemy w dalszej części tekstu:Na ten krzyk [Południowy wiatr [ Potężny [ ] wiatr [Masa [Trąby powietrzne [Spotkały i [Cztery wiatry [417Tekst ten jest wprawdzie poważnie uszkodzony, lecz można z niego wywnioskować, że Ninurtaużył jakiegoś rodzaju broni klimatycznej, co przywodzi na myśl arsenał Tiamat opisany w Enumaelisz418.Przyczyna wojny: kradzież technologu dającej władząTym, co doprowadziło do takiego stanu rzeczy, było mianowanie przez Enlila Anzu na wysokiestanowisko, na którym Anzu ulega pokusie zdobycia ogromnej władzy, jaką miał Enlil:Oczy (Anzu) spojrzały na oznaki władzy Ellila: Jego królewską koronę, jego boskąszatę, Tablicę przeznaczenia w jego dłoniach.Anzu spojrzał I popatrzył na boga Duranki,ojca bogów, I powziął zamiar zagarnięcia władzy Ellila.Zabiorę tablicę przeznaczeniabogów dla siebie I będę rozkazywał wszystkim bogom, Będę miał tron i będę panemrytuałów!419Enlil (tu zwany Ellilem) nie sprawował najwyższej władzy z samej swojej natury, lecz zawdzięczałją posiadaniu tablicy przeznaczenia - obiektu, technologii dającej władzę, więcej o owej tablicyprzeznaczenia powiemy nieco dalej.W każdym razie Anzu ukradł tablicę przeznaczenia, kiedy Enlilbrał kąpiel, uciekł i się ukrył420.Ale warto zwrócić uwagę na coś jeszcze: już po raz drugi słyszymy o kradzieży tablicyprzeznaczenia i po raz drugi wybucha wojna z tego powodu.Za pierwszym razem była to kradzież416S.Dalley, Myths from Mesopotamia, op.cit., s.205.417Ibidem, s.206.418J.P.Farrell The Giza Death Star Destroyed, op.cit., s.37-49.419S.Dalley, Myths from Mesopotamia, op.cit., s.207.420Ibidem.167tablicy przez Tiamat i pózniejsza wojna z Mardukiem opisana w Enuma elisz421.Należy rozumieć tojako dwa odrębne wydarzenia, a nie dwie różne wersje tych samych wypadków, ponieważ pozakradzieżą tablicy bóstwa Tiamat i Anzu mają zupełnie różne charaktery (nie wspominając o ich płci).Oile w przypadku Ninurty i Nergala możemy być niemal pewni, że starożytni przynajmniej częściowoasymilowali tych dwóch bogów, a nawet mamy powody przypuszczać, że różne legendy opowiadały ojednej i tej samej postaci o tyle z Tiamat i Anzu jest inaczej.Mamy do czynienia z dwomawydarzeniami, jednym niezmiernie starożytnym w przypadku wojny z Tiamat oraz znaczniepózniejszym, choć i tak dość dawnym, w przypadku konfliktu między Ninurtą i Anzu.Mezopotamskielegendy odpowiadają z grubsza hipotezie licznych eksplodujących planet van Flanderna i wyni-kającymi z niej dwiema eksplozjami planet, 65 000 000 i 3 200 000 milionami lat temu.Ale my musimy pójść jeszcze dalej, gdyż jeśli chcemy rozpatrywać dwa kataklizmy van Flandernaw połączeniu z tradycją mezopotamską, jak postępujemy tutaj, to musimy przyjąć, że tradycja ta łączyoba wydarzenia z wojną i zastosowaniem technologii; do obu wojen doprowadziła kradzież lubuzurpacja obiektów lub technologii dających posiadaczowi najwyższą władzę.Obie wojny miały tesame przyczyny, ten sam cel: odzyskanie skradzionej technologii, i obie zakończyły się zniszczeniemplanety w naszym Układzie Słonecznym.Mamy do czynienia z wyjątkowo długotrwałym konfliktem,obejmującym kilka milionów lat, a wszystko w celu odzyskania technologii dającej władzę lubmożliwość siania destrukcji.To powiedziawszy, możemy zająć się różnicą między pierwszym aktem - z udziałem Tiamat iMarduka - tej wojny w panteonie, opisanym w Enuma elisz, a drugim aktem - z udziałem Ninurty-Nimroda i Anzu - opisanym w Micie o Anzu.Jak zobaczymy za chwilę, ten ostatni mit jednoznaczniełączy wspomnianą technologię z górami" i kamieniami.Narada w panteonie: piorunowa broń i niedostępna góraW tym momencie, jak można było oczekiwać, bogowie spotkali się na naradzie, aby ustalić, conależy zrobić w sprawie kradzieży, jak odzyskać skradzioną tablicę i jak pokonać Anzu.Pierwszymbogiem, do którego zwrócili się z żądaniem stawienia czoła uzurpatorowi, był Adad.Tak oto do niegoprzemówili bogowie:Potężny Adadzie, waleczny Adadzie, twojego ataku nie sposób odeprzeć,Uderz Anzu piorunem, twoją bronią!Twoje imię będzie wielkie w zgromadzeniu bogów,Nie będziesz miał sobie równego wśród bogów, twoich braci422.Piorunowa broń Adada przywodzi na myśl boską broń i międzyplanetarne wyładowania opisane wrozdziale drugim.Ale nawet dysponując tak potężną bronią, Adad odmawia:421J.P.Farrell The Giza Death Star Destroyed, op.cit., s.37-49.168Adad odpowiedział na tę przemowę,Skierował swe słowa do Anu, swojego ojca. Ojcze, kto uda się na niedostępną górę?Który z bogów, twoich synów, zostanie zwycięzcą Anzu?On bowiem zagarnął tablicę przeznaczenia dla siebie.(.) Jego mowa zastąpiła mowę boga Duranki!Wystarczy, że on powie słowo, a ten, kogo przeklnie, zamieni się w glinę!423Fragment ten zawiera mnóstwo istotnych wskazówek dotyczących natury tablic przeznaczenia iwojny, jaka wybuchła po ich kradzieży.Po pierwsze, zwróćmy uwagę na wzmiankę o niedostępnejgórze, która sugeruje, że tam właśnie schronił się Anzu.Zauważmy też, że moc tablic przeznaczeniakaże Adadowi dwa razy zastanowić się nad użyciem potężnej broni piorunowej", gdyż posiadającjedną z tablic, Anzu najwyrazniej może oddziaływać na znaczną odległość: wystarczy, że on powiesłowo", natomiast Adad musi udać się" do miejsca pobytu Anzu, na niedostępną górę, aby mu zadaćcios.Ale to nie wszystko, gdyż tekst wydaje się również wskazywać, że Anzu wziął jedną technologię ipołączył ją z inną - niedostępną górą - aby móc tylko przez wydanie polecenia siać zniszczenie naodległość.Wreszcie, jeśli sięgniemy po porównanie góry = planety = piramidy" z poprzednichrozdziałów i zastosujemy je tutaj, to fragment ten nabierze wielopoziomowego znaczenia: niedostępna góra" może być piramidą - a Wielka Piramida wydaje się bardzo prawdopodobna - alboplanetą lub nimi obiema równocześnie.W tym kontekście może nie być pozbawione znaczenia to, żetablice przeznaczenia można rozumieć jako metaforę przeznaczenia planet w kulturze przesyconejwiedzą astrologiczną.Krótko mówiąc, może to być metafora mechaniki nieba i towarzyszącej jej fizykizwiązanej z całą ideą fizyki skalarnej i plazmowej424 [ Pobierz całość w formacie PDF ]