[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zważaj nastÄ™pnie, dlaczego zabierasz gÅ‚os, to znaczy, co spowodowaÅ‚o two-je sÅ‚owa; Seneka bowiem mówi: radzÄ™ ci we wszystkim szukać przyczyny.Kasjo-dor twierdzi, że nic nie pozostaje bez przyczyny, a przyczyna jest trojaka: pierw-sza to ta, która dziaÅ‚a, druga to materia podlegajÄ…ca dziaÅ‚aniu, trzecia zaÅ› to cel232dziaÅ‚ania.PowinieneÅ› wiÄ™c wiedzieć, dlaczego zabierasz gÅ‚os; inaczej bowiemmówi siÄ™, sÅ‚użąc Bogu, inaczej, sÅ‚użąc ludziom, inne sÅ‚owa sÅ‚użą wÅ‚asnej korzy-Å›ci, a jeszcze inne cudzej.2.Bacz jednak, by osiÄ…gać korzyÅ›ci uczciwym sposobem, gdyż prawo za-brania nam nieuczciwych zysków.Seneka napomina, żebyÅ› unikaÅ‚ nieuczciwegozysku tak samo jak straty.Mistrz mówi, że korzyść niosÄ…ca z sobÄ… niesÅ‚awÄ™ jestzÅ‚a i że wolaÅ‚by raczej stracić niż zyskać nieuczciwie.Sam zysk zaÅ› powinienbyć umiarkowany; Kasjodor bowiem powiada, że jeÅ›li zysk przekroczy godzi-wÄ… miarÄ™, traci swoje miano.Zysk powinien być naturalny, to znaczy, winien onprzechodzić od jednego czÅ‚owieka do drugiego, prawo bowiem mówi, że sama na-tura nakazuje, aby nikt nie bogaciÅ‚ siÄ™ kosztem drugiego.Tuliusz mówi, iż strach,ból, Å›mierć ani nic innego nie jest równie sprzeczne z naturÄ… jak bogacenie siÄ™z krzywdÄ… innych, a zwÅ‚aszcza biedaków.Kasjodor również mówi, iż najwiÄ™k-szym okrucieÅ„stwem jest bogacenie siÄ™ z ubóstwa potrzebujÄ…cych.3.Możesz użyć swej wymowy w sprawie przyjaciela, ale niech to bÄ™dzie spra-wa uczciwa; Tuliusz poucza nas bowiem, że prawo przyjazni nakazuje nie mieszaćsiÄ™ do spraw niecnych, a gdyby kogoÅ› o to prosili, nie powinien ulegać; przyjazÅ„nie broni czÅ‚owieka przed grzechem popeÅ‚nionym dla przyjaciela, ale najbardziejgrzeszy ten, kto stwarza okazjÄ™ do grzechu.Seneka mówi, że grzesznik to nie-godziwiec, który dwakroć oddala siÄ™ od Boga.Kasjodor mówi, że dobry obroÅ„cabroni, nie czyniÄ…c zÅ‚a.66.ROZWA%7Å‚, JAK POWINIENEZ MÓWI1.Otóż zważ, jak powinieneÅ› mówić, bo każda rzecz wymaga wÅ‚aÅ›ciwego jejsposobu i wÅ‚aÅ›ciwej miary; wszystko zaÅ›, co wykracza poza miarÄ™, jest zÅ‚e i każ-dy nadmiar szkodzi.Sposób mówienia i miara w mowie dotyczÄ… piÄ™ciu rzeczy:wymowy, szybkoÅ›ci i powolnoÅ›ci, iloÅ›ci i jakoÅ›ci.2.Wymowa daje godność sÅ‚owu, wymaga odpowiedniej postawy stosowniedo tematu wypowiedzi i jest sprawÄ… wielkiej wagi dla dobrego mówcy.WedÅ‚ugTuliusza, nawet gdy twoje sÅ‚owa nie sÄ… piÄ™kne ani uprzejme, jeÅ›li wypowiesz jew miÅ‚y i Å‚adny sposób, przyjÄ…wszy piÄ™knÄ… postawÄ™, spotkajÄ… siÄ™ z uznaniem; je-Å›li zaÅ› sÄ… piÄ™kne i dobre, ale ich piÄ™knie nie wypowiesz, spotkajÄ… siÄ™ z naganÄ….I dlatego winieneÅ› odpowiednio przysposobić swój gÅ‚os, umysÅ‚, a także porusze-nia ciaÅ‚a i ruchy jÄ™zyka oraz pilnować, by sÅ‚owa wychodzÄ…ce z twych ust nie byÅ‚ywymawiane z przesadÄ… ani zbyt niedbale, by nie dzwiÄ™czaÅ‚y zbyt dumnie ani zbytostro, gdy schodzÄ… z warg; ale niech bÄ™dÄ… zrozumiaÅ‚e i dzwiÄ™czÄ… piÄ™knie, wyraz-nÄ… i miÅ‚Ä… wymowÄ…, tak aby każda litera miaÅ‚a swój wÅ‚asny dzwiÄ™k, każde sÅ‚owoswój akcent, a ton gÅ‚osu niech nie bÄ™dzie ani zbyt donoÅ›ny, ani zbyt cichy, cichszyjednak na poczÄ…tku niż na koÅ„cu.2333.To wszystko powinieneÅ› dostosować do miejsca, sprawy, okolicznoÅ›ci i po-ry; jedne rzeczy winno siÄ™ przedstawiać wprost, inne ostrożnie, inne z pogardÄ…,jeszcze inne ze współczuciem, w taki sposób, aby twój gÅ‚os, sÅ‚owa i postawa by-Å‚y zawsze zgodne z tematem.Co siÄ™ tyczy postawy, zważaj, by trzymać gÅ‚owÄ™prosto, ani zadartÄ… ku niebu, ani spuszczonÄ… z oczyma wbitymi w ziemiÄ™, nie wy-krzywiaj też brzydko warg, nie drap brwi, nie podnoÅ› rÄ…k ani nie czyÅ„ żadnychniestosownych gestów.4.JeÅ›li chodzi o szybkość i powolność, trzymaj siÄ™ zawsze Å›rodka, gdyż mó-wiÄ…c nie trzeba siÄ™ spieszyć, lecz zachowywać stosownÄ… powolność.ApostoÅ‚ mó-wi: bÄ…dz bystry w sÅ‚uchaniu, powolny w mówieniu i nieskory do gniewu.OtosÅ‚owa Salomona: kiedy widzisz czÅ‚owieka szybkiego w mowie, wiedz, że wiÄ™cejw nim gÅ‚upoty niż rozumu.Kasjodor twierdzi, że umiejÄ™tność nadawania powol-nego biegu wymowie, a szybkiego rozumieniu to cnota bez wÄ…tpienia królewska.MyÅ›lÄ™, rzekÅ‚ pewien mÄ™drzec, że dobrym sÄ™dziÄ… jest ten, kto szybko rozumie, a po-woli osÄ…dza; bardzo dobra bowiem jest zwÅ‚oka przed podjÄ™ciem decyzji, kto zaÅ›rzÄ…dzi pochopnie, bÄ™dzie musiaÅ‚ przyznać siÄ™ do bÅ‚Ä™du.Tak bowiem uczy przy-sÅ‚owie: chociaż zwÅ‚okÄ™ przeklinajÄ…, od niej siÄ™ mÄ…drzejsi stajÄ….Jest wiÄ™c zwÅ‚okadobra, zwÅ‚aszcza przed podjÄ™ciem decyzji; dobra bowiem decyzja to taka, przedktórÄ… dÅ‚ugo myÅ›laÅ‚eÅ›; natomiast po decyzji pochopnej przychodzi żal.Mistrz mó-wi, że trzy rzeczy sÄ… przeciwne sÅ‚usznej decyzji: niezdecydowanie, gniew i pożą-dliwość.5.Po podjÄ™ciu decyzji dobrze jest dziaÅ‚ać szybko.Zdaniem Seneki trzeba wiÄ™-cej robić niż mówić i zastanawiać siÄ™ dÅ‚ugo, ale dziaÅ‚ać szybko i sprawnie.Salo-mon mówi, że kto jest biegÅ‚y we wszystkim, co robi, ten stanie przed obliczemkróla, a nie poÅ›ród prostego ludu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl odbijak.htw.pl
.Zważaj nastÄ™pnie, dlaczego zabierasz gÅ‚os, to znaczy, co spowodowaÅ‚o two-je sÅ‚owa; Seneka bowiem mówi: radzÄ™ ci we wszystkim szukać przyczyny.Kasjo-dor twierdzi, że nic nie pozostaje bez przyczyny, a przyczyna jest trojaka: pierw-sza to ta, która dziaÅ‚a, druga to materia podlegajÄ…ca dziaÅ‚aniu, trzecia zaÅ› to cel232dziaÅ‚ania.PowinieneÅ› wiÄ™c wiedzieć, dlaczego zabierasz gÅ‚os; inaczej bowiemmówi siÄ™, sÅ‚użąc Bogu, inaczej, sÅ‚użąc ludziom, inne sÅ‚owa sÅ‚użą wÅ‚asnej korzy-Å›ci, a jeszcze inne cudzej.2.Bacz jednak, by osiÄ…gać korzyÅ›ci uczciwym sposobem, gdyż prawo za-brania nam nieuczciwych zysków.Seneka napomina, żebyÅ› unikaÅ‚ nieuczciwegozysku tak samo jak straty.Mistrz mówi, że korzyść niosÄ…ca z sobÄ… niesÅ‚awÄ™ jestzÅ‚a i że wolaÅ‚by raczej stracić niż zyskać nieuczciwie.Sam zysk zaÅ› powinienbyć umiarkowany; Kasjodor bowiem powiada, że jeÅ›li zysk przekroczy godzi-wÄ… miarÄ™, traci swoje miano.Zysk powinien być naturalny, to znaczy, winien onprzechodzić od jednego czÅ‚owieka do drugiego, prawo bowiem mówi, że sama na-tura nakazuje, aby nikt nie bogaciÅ‚ siÄ™ kosztem drugiego.Tuliusz mówi, iż strach,ból, Å›mierć ani nic innego nie jest równie sprzeczne z naturÄ… jak bogacenie siÄ™z krzywdÄ… innych, a zwÅ‚aszcza biedaków.Kasjodor również mówi, iż najwiÄ™k-szym okrucieÅ„stwem jest bogacenie siÄ™ z ubóstwa potrzebujÄ…cych.3.Możesz użyć swej wymowy w sprawie przyjaciela, ale niech to bÄ™dzie spra-wa uczciwa; Tuliusz poucza nas bowiem, że prawo przyjazni nakazuje nie mieszaćsiÄ™ do spraw niecnych, a gdyby kogoÅ› o to prosili, nie powinien ulegać; przyjazÅ„nie broni czÅ‚owieka przed grzechem popeÅ‚nionym dla przyjaciela, ale najbardziejgrzeszy ten, kto stwarza okazjÄ™ do grzechu.Seneka mówi, że grzesznik to nie-godziwiec, który dwakroć oddala siÄ™ od Boga.Kasjodor mówi, że dobry obroÅ„cabroni, nie czyniÄ…c zÅ‚a.66.ROZWA%7Å‚, JAK POWINIENEZ MÓWI1.Otóż zważ, jak powinieneÅ› mówić, bo każda rzecz wymaga wÅ‚aÅ›ciwego jejsposobu i wÅ‚aÅ›ciwej miary; wszystko zaÅ›, co wykracza poza miarÄ™, jest zÅ‚e i każ-dy nadmiar szkodzi.Sposób mówienia i miara w mowie dotyczÄ… piÄ™ciu rzeczy:wymowy, szybkoÅ›ci i powolnoÅ›ci, iloÅ›ci i jakoÅ›ci.2.Wymowa daje godność sÅ‚owu, wymaga odpowiedniej postawy stosowniedo tematu wypowiedzi i jest sprawÄ… wielkiej wagi dla dobrego mówcy.WedÅ‚ugTuliusza, nawet gdy twoje sÅ‚owa nie sÄ… piÄ™kne ani uprzejme, jeÅ›li wypowiesz jew miÅ‚y i Å‚adny sposób, przyjÄ…wszy piÄ™knÄ… postawÄ™, spotkajÄ… siÄ™ z uznaniem; je-Å›li zaÅ› sÄ… piÄ™kne i dobre, ale ich piÄ™knie nie wypowiesz, spotkajÄ… siÄ™ z naganÄ….I dlatego winieneÅ› odpowiednio przysposobić swój gÅ‚os, umysÅ‚, a także porusze-nia ciaÅ‚a i ruchy jÄ™zyka oraz pilnować, by sÅ‚owa wychodzÄ…ce z twych ust nie byÅ‚ywymawiane z przesadÄ… ani zbyt niedbale, by nie dzwiÄ™czaÅ‚y zbyt dumnie ani zbytostro, gdy schodzÄ… z warg; ale niech bÄ™dÄ… zrozumiaÅ‚e i dzwiÄ™czÄ… piÄ™knie, wyraz-nÄ… i miÅ‚Ä… wymowÄ…, tak aby każda litera miaÅ‚a swój wÅ‚asny dzwiÄ™k, każde sÅ‚owoswój akcent, a ton gÅ‚osu niech nie bÄ™dzie ani zbyt donoÅ›ny, ani zbyt cichy, cichszyjednak na poczÄ…tku niż na koÅ„cu.2333.To wszystko powinieneÅ› dostosować do miejsca, sprawy, okolicznoÅ›ci i po-ry; jedne rzeczy winno siÄ™ przedstawiać wprost, inne ostrożnie, inne z pogardÄ…,jeszcze inne ze współczuciem, w taki sposób, aby twój gÅ‚os, sÅ‚owa i postawa by-Å‚y zawsze zgodne z tematem.Co siÄ™ tyczy postawy, zważaj, by trzymać gÅ‚owÄ™prosto, ani zadartÄ… ku niebu, ani spuszczonÄ… z oczyma wbitymi w ziemiÄ™, nie wy-krzywiaj też brzydko warg, nie drap brwi, nie podnoÅ› rÄ…k ani nie czyÅ„ żadnychniestosownych gestów.4.JeÅ›li chodzi o szybkość i powolność, trzymaj siÄ™ zawsze Å›rodka, gdyż mó-wiÄ…c nie trzeba siÄ™ spieszyć, lecz zachowywać stosownÄ… powolność.ApostoÅ‚ mó-wi: bÄ…dz bystry w sÅ‚uchaniu, powolny w mówieniu i nieskory do gniewu.OtosÅ‚owa Salomona: kiedy widzisz czÅ‚owieka szybkiego w mowie, wiedz, że wiÄ™cejw nim gÅ‚upoty niż rozumu.Kasjodor twierdzi, że umiejÄ™tność nadawania powol-nego biegu wymowie, a szybkiego rozumieniu to cnota bez wÄ…tpienia królewska.MyÅ›lÄ™, rzekÅ‚ pewien mÄ™drzec, że dobrym sÄ™dziÄ… jest ten, kto szybko rozumie, a po-woli osÄ…dza; bardzo dobra bowiem jest zwÅ‚oka przed podjÄ™ciem decyzji, kto zaÅ›rzÄ…dzi pochopnie, bÄ™dzie musiaÅ‚ przyznać siÄ™ do bÅ‚Ä™du.Tak bowiem uczy przy-sÅ‚owie: chociaż zwÅ‚okÄ™ przeklinajÄ…, od niej siÄ™ mÄ…drzejsi stajÄ….Jest wiÄ™c zwÅ‚okadobra, zwÅ‚aszcza przed podjÄ™ciem decyzji; dobra bowiem decyzja to taka, przedktórÄ… dÅ‚ugo myÅ›laÅ‚eÅ›; natomiast po decyzji pochopnej przychodzi żal.Mistrz mó-wi, że trzy rzeczy sÄ… przeciwne sÅ‚usznej decyzji: niezdecydowanie, gniew i pożą-dliwość.5.Po podjÄ™ciu decyzji dobrze jest dziaÅ‚ać szybko.Zdaniem Seneki trzeba wiÄ™-cej robić niż mówić i zastanawiać siÄ™ dÅ‚ugo, ale dziaÅ‚ać szybko i sprawnie.Salo-mon mówi, że kto jest biegÅ‚y we wszystkim, co robi, ten stanie przed obliczemkróla, a nie poÅ›ród prostego ludu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]